پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
گزارش فصلی
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

گزارش فصلی

یکی از دغدغه های اصلی صاحبین کسب و کار رد شدن از هفت خان امور مالیاتی می باشد، چرا که کوچک ترین اشتباه، نا آگاهی و سهل انگاری در رسیدگی به امور مالیاتی یک شرکت منجر به جریمه های هنگفت و پرونده های قضایی می شود. چنانچه حتی اگر نتوانید در موعد مقرر به کارهای خود سر و سامان بخشید و اظهارنامه مالیاتی و گزارش فصلی یا صورت معاملات فصلی خود را تسلیم نمایید، موظف به پرداخت درصدی از مبلغ معامله به عنوان جریمه تاخیر به سازمان امور مالیاتی خواهید بود. پس چاره چیست؟ با محول کردن امور حسابداری و مالیاتی به متخصصین این حوزه و کمک گرفتن از خدمات مشاوره مالیاتی می توانید در چارچوب قانون، ضمن پرداخت صحیح و به موقع مالیات ، از شرایط تشویق و تخفیف خوش حسابی نیز بهره مند گردید.

شرکت پیشرو حساب عصر پویا، با یک دهه تجربه فعالیت به عنوان موسسه مالیاتی و به لطف اعتماد مشتریان وفادار و با تکیه بر اخلاق و مشاوران مالی و حرفه ای خود، قصد دارد تا در جهت مرتفع نمودن نیازهای مالی شما عزیزان در این مقاله به اهمیت گزارش فصلی، نحوه تنظیم صورت معاملات فصلی و مشمولین تسلیم این گزارشات بپردازد.

تبعات عدم ارسال گزارش فصلی
گزارش فصلی

گزارش فصلی چیست؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت درصدی از درآمد خود به دولت (جهت پرداخت مخارج عمومی) تحت عنوان مالیات می باشند. حال اینکه مالیات بر چه چیزهایی و با چه درصدی تعلق بگیرد فقط در تشخیص اداره امور مالیاتی و طبق قانون اساسی کشور می باشد. مودیان مالیاتی ملزم به تسلیم گزارشات فصلی یا همان صورت معاملات فصلی خود در زمانی مقرر  به این سازمان جهت رسیدگی به امور مالیاتی و تعیین مالیات می باشند.

ماده ۱۶۹ قانون اساسی در زمینه گزارش فصلی

طبق ماده ۱۶۹، تمامی موسسات، شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی موظف اند تا حداکثر یک ماه پس از انجام هر گونه معامله و خرید و فروش، صورت معاملات فصلی خود را چه به صورت آنلاین و از طریق سامانه رسمی و چه به صورت کاغذی و حضوری برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

ماده ۱۶۹ قانون اساسی درباره معاملات کوچک

طبق این قانون معامله های کوچک، یعنی معامله هایی که مبلغ آن ها تا سقف ده درصد حد نصاب تعیین شده باشد، ملزم به گزارش ماهانه نیستند و می توانند در لیست گزارش فصلی در پایان سه ماه مالی درج کنند.

استفاده از کارت اقتصادی در تنظیم گزارش فصلی

تمامی مودیان باید توجه داشته باشند که بدون اخذ کارت و شماره اقتصادی موفق به ارسال و پذیرش مدارک به سازمان امور مالیاتی نخواهند بود، لذا در وهله اول باید از طریق سامانه و ثبت مشخصات خود برای دریافت کارت اقتصادی اقدام فرمایید.

آیا مالیات بر حقوق پرسنل نیز در گزارش فصلی قید می شود ؟

خیر، مالیات بر درآمد و کسر مالیات از حقوق پرسنل که جزو مالیات های مستقیم می باشد و توسط کارفرما انجام می شود در ماده و قانونی جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد و در گزارش فصلی نمی گنجد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

چه کسانی ملزم به ارائه گزارش فصلی می باشند

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم دو گروه از مشاغل تحت عنوان مشاغل الف و ب ملزم به ارائه گزارش فصلی می باشند. که در ادامه به بررسی این دو گروه خواهیم پرداخت؛

مشمولین تکمیل صورت معاملات فصلی

مشاغل گروه الف

مشاغل گروه الف به شغل هایی گفته می شوند که بنا بر قانون باید صورت تمام معاملات خود را در دفاتر روزنامه و کل درج و ثبت نمایند. برخی ازین مشاغل عبارتند از:

