پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
تفاوت حسابدار و حسابرس
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

تفاوت حسابدار و حسابرس چیست

حسابرسی و حسابداری دو حوزه کاملا متفاوت هستند. اما اغلب این دو عنوان شغلی با هم اشتباه گرفته می‌شود، چرا که غالبا وظایف حسابرس به حسابدار محول می‌شود و یا برعکس. به همین دلیل بهتر است برای درک بهتر تفاوت حسابدار و حسابرس، ابتدا به طور جداگانه به معرفی هر عنوان شغلی و شرح وظایف هر یک بپردازیم و در ادامه به طور کامل تفاوت حسابدار و حسابرس را مورد بحث قرار دهیم.

موسسه پیشرو حساب عصر پویا، فعال به عنوان موسسه حسابرسی در مشهد ، انواع خدمات مشاوره مالیاتی و مالی، خدمات حسابرسی و حسابداری را به مودیان مالیاتی ارائه می کند. برای کسب اطلاع دقیقتر از خدمات این شرکت می توانید با کارشناسان مجموعه پیشرو حساب تماس حاصل فرمایید.

با گسترش دنیای کسب و کار و پیچیده شدن قوانین مالیاتی و اصول مدیریت مالی، مدیران کسب وکارها نمی‌توانند به تنهایی از پس امور مالی مجموعه به درستی برآیند، و برای اداره امور مالی نیاز به افرادی همچون مدیر مالی با تجربه و حسابدار دارند. نیاز به افرادی که در تحلیل امور مالی تبهر دارند، باعث پررنگ شدن نقش حسابداران در کنار کسب و کارها شده است. در ادامه مدیریت مالی هر کسب و کار بعد از انجام امور حسابداری –که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم- وظایف نقشی به نام حسابرس شروع خواهد شد. فرد متخصصی که به انجام صحیح امور حسابداری نظارت می‌کند، حسابرس نام دارد. تفاوت حسابدار و حسابرس به درک این موضوع وابسته است که وظایف هر کدام را به خوبی بشناسیم. در ادامه با معرفی هر عنوان شغلی و شرح وظایف هر کدام به درک تفاوت حسابدار و حسابرس خواهیم پرداخت.

تفاوت حسابدار و حسابرس
تفاوت حسابدار و حسابرس

حسابدار کیست؟

تعاریف مختلف از حسابداری بر روی این تعریف در مورد حرفه حسابداری تفاهم نظر دارند: حسابدار فردی است که به ثبت گزارشات مالی، طبقه بندی داده‌ها و جمع آوری اطلاعات می‌پردازد. حسابداری از جمله رشته‌های شناور دانشگاهی به حساب می‌آید که می‌توان از رشته‌های علوم انسانی، تجربی و ریاضی به آن وارد شد. و بعد از ورود به این رشته با شاخه‌هایی همچون حسابداری صنعتی، حسابداری دولتی، حسابداری فروشگاهی، حسابداری مالیاتی، حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری حقوقی، حسابداری بازرگانی و حسابداری عمومی سر و کار خواهیم داشت، که هر کدام از این شاخه‌ها تخصص و ریزه کاری‌های مختص به خود را دارد.

حسابرس کیست؟

در توضیح تفاوت حسابدار و حسابرس همین بس که؛ حسابرس به بررسی صحت اسناد مالی و حسابداری که حسابدار به ثبت و گزارش آن‌ها پرداخته است، می‌پردازد. همچنین وظیفه انطباق اسناد مالی و حسابداری با اصول حسابداری و موارد قانونی به عهده حسابرس است. در واقع کار حسابرسان گزارش نتیجه بررسی کار حسابداران، به هیئت مدیره، بانک‎ها، سهامداران و سازمان‌های نظارتی و قانونی مربوطه است. یک حسابرس زبده و مورد اعتماد، کسی است که در زمینه تحلیل اطلاعات ثبت شده و محاسبات مهارت بالایی دارد. البته این تمام تفاوت حسابدار و حسابرس نیست، بلکه امروزه با کامپیوتری شدن امور یک حسابرس زبده تسط کامل به نرم‌افراز‌های مالی و حسابداری نیز دارد، تا بتواند کار‌های خود را با سرعت و دقت هرچه تمام ‌تر انجام دهد. همچنین مهارت‌های کلامی، نوشتاری و ارتباطی از جمله مهارت‌های لازم برای یک حسابرس است.

دقت نظر و ریز بینی دو جزء جدایی ناپذیر از حسابرسی هستند، چرا که این دو به تحلیل هرچه دقیق تر اطلاعات کمک شایانی خواهد کرد.

