پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

کارشناس مالیاتی مشهد

کارشناس مالیاتی مشهد

کارشناس مالیاتی مشهد یا ممیز مالیاتی مشهد فردی است که از سوی وزارت مالیات و دارایی مامور شده است تا در این شهر بر عملکرد مالیاتی شرکت‌ها و موسسات و به طور خلاصه بر عملکرد مودیان مالیاتی نظارت می‌کند. ممیز به معنی تمیزدهنده و ارزیاب است به همین دلیل نام دیگر کارشناس مالیاتی ممیز مالیاتی است. حوزه کاری کارشناس مالیاتی مشهد فعالیت های دولتی است و همیشه برای دولت کار می‌کند تا از بروز تخلفات مالیاتی جلوگیری کند. همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مودی مالیات محسوب می‌شوند با کارشناس مالیاتی سر و کار دارند؛ پس بهتر است به خوبی با وظایف این اشخاص آشنا شویم. ما در این گفتار به معرفی کارشناس مالیاتی، وظایف، اهمیت شغل کارشناس امور مالیاتی خواهیم پرداخت.

موسسات و شرکت‌ها همه ساله موظف به پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. برای جلوگیری از تخلف و یا تقلب احتمالی، دولت‌ها افرادی را استخدام می‌کنند که وظیفه آن‌ها نظارت بر امور مالیاتی اشخاص است، در واقع کارشناس مالیاتی مشهد بر پرداخت صحیح و قانونی مالیات از سوی موسسات و شرکت‌ها نظارت دارد. در همین راستا میزان مالیات دریافتی سال 99 به جز در بخش‌هایی اعم از مالیات فرآورده‌های نفتی و مالیات عوارض خروج از کشور رشد داشته است. به طور کلی معاون سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشته است که: در سال 99 ، این سازمان موفق به دریافت 192.5 هزار میلیارد تومان مالیات شده است که رشد 37 درصدی نسبت به عملکرد سال 98 داشته است.

زمان کاری کارشناس مالیاتی

همانطور که گفته شد، کارشناس مالیاتی در کل کشور وظیفه نظارتی دارد. نیاز به این شغل در کلان شهر ها به طور محسوسی پر رنگ تر است تا جایی که روی ساعات کاری آنان نیز تاثیر گذاشته است، به عنوان مثال کارشناس مالیاتی مشهد شغلی تمام وقت است و ممکن است در شهرهای کوچک زمان کمتری نیاز داشته باشد. تمام وقت به این معنا که موظف به انجام فعالیت‌های مربوط به شغل خود در ساعات کار ادارات دولتی هستند. البته این افراد می‌توانند به صورت نیمه وقت فعالیت داشته باشند، این در صورتی است که تمایل داشته باشند با توجه به تخصص خود در حوزه دیگری با کسب و کارهای خصوصی همکاری نمایند.

کارشناس مالیاتی مشهد و شغل های پاره وقت

فرد با عنوان شغلی کارشناس مالیاتی به راحتی می‌تواند از مهارت‌های خود در زمینه حسابرسی ، حسابداری و مشاوره مالیاتی استفاده کند. اگر شما در مشهد صاحب کسب و کار هستید و برای حفظ سرمایه خود به دنبال حسابرس ، حسابدار و یا مشاوره مالیاتی می‌گردید یکی از بهترین انتخاب‌های شما فردی است که کارشناس مالیاتی مشهد بوده است، چرا که این فرد توانایی بسیار بالایی در تخصص‌های مورد نظر شما از جمله مشاوره مالیاتی ، حسابرسی و… دارد.

کارشناس مالیاتی مشهد
کارشناس مالیاتی مشهد

محل کار کارشناس مالیاتی مشهد

این افراد معمولا در سازمان امور مالیاتی شهر مشهد هستند و در عین حال جهت نظارت و انجام امور مییزی شرکت‌ها و موسسات به دفتر کار آن‌ها مراجعه می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که یک کارشناس مالیاتی مشهد موظف به حضور در موسسه و یا شرکت جهت وضع مالیات نیست؛ بلکه مودیان خود باید دفاتر مربوطه را تسلیم کارشناس مالیاتی کنند.

حقوق کارشناس مالیاتی مشهد

همانطور که پیشتر گفته شد؛ کارشناس مالیاتی مشهد استخدام دولت است و کارمند وزارت اقتصاد و دارایی هستند و حقوق و مزایای خود را نیز از این وزارت خانه دریافت می‌کنند و هیچگونه وابستگی مالی به شرکت‌ها و موسسات خصوصی ندارد. به همین منظور این افراد باید در مقابل پیشنهاد رشوه بسیار مقاوم باشند و هرگز به پیشنهاد مودیان در انجام این تخلف پاسخ مثبت ندهند، چرا که در صورت گزارش این تخلف از سوی وزارت اقتصاد و دارایی مجازات جبران ناپذیری در انتظار آن‌ها خواهد بود.

