پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

راهنمای کامل مالیات فروشندگان قطعات خودرو

مالیات فروشندگان قطعات خودرو تنها شامل آن دسته از کسب و کارهایی می شود كه محصولات و اجناس خود را به صورت رسمي از كارخانجات و يا شركت هاي توزيع كننده مانند سايپا يا ايران خودرو تهيه مي كنند. مجموعه حسابداری پيشرو حساب به فعالان این عرصه توصیه می کند كه خريد خود را در غالب عمده فروشي يا شخص حقوقي انجام دهند تا بتوانند سود پايين خود را از اين طريق به دارايي اثبات كنند. شما تنها به عنوان عمده فروشی يا شركتي هستید كه می‌توانید دفاتر قانوني ، اسناد و مدارك خود را به دارايي ارائه دهيد و حاشيه سود پايين خود را به دارايي به اثبات برسانید. اگر مودي فعالي در حوزه قطعات يدكي خودرو هستيد و به عنوان شخص حقوقي يا عمده فروش فعاليت مي‌كنید، هيچ نگراني در رابطه با ارزش افزوده نداشته باشيد؛ زيرا شما كالاهاي خود را به صورت رسمي خريداري مي‌كنيد و می‌توانید با هر حاشيه سودي كه تمايل داشتيد به فروش برسانيد . در ارتباط با ارزش افزوده شما پرداختی و خرید داشته ايد و مبلغ زیادی بدهکار نخواهید شد. مهم است که در این حالت مبالغ خرید قطعات را از حساب شرکت پرداخت کنید و  در صورتي كه به عنوان شخص حقیقی پرداخت داريد از حساب بانکی تجاری خود پرداخت کنید.

چه کاری باید انجام دهید که مالیات حداقل مبلغ ممکن شود؟

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه دارایی در حال رصد حساب های بانکی شما هست، فعالیت در قالب خرده فروشی و به صورت غیر رسمی مي تواند منجر به پرداخت ماليات در حدود ۴٪ از مبلغ فروشتان شود. در صورتي كه این مالیات در حالت عمده فروشی یا شرکت, حتی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و داشتن خرید رسمی در حدود ۱ تا ۱.۵ % نسبت به کل فروش خواهد شد. هر چه مودی سیستم و ساختار مالی قویتری داشته باشه قابلیت کاهش بیشتری دارد. شرکت پیشرو حساب به کمک تیمی متخصص تلاش می‌کند که سیستم و ساختار مالی و مالیاتی قدرتمندی را برای شما ایجاد کند و در انجام تکالیف قانونی با هدف کاهش هزینه مالیات و ریسک های مالیاتی به شما کمک خواهد کرد. مالیات بر قطعات یدیک خودرو-پیشروحساب

دردسر مالیاتی فروشندگان قطعات خودرو

مالیات فروشندگان قطعات خودرو از سال ۱۳۸۸ که قانون مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات خودرو اجرایی شد؛ مشکلات زیادی برای این صنف به وجود آورده است. یکی از اساسی‌ترین مشکلات مالیات فروشندگان قطعات خودرو آگاهی نداشتن از قوانین است که همین امر سبب ایجاد مشکلات زیادی در زمینه کسب و کار و امور مربوط به دارایی می‌شود. با توجه به افزایش نرخ ارز و ضرر و زیانی که بازار متوجه فروشندگان قطعات خودرو می‌کند، پرداخت مالیات بیشتر است که علاوه بر آن باید جرایمی‌که ممکن است برای این صنف لحاظ شود پرداخت کنند. در این مقاله از سایت پیشرو حساب عصر پویا سعی بر این داریم که در این زمینه توضیحات جامعی را برای شما ارائه دهیم. برای یافتن جواب کلیه پرسش‌های خود تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. تعیین مالیات فروشندگان قطعات خودرو به چه صورت است؟ فروش لوازم یدکی برای عده‌ای سود خوبی به همراه دارد که در نهایت این سود زیاد، مالیات زیادی گریبان‌گیر فروشندگان قطعات خودرو خواهد کرد. عده‌ای از افراد در این زمینه به صورت شرکت حقوقی فعالیت می‌کنند و عده‌ای دیگر به عنوان شخص حقیقی. در این راستا عده‌ای هستند که به عنوان خرده فروش و عمده فروش قطعات خودرو فعالیت می‌کنند. در ادامه توضیح خواهیم داد که اظهارنامه مالیاتی برای فروشندگان قطعات خودرو چگونه است. قبل از توضیح مالیات فروشندگان قطعات خودرو ضروری است بدانید شغل فروش لوازم یدکی خودرو چیست؟ ارزش افزوده قطعات یدکی خودرو -پیشروحساب

