پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
مالیات موبایل فروشی
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

مالیات موبایل فروشی

نحوه ی محاسبه و پرداخت مالیات موبایل فروشی ها

رشد نرخ ارز و به دنبال آن افزایش چشم گیر قیمت گوشی های هوشمند از یک سو، و از سوی دیگر همه گیر شدن استفاده از موبایل ها سبب گشته تا فروشندگان برای سود بیشتر و فرار از مالیات به خرید های خارج از قانون و غیر رسمی روی بیاورند که در مقابل، با ساز و کار های سفت و سخت سازمان امور مالیاتی که به جریمه های سنگین و گاها پلمب شدن واحد تجاری و ابطال جواز کسب منجر می گردد رو به رو می شوند. پس چاره چیست؟ یک ساختار منظم با تیمی قوی مسلط به قوانین مالیات موبایل فروشی ها و طرح افق که گام به گام به کسب و کار شما در جهت رشد و پیشرفت در چهارچوب موازین قانونی کمک نماید.

نرخ مالیات موبایل فروشی ها

با توجه به شیوع ویروس کرونا و رکود انواع مبادلات سیاسی اقتصادی و صادرات نفت، می توان گفت که دریافت مالیات به اصلی ترین منبع درآمد دولت ها تبدیل شده است که نرخ آن با توجه به قانون اساسی هر کشور و نوع هر کسب و کار و زیر شاخه های آن متفاوت می باشد. تا سال ۹۷ درصد مالیات هر صنف در ابتدای سال مالی توسط اداره دارایی جمهوری اسلامی به صاحبین کسب و کارها اعلام می گشت، که در بحث مالیات موبایل فروشی ها به این شرح بود: خرده فروش ها ۱۳ درصد، عمده فروش ها و شرکتی ها به ترتیب ۴ و ۲ درصد از سود دریافتی را باید به عنوان مالیات پرداخت می کردند ، اما از آن زمان تا کنون ساز و کار و فرمول محاسباتی اداره دارایی کاملا تغییر نموده و اجازه دسترسی به جدول ضرایب را صادر نمی کنند.

انواع فاکتور های خرید گوشی هوشمند

امروزه دو نوع فاکتور برای خرید تلفن همراه ارائه می شود که در ادامه به شرح و بررسی معایاب و مزایای هر یک خواهیم پرداخت:

  • فاکتور های رسمی

زمانی که فروشنده ای قصد خرید کالا به شکل قانونی از نمایندگی های معتبر را داشته باشد موظف است با تسلیم کد اقتصادی و جواز کسب خود، اطلاعات خریدش را در سامانه همتا و طرح افق بارگزاری نموده تا مالیات موبایل فروشی ها به آن تعلق بگیرد؛ به این چرخه خرید رسمی موبایل می گویند که در ادامه با ارائه فاکتور رسمی (سندی بین فروشنده و خریدار که نشان می دهد مالیات این کالا پرداخت شده است) به مشتری تقدیم می گردد

  • فاکتورهای غیر رسمی

اگر فروشنده از راه های غیر قانونی موفق به خرید کالا شده و آن را در سامانه مالیاتی ثبت نکند به آن خرید غیر رسمی گفته می شود که با فاکتور های غیر رسمی نیز به مشتری نا آگاه عرضه می گردد و در واقع فقط در حکم سندی بین فروشنده و خریدار (سندی یک طرفه) عمل می کنند و ارزش قانونی ندارد.

ریسک های خرید غیر رسمی موبایل
 

شاید در وهله اول چنین به نظر برسد که فروشنده با دور زدن قانون و عدم پرداخت مالیات موبایل فروشی ها سود بیشتری کسب نموده اما در پایان سال مالی و با تطبیق اظهارنامه مالیاتی فرد مذکور با تراکنش های مالی وی توسط اداره دارایی و مبارزه با پول شویی، در مرحله اول علاوه بر مالیات مجبور به پرداخت جریمه خواهند شد و در صورت تکرار به شکل لغو مجوز و پلمب واحد تجاری با آن ها برخورد خواهد شد.

