پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
مالیات داروخانه ها
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

مالیات داروخانه ها

با تغییر رویکرد دولت به کسب درآمد از منابع مالیاتی در سال‌های گذشته و تمرکز بر روی منابع مختلف و مشاغل مختلف که در سنوات پیشین از پرداخت مالیات اجتناب می‌کردند، یکی از مشاغلی که از اهمیت ویژه‌ای برای سازمان امور مالیاتی برخوردار است، داروخانه‌ ها هستند.

آیا داروخانه ها مشمول پرداخت مالیات هستند؟

به استناد ماده 1 قانون مالیات‌های مستقیم هر شخص حقیقی و حقوقی که در ایران کسب درآمد می‌کند مشمول این قانون و پرداخت مالیات است. در نتیجه داروخانه ها چه به صورت حقیقی و چه به صورت حقوقی فعالیت کنند مشمول پرداخت مالیات می‌باشند، یعنی می‌بایست در انتهای سال درآمدها و هزینه‌های خود را محاسبه کرده، هزینه‌ها را از درآمدهای خود کسر نموده و سود عملیاتی به دست آمده را در نرخ مالیات مقرر ضرب کرده و مالیات عملکرد خود را محاسبه کنند.

نرخ مالیاتی داروخانه ها

داروخانه ها اگر به صورت حقیقی فعالیت می‌کنند نرخ مالیاتی آنها بر اساس ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌گردد؛ اما در صورت فعالیت به صورت حقوقی مالیات آنها بر اساس ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌گردد. در ماده 131 نرخ مالیات به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند و اما در ماده 105، یک چهارم سود یا 25 درصد آن مالیات عملکرد داروخانه است.

مالیات داروخانه ها
مالیات داروخانه ها

آیا داروخانه ها مشمول ارزش افزوده هستند؟

بر اساس بند 15 جز الف ماده 9 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، دارو از جمله موارد معاف از ارزش افزوده است. ولی آیا واردات دارو نیز معاف از پرداخت مالیات ارزش افزوده است؟ اگر مشابه آن دارو در ایران تولید شود مشمول ارزش افزوده است ولی اگر مشابه آن دارو در کشور وجود نداشته باشد با تایید وزارت بهداشت مشمول 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

تکالیف مالیاتی داروخانه ها

داروخانه هایی که به صورت شخص حقوقی فعالیت می‌کنند یا در گروه اول اشخاص حقیقی قرار می‌گیرند تکالیف مالیاتی زیر را به عهده دارند:

  • پلمپ دفاتر قانونی
  • ارسال اظهارنامه عملکرد
  • ارسال صورت معاملات فصلی
  • ارسال لیست مالیات حقوق

اما داروخانه هایی که در گروه دوم و سوم اشخاص حقیقی قرار می‌گیرند تکالیف مالیاتی کمتری دارند که شامل ارسال اظهارنامه عملکرد و ارسال لیست مالیات حقوق و ارائه گزارش خرید وفروش به صورت سالانه و ماهانه می‌باشد.

نحوه محاسبه مالیات داروخانه ها

نرخ مالیات بر درآمد داروخانه با توجه به نوع کارکرد آنها به صورت حقیقی یا حقوقی متفاوت می‌باشد. نکته‌ای که حائز اهمیت است برای اشخاص حقیقی، قانون گذار یک معافیت معیشتی به صورت سالانه در نظر گرفته است که بر اساس ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم و قانون بودجه سنواتی مبلغ ریالی آن در هر سال مشخص می‌گردد و اشخاص حقیقی در صورت سود دهی تا مبلغ ذکر شده از پرداخت مالیات معاف هستند.

نرخ مالیاتی اشخاص حقیقی مطابق با ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم به صورت پلکانی خواهد بود. برای مثال: فروش ۱۰۰ میلیون و هزینه ۲۰ میلیون، مالیات به شکل زیر محاسبه می‌شود.