مسئولیت ها و وظایف ممیز مالیاتی مشهد

در ادامه به بررسی مهمترین وظایف ممیز مالیاتی مشهد خواهیم پرداخت؛

  • بررسی حساب‌های شرکت‌ها به منظور تطبق اسناد مالی با قوانین و جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان وظیفه کارشناس مالیاتی است.
  • از دیگر وظایف کارشناس مالیاتی مشهد می‌توان به ملاقات با شرکت‌ها برای صحبت با مدیران آن‌ها جهت بررسی گزارش‌های مالی آن‎ها و رفع ابهامات احتمالی است.
  • بررسی تقلب‌های مشکوک نیز بر عهده کارشناس مالیاتی است.
  • مذاکره برای حل و فصل اختلاف ها – در صورت درخواست بررسی مجدد مؤدیان محترم مالیاتی–
  • همچنین کارشناس مالیاتی در دادگاه های تجدید نظر نماینده اداره مالیات است.
  • وظیفه هدایت تیم کارکنان شرکتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد و هدایت کارکنان اداری آن شرکت در صورت انجام عملیات بازرسی به صورت تیمی به عهده کارشناس مالیاتی است.
  • کارشناس مالیاتی مشهد وظیفه مدیریت ارتباط بین شرکت‌ها و اداره مالیات را نیز بر عهده دارد.
وظایق کارشناس امور مالیاتی
وظایق کارشناس امور مالیاتی

رده شغلی کارشناس مالیاتی مشهد

با وضع قوانین جدید از سوی دولت به جهت تغییر درآمد‌های نفتی به درآمد‌های مالیاتی نیاز به کارشناس مالیاتی در رده‌های مختلف بیش از پیش احساس می‌شود که هر یک وظایف و مسئولیت‌های خاص خود را دارند، به همین منظور افرادی که در رشته حسابداری مالی و رشته ‌های مرتبط تحصیل نموده اند برای رده‌های مختلف کارشناس مالیاتی صلاحیت لازم را دارند.

انواع رده‌های شغلی کارشناس مالیاتی

رده‌های کارشناس مالیاتی مشهد شامل چهار رده است:

  • کمک ممیز

از میان کارمندان وزارت دارایی کمک ممیز انتخاب می‌شود. افراد برای تصاحب این رده می‌بایست مدرک کارشناسی امور بازرگانی و اقتصادی داشته باشند و یا از آموزشگاه عالی وزارت دارایی گواهی پایان دوره دریافت کرده باشند. گاهی وزارت امور اقتصاد احساس نیاز بیشتری به کمک مییز می‌کند و به همین سبب برای این عنوان شغلی در بین افرادی که لیسانس قضایی دارند نیز به دنبال فرد مورد نظر می‌گردند. روش دیگری که برای منصوب شدن به این عنوان شغلی وجود دارد شرکت در امتحانات عمومی است که از سوی سازمان امور مالیاتی برگزار می‌شود. نامه‌هایی که توسط کمک ممیز نوشته می‌شود باید توسط کارشناس مالیاتی مشهد تایید شود.

  • ممیز

ممیز، همان کارشناس مالیاتی است که وظیفه رسیدگی به امور مودیانی را دارد که به سازمات امور مالیاتی مراجعه کرده اند. تحصیلات لازم برای این عنوان شغلی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد است و فردی که انتخاب می‌شود باید حداقل سه سال سابقه کاری در سازمان امور مالیاتی داشته باشند. امور مالیاتی مودیان فقط در صورت صلاحدید کارشناس مالیاتی به سر ممیز ارجاع داده می‌شود در غیر این صورت انجام تمامی امور مالیاتی مودیان به عهده ممیز و یا همان کارشناس مالیاتی است.

استخدام کارشناس مالیاتی

  • سر ممیز

فرد با حداقل مدرک کارشناسی و 5 سال سابقه خدمت در سازمان امور مالیاتی کشور و ده سال سابقه کار صلاحیت احراز این رده شغلی را دارد. اگر فردی 4 سال سابقه خدمت در رده کمک ممیز را داشته باشد، حال می‌تواند به سرممیزی ارتقا یابد. وظیفه این رده شغلی سرپرستی واحد‌های مالیاتی است. رسیدگی‌های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور به عهده مییز یا همان کارشناس مالیاتی و سر ممیز است.

  • ممیز کل

تحصیلات مورد نیاز برای احراز این رده شغلی کارشناسی ارشد یا بالاتر است، ضمنا از میان کارمندان، فردی که 8 سال سابقه کار دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر باشد، به این رده ارتقا می‌یابد. همچنین فردی که در رده سر ممیز قرار دارد بعد از 4 سال سابقه کار در آن رده می‌تواند ممیز کل شود و به کارهای واحد های مالیاتی رسیدگی کند. تمامی فعالیت های ممیز کل زیر نظر رییس اداره امور مالیات است. برای بخشودگی جریمه‌ها و یا ورود پرونده‌های ارسالی یه هیئت حل اختلاف نیاز به امضای ممیز کل است.

سخن آخر

تمامی مودیان امور مالیاتی در زمان های مقرر که گاه سالانه و گاه فصلی  است ملزم به تسلیم دفاتر مالیاتی خود به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. فردی که وظیفه بررسی دفاتر را به عهده دارد کارشناس امور مالیاتی است. به همین منظور ما در پیشرو حساب بر آن شدیم تا به توضیح وظایف و توضیح راجع به موقعیت شغلی کارشناس مالیاتی مشهد بپردازیم. شما همواره می‌توانید برای مشاوره و دریافت خدمات حسابداری و مالیاتی خود با کارشناسان ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x