تفاوت فاکتور رسمی با غیر رسمی در خرید موبایل

همانطور که در بالا به آن اشاره نمودیم فاکتور رسمی سند خریدی است که بر پایه قوانین وزارت اقتصاد و دارایی و پرداخت مالیات موبایل فروشی ها تهیه و تنظیم می گردد، اما فاکتور غیر رسمی تنها و تنها در حکم برگه ای با مشخصات خریدار و فروشنده می باشد و هیچ نوع ارزش مالیاتی خاصی ندارد و نمی توان آن را پیگیری نمود.

طرح افق و مالیات موبایل فروشی ها

حتما شما هم شنیده اید که در گذشته نرخ فروش گوشی های هوشمند در شهر های مختلف متفاوت بوده است و در نظر گرفتن رقم ثابتی برای یک نوع گوشی خاص دور از تصور بود، طرح افق (استاندارد سازی فاکتورها و نظارت بر قیمت) به همین منظور شکل گرفت تا با با ثبت تمام اطلاعات فروشنده اعم از تاریخ و مبلغ خرید، مالیات موبایل فروشی ها، نوع تلفن همراه، کد اقتصادی، محل دقیق انبار یا مغازه و حتی زمان و مبلغ فروش کالا در سامانه جامع تجارت و صدور فاکتور های الکتریکی، از احتکار و ارائه قیمت های متفاوت و خارج از عرف بازار جلوگیری شود.

تبعات عدم ثبت تلفن همراه در طرح افق

اگر شناسه خرید و اطلاعات دستگاه هوشمند در سامانه مربوط به طرح افق ثبت نشده باشد، هنگام استفاده خریدار با مشکلاتی از قبیل عدم پاسخ گویی اپراتور و ریجستر نشدن گوشی رو به رو خواهد شد، که این معضل گریبان فروشنده را هم خواهد گرفت چرا که با بررسی حساب های وی و تشخیص عدم پرداخت مالیات موبایل فروشی ها، به اداره دارایی احضار شده و جریمه می شود.

تفاوت طرح افق و رجیستر کردن تلفن همراه

رجیستر کردن تلفن همراه به منظور جلوگیری از قاچاق این محصول صورت می گیرد که از طریق شناسه درج شده بر روی جعبه و تطابق آن در سامانه همتا قابل پیگیری خواهد بود. اما طرح افق همانطور که قبلا گفتیم در باره سرشماری تعداد گوشی های موجود در بازار و جلوگیری از انبار کردن آن ها و یکپارچه نمودن سیستم قیمت گذاری و بررسی مالیات موبایل فروشی ها می باشد.

باطل کردن جواز کسب و مالیات موبایل فروشی 

اگر فردی بخواهد برای مدتی و یا کلا فعالیت خود را متوقف کند باید جواز کسب خود را باطل نموده و انتهای سال مالی، مالیات خود را تا زمانی که کار کرده (حتی یک ماه) پرداخت نماید در این حالت اداره دارایی در جریان قرار خواهد گرفت و او را از پرداخت مالیات موبایل فروشی ها معاف می دارد، در غیر این صورت با توجه به تراکنش های موبایل فروشی های اطراف و نزدیک مبلغی را به عنوان مالیات برای وی در نظر می گیرند که موظف به پرداخت می باشد.

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره رایگان در خصوص مالیات موبایل فروشی ها می توانید با مشاوران ما در شرکت پیشرو حساب عصر پویا تماس حاصل فرمایید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

همکار محترم صنف موبایل فروش با استفاده از نکات مالیاتی مهمی که ما بهت میگیم، مالیات کمتری بده.
همین حالا با شماره 09152308040  تماس بگیرید.
یا جهت تماس با شما اطلاعات زیر را کامل کنید