وظایف حسابدار

حیطه وظایف حسابداری بسیار گسترده است، چرا که بسته به نوع کسب و کار و بزرگ و کوچک بودن شرکت و یا سازمان هر حسابدار ممکن است وظایف متفاوتی داشته باشد. حسابداران به صاحبین مشاغل در ثبت و حفظ اسناد مالی و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف مالی شرکت کمک می‌کنند، به این منظور حوزه‌هایی که نیاز به پیشرفت دارند را شناسایی و معرفی می‌کنند و برای پیشرفت مالی آنان برنامه ریزی می‌شود.

در ذیل به برخی از وظایف و مسئولیت های حسابدار اشاره خواهد شد:

  • ثبت رویداد های مالی.
  • بررسی هزینه‌هایی که به صورت روزانه کارمندان گزارش می‌کنند.
  • تجریه و تحلیل داده‌های مالی شرکت و یا سازمان برای درک وضعیت تولید و درآمد.
  • تهیه و گزارش صورت‌های مالی که مشخص می‌کند سود سهام‌ها در چه وضعیتی است.
  • ثبت و گزارش حقوق ماهیانه کارمندان
  • تعامل با حسابرسان خارجی و داخلی شرکت و یا سازمان.
  • آماده سازی و گزارش صورت‌های مالی بیانگر سود و زیان ماهانه.
  • تجزیه و تحلیل و جمع آوری اطلاعات و اسناد مالی برای تهیه اظهارنامه مالیاتی
  • و …

حسابدار

وظایف حسابرس

قبل از شرح وظایف حسابرس باید بدانید که حسابرسان به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.

حسابرسان داخلی: بررسی‌های داخل سازمانی بر عهده این حسابرسان است که عمدتا کارمند خود شرکت و یا سازمان هستند و به عنوان رابط بین هیئت مدیره و شرکت هستند و گزارش های هفتگی، ماهانه و یا سالانه را ارائه می‌دهند.

حسابرسان خارجی (مستقل): این دسته از حسابرسان عضو یک تیم حسابرسی هستند و در صورت مدعو شدن به بررسی امور حسابداری شرکت و یا سازمانی، رسیدگی می‌کنند و گزارش حاصل از بررسی را به مجمع صاحبان سهام شرکت ارائه می‌کنند.

  • اطمینان از صحت حساب‌های سازمان و تطابق دادن آنها با قوانین و مقررات
  • بررسی صحت گزارش‌های تحویلی حسابداران و جمع آوری و تحلیل آمار به منظور کنترل فعالیت های حسابداران
  • شناخت کسب و کار و صنعت شرکت مورد حسابرسی به منظور افزایش کیفیت بررسی‌ها
  • حسابرس همچنین به منظور اطمینان از صحت عملکرد سیستم‌های گزارشات مالی شرکت می‌بایست این سیستم‌ها را ارزیابی کند.
  • تعامل با مشتریان به منظور دریافت اطلاعات و گزراش‌ها به سریع ترین و مطمئن ترین راه به عهده حسابرس است.
  • و …

حسابرس | پیشروحساب

تفاوت حسابدار و حسابرس

اولین تفاوت حسابدار و حسابرس در زمان شروع کار آن‌ها است. وظایف حسابرس بعد از انجام امور حسابداری آغاز می‌شود، چرا که حسابرس وظیفه نظارت بر امور حسابداری را برعهده دارد.

در این راستا به بررسی وظایف هر دو عنوان شغلی در رابطه با موضوعات مشترک خواهیم پرداخت.

در زمینه تهیه و تنظیم و ثبت سند‌های مالی تفاوت حسابدار و حسابرس در این است که، تهیه و تنظیم و ثبت سند‌های مالی ارائه صورت‌های مالی به عهده حسابدار است از طرفی، اظهارنظر و کنترل صورت‌های مالی گزارش شده بر عهده حسابرس است.

زمان انجام کار حسابداران معمولا روزانه است؛ در حالی که حسابرس در پایان هر فصل و یا سال به بررسی های لازم می‌پردازد.

حسابدار گزارشی ضمیمه سندهای مالی ثبت شده نمی‌کند، این در حالی است که حسابرس گزارش بررسی صورت‌های مالی را ارائه می‌کند.

در نتیجه حسابرس زمانی می‌تواند کار خود را شروع کند-در هر زمینه ای- که حسابدار کار خود را به پایان رسانده باشد و تفاوت حسابدار و حسابرس در این است که حسابدار باید گزارش ارائه کند و حسابرس درستی گزارش‌های حسابدار را، با توجه به قوانین، بررسی نماید.

سخن آخر

ما در این گفتار به تفصیل تفاوت حسابدار و حسابرس را بیان نمودیم. به منظور درک بهتر موضوع به شرح وظایف هر حرفه و در نهایت ارائه چند مثال پرداخته شد. شما همواره برای دریافت خدمات حسابداری و حسابرسی می‌توانید با مشاوران موسسه مالیاتی پیشرو حساب عصر پویا در ارتباط باشید.

پیشرو حساب حامی سرمایه شما خواهد بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x