·        وارد و صادر کنندگان کالا در سراسر کشور

·        شرکت های خدماتی

·        کلیه شرکت ها و موسسات حسابداری و حسابرسی

·        صاحبین کارخانجات و واحد های تولیدی (همراه با پروانه کسب)

·        افراد با مجوز بهره برداری از معادن

·        کلیه مراکز درمانی از جمله: بیمارستان ها، آسایشگاه ها، درمانگاه ها و زایشگاه ها

·        تمام مدارس و واحد های آموزشی

مشاغل گروه ب

مشاغل گروه ب سازمان ها، شرکت هایی هستند که ملزم به تهیه گزارش فصلی کامل و ثبت تمامی معاملات خود در دفاتر مربوط به درآمد و هزینه می باشند. برخی از مشاغل گروه ب در ادامه آورده شده اند:

·        صاحبین کارگاه های صنعتی

·        وکلا و مشاور های دادگستری

·        فعالان بازار آهن

·        دلالان و کسانی که خرید و فروش انجام می دهند

·        فروشندگان طلا و جواهر

سامانه آنلاین گزارشات و معاملات فصلی

این سامانه به منظور سهولت کار مودیان مالیاتی طراحی و راه اندازی شده است و می توانید با استفاده از آن در هر زمان و مکان اطلاعات معاملات و گزارش فصلی خود را وراد نمایید. اما توجه داشته باشید که اطلاعات وارد شده تنها و تنها یک بار قابل ویراش می باشند. در حال حاضر می توانید به دو صورت اقدام به ثبت گزارشات خرید و فروش خود نمایید.

روش آنلاین

در روش برخط یا آنلاین می توانید گزارش خرید و فروش، پرداخت و دریافت قرارداد ها، گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی و گزارش واردات و صادارات خود را به صورت تک به تک و در همان لحظه وارد سامانه نمایید.

روش آفلاین

مودیان مالیاتی همچنان می توانند با استفاده از نرم افزار های مربوطه گزارش فصلی خود را جمع آوری و در پایان هر فصل به صورت یکجا وارد سامانه نمایند.

مهلت ارسال گزارش فصلی

در صورتی که مبلغ قرارداد از سقف تعیین شده توسط اداره مالیات تجاوز نماید، مودی موظف به ارسال ماهانه صورت معامله خود می باشد، اما درباره معامله های کوچک تنها کافی است هر سه ماه یک بار تا حداکثر سی روز پس از اتمام فصل، اقدام به ثبت اطلاعات خرید و فروش خود نمایید. اگر در بازه زمانی تعیین شده به هر دلیلی موفق به ثبت صورت معاملات خود نشوید باید درصدی از مبلغ معامله را که بنا بر نوع تخلف متفاوت می باشد به عنوان جریمه بپردازید.

مهلت ارسال گزارش فصلی

تکمیل دفاتر مالی

در هنگام تکمیل دفاتر مالی دقت فرمایید که در صورت بروز هر گونه خطا و وارد کردن رقم اشتباه نباید اقدام به پاک کردن و یا حتی تراشیدن آن نمایید، کافی است تنها روی آن را خط کشیده و رقم درست را با رنگ قرمز در بالای آن درج فرمایید. از حاشیه نویسی در دفاتر خودداری کنید و لابه لابه صفحات برگ سفیدی را رها نکنید. در نهایت نیز می توانید برای جلوگیری از هر گونه خطا از خدمات موسسات مالی و مالیاتی متخصص در زمینه گزارش فصلی استفاده نمایید.

روش صحیح وارد نمودن اعداد در سامانه

تمامی اعداد و مبالغ را بدون هیچ گونه علامت جدا کننده مانند ممیز و اعشار وارد سامانه نمایید. لازم به ذکر است که در استفاده از مرور گر نیز هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد و می توانید از هر مرور گری استفاده نمایید.

سخن پایانی

حال که با اهمیت ثبت درست و به موقع صورت معاملات فصلی پی برده اید، جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره در زمینه گزارش مالی فقط کافی است با مشاوران متخصص ما در شرکت پیشرو حساب عصر پویا تماس حاصل فرمایید. و یا از خدمات مشاوره آنلاین ما بهره ببرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x