شغل فروش لوازم یدکی خودرو چیست؟

صاحبین این شغل به صورت عمده فروشی و خرده فروشی، قطعات یدکی خودروهای داخلی و خارجی را در بازار عرضه می‌کنند و علاوه بر هزینه‌ای که در ازای قیمت اصلی جنس دریافت می‌کنند مبلغی به عنوان سود از مشتریان گرفته می‌شود. این شغل شغل پر سودی است و به همان اندازه مالیات زیادی پرداخت می‌کنند؛ خرابی قطعات خودروهای داخلی به واسطه خرابی جاده‌ها، کیفیت پایین تولید خودروهای داخلی و… می‌باشد. همچنین وارداتی بودن بسیاری از قطعات و وابستگی آن به نرخ ارز سبب شده ارزش دارایی‌های فروشندگان قطعات خودرو روز به روز بیشتر شود.

مالیات و نرخ مالیات چیست؟ عدم پرداخت مالیات چه عواقبی دارد؟

مالیات فروشندگان قطعات خودرو با توجه به اظهار نامه مالیاتی که برای اداره امور مالیاتی ارسال میکنند و با توجه به نظر بازرسان مالیاتی تعیین میشود. در تمامی جوامع دولت ابزار و امکانات دستیابی به درآمد و سود اشخاص را فراهم میآورد و در عوض افراد -منظور اشخاص حقیقی و حقوقی است- ملزم به پرداخت مالیات به دولت هستند و مبلغی که تحت عنوان مالیات از افراد گرفته صرف تامین سرمایه در جهت اجرای پروژه ها و ارائه خدمات عمومی به جامعه خواهد شد. نرخ مالیات فروشندگان قطعات خودرو فقط در تشخیص و تصمیم سازمان امور مالیاتی است. در واقع نرخ مالیات هزینه‌ای است که شرکت‌های حقوقی و یا شخص حقیقی در این صنف به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند. سازمان امور مالیاتی می‌تواند برای دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر هزینه‌ها و درآمدها و همچنین صورت حساب‌ها مالیات تعیین نماید. این مالیات طبق گزارش خرید و فروش فصلی در طول سال مشخص می‌شود. این سازمان با استناد به این گزارشات متوجه فرار مالیاتی و کتمان مالیاتی کسب و کارهای مشمول مالیات خواهد شد. اگر مالیات فروشندگان قطعات خوردرو مشخص شود و فروشندگان از پرداخت آن خودداری کنند مجازات عدم پرداخت مالیات از ۳ ماه تا یک سال حبس تعزیری خواهد بود. اگر فردی پیش از آنکه جرم مالیاتی آن مشخص شود به میل خود اعلام کند و در پی آن مدارک مالی خود را اصلاح کند تعقیب کیفری نخواهد داشت. در صورتی‌که جرم مالیاتی آن مشخص شود از ۳ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. قبل از توضیح ضرورت وجود گزارش فصلی و تعیین مالیات دقیق لازم به ذکر است که داشتن حسابداری لوازم یدکی و نرم افزار مربوط به آن می‌تواند مدیریت حