پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی برای شروع فعالیت یک شرکت پس از ثبت و انجام اقدامات اولیه می بایست مراحل مهمی را طی کرد. با آغاز فعالیت می بایست کد اقتصادی شرکت را در سامانه مالیات ثبت نمایید.

پس از ثبت کد اقتصادی با توجه به ساختار شرکت می بایست یک حساب بانکی رسمی افتتاح نمایید. باید دقت داشته باشید چنانچه برای انجام فعالیت مجموعه نیاز به دستگاه کارتخوان دارید، پس از فعال نمودن کارتخوان می بایست حتما دستگاه را به پرونده مالیاتی شرکت متصل نموده تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

در مورد دستگاه کارتخوان باید توجه داشته باشید فعال سازی آن تابع مقرراتی است. در هنگام تحویل دستگاه شرکت ارائه دهنده خدمات می بایست کد رهگیری ثبت نام و کد پستی شرکت را از شما دریافت نماید تا ضمن ثبت دستگاه به نام شرکت شما فعال سازی و ثبت آن انجام شود.

قدم مهمی بعدی در ادامه فعالیت پلمپ دفاتر قانونی شرکت می باشد. توصیه می شود یک ماه پس از ثبت شرکت پلمپ دفاتر را انجام دهید. چنانچه به هر علتی انجام این کار در ماه اول مقدور نبود نهایتا تا پایان ماه دوم پلمپ را انجام دهید. برای انجام این کار می توانید با مراجعه به وب سایت اداره ثبت شرکت ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir از قسمت “پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی” استفاده نمایید.

با ادامه فعالیت شرکت می بایست در بازه های زمانی مشخص اطلاعاتی را به صورت مستند بر روی سامانه دارایی ثبت نمایید که به تشریح آنها می پردازیم. ثبت اطلاعات خرید و فروش مجموعه به صورت فصلی بوده و می بایست این اطلاعات را در قالب معاملات فصلی روی سامانه ارائه کنید. 

در پایان هر فصل علاوه بر ثبتِ اطلاعاتِ معاملاتِ فصلی می بایست ثبت نام سامانه مالیات بر ارزش افزوده نیز انجام شده و اظهار نامه ارزش افزوده را بر اساس نوع کالا یا خدمات ارائه شده ارائه نمایید.

دقت داشته باشید در مراحل تشکیل پرونده مالیاتی نوع کالا یا محصول ارائه شده در این مورد اهمیت بالایی دارد. چنانچه شرکتی کالا یا محصولی ارائه کند که تماما معاف از مالیات باشد (شرکت های مرغداری یا دامداری) حتی نیاز به ثبت نام سامانه ارزش افزوده نخواهد داشت. اما چنانچه شرکتی محصولات مشمول و معاف از مالیات را به صورت همزمان ارائه می کند حتما می بایست در سامانه ثبت نام نماید.

شرکت هایی که تنها محصولات مشمول مالیات ارائه می کنند نیز می بایست در این سامانه ثبت نام نموده و کلیه تکالیف قانونی خود را در ارتباط با ارزش افزوده انجام دهند.

اطلاعات حقوق پرسنل نیز می بایست به صورت ماهانه به صورت لیست بر روی این سامانه ثبت شود. دقت کنید مهلت ثبت این اطلاعات تا پایان آخرین روز ماه بعد می باشد.

هر شرکت می بایست دارای یک نرم افزار حسابداری استاندارد باشد و کلیه رویدادهای خود را در طی یک سال در این نرم افزار ثبت نماید. قدم بعدی وارد نمودن این اطلاعات در دفاتر قانونی می باشد تا در آینده بتوان به وسیله تراز آزمایشی یا خلاصه حساب هایی که در پایان سال به دست آورده اید اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم نمایید. 

پس از تنظیم اظهار نامه می بایست مستندات مربوط به این اظهارنامه شامل: اسناد حسابداری، ترازها، گزارش حقوق و دستمزد، گزارش های خرید و فروش، کاردکس کالا، گزارش های بهای تمام شده، گزارش های صادرات واردات مربوط به شرکت های فعال در امر صادرات و واردات، گزارش های پیمان کاران و کلیه گزارش هایی که ممکن است توسط سازمان امور مالیاتی از شما مطالبه شود را تهیه و آماده نمایید.

اهمیت تهیه منظم این گزارش ها از آن جهت است که در صورت مطالبه سازمان امور مالیاتی بتوانید توضیحات ارائه شده در اظهارنامه را تایید کنید.

در طی مسیر مراحل تشکیل پرونده مالیاتی می بایست حتما کاملا حساب شده و گام به گام حرکت کنید و انجام کلیه امور قید شده نیازمند دانش تخصصی و تجربه بالا در زمینه امور مالی می باشد. چنانچه در انجام مراحل قبلی مرتکب اشتباهی شوید ممکن است در ادامه مسیر این اشتباه قابل جبران نباشد و خسارت های زیادی را برای مجموعه شما به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل می توانید از مشاورین پیشرو حساب کمک بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x