۱۰۰ میلیون فروش – ۲۰ میلیون هزینه = ۸۰ میلیون سود
۸۰ میلیون سود -۳۶ میلیون معافیت معیشتی = ۴۴ میلیون سود
۴۴ میلیون سود *۱۵٪= ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات
اگر اشخاص حقوقی باشند نیز مالیات بر درآمد بر اساس ماده 105 محاسبه می‌گردد.
ادامه مثال بالا:
80 میلیون سود *25 درصد= 20 میلیون مالیات

داروخانه ها موظفند از پایانه های فروشگاهی یا همان پوز استفاده کنند؟

در صورتی که داروخانه ها از پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند می‌بایست حساب متصل به پوز را به اطلاع سازمان امور مالیاتی برسانند و بر اساس تراکنش‌های دستگاه پوز، مالیات عملکرد خود را حساب کرده و اظهارنامه مالیاتی بر اساس آن ارسال کنند، همچنین در صورت داشتن پایانه‌های فروشگاهی، می‌بایست پوز خود را به پرونده مالیاتی خود الصاق کرده در غیر این صورت پوز توسط بانک مرکزی قطع می‌گردد.

معاملات فصلی داروخانه ها

داروخانه هایی که به صورت حقوقی فعالیت می‌کنند یا جزو گروه اول اشخاص حقیقی هستند، موظف‌اند یک ماه و نیم بعد از پایان هر فصل گزارش معاملات خود از قبیل خرید، فروش، هزینه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند، در غیر این صورت مشمول جرائم مربوطه می‌شوند که مهم‌ترین آنها موارد زیر می‌باشد:

  • عدم ارسال گزارش معاملات فصلی در موعد = 1 درصد معاملات اعلام نشده
  • عدم درج کد اقتصادی طرف حساب = 2 درصد مبلغ اعلام شده

اظهارنامه مالیاتی داروخانه ها

داروخانه ها (شخص حقوقی) موظف به ارسال اظهارنامه عملکرد تا 4 ماه بعد از پایان سال مالی هستند. لازم است برای ارسال اظهارنامه، عملکرد داروخانه ها را مد نظر قرار بدهید و برای تکمیل اظهارنامه به بخش اطلاعات اختصاصی توجه ویژه داشته باشید که حتماً این موارد را تکمیل نمایید:

در ردیف یک با تعیین «بلی» شماره مجوز داروخانه ها در جدول شماره 3؛ در ردیف 2 با انتخاب «بلی» شماره دفاتر قانونی پلمپ در جدول شماره 4؛ در بند 5 با انتخاب «بلی» اطلاعات ملک استیجاری در جدول شماره 6 و سپس به تکمیل اطلاعات درآمدی و ترازنامه‌ای بپردازید و با تأیید نهایی حتماً شماره پیگیری ارسال اظهارنامه را دریافت کنید. داروخانه ها (صاحبان مشاغل) موظف به ارسال اظهارنامه عملکرد تا 3 ماه بعد از پایان سال یا حداکثر خرداد ماه سال بعد هستند.

نحوه تشخیص مالیات داروخانه ها

در حال حاضر نحوه تشخیص مالیات برای داروخانه ها رسیدگی به اسناد و مدارک و در صورت عدم رعایت تکالیف قانونی، بر اساس آیین نامه ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم سود عملیاتی توسط ضرایب مالیاتی محاسبه می‌گردد و مبنای محاسبه مالیات قرار می‌گیرد.

درآمد داروخانه ها بر اساس وجوه دریافتی از بیمه‌های پایه بابت نسخ دریافتی و میزان خرید دارو و سایر اقلام موجود در داروخانه برآورد می‌گردد. میزان درآمد مشمول مالیات نیز با توجه به اعمال ضرائب مالیاتی محاسبه می‌گردد.

از ابتدای سال 98 نحوه تشخیص علی الراس حذف و ملاک تشخیص رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده توسط مودی خواهد بود، پس توصیه می‌شود برای سال 98 به بعد با توجه به گروه مالیاتی و تکالیف مربوطه اقدام به نگهداری اسناد و مدارک نمایید. عدم ارائه اسناد و مدارک و عدم رعایت تکالیف عواقب مالیاتی زیادی را به همراه خواهد داشت.

کلام آخر

با آمدن سامانه یکپارچه داروخانه ها می‌توان اطلاعات جامع تری از تمام دارو و لیست تمامی داروها و بیمه‌ها و غیره را دریافت کرد. همانطور که در بالا توضیح دادیم کار مالی مالیاتی داروخانه ها با تفکیک بندی نوع بیمه آنها و فرض تفکیک شخصیتشان، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست. امیدواریم در این مقاله به شما کمک کرده باشیم با عملکرد این صنف آشنا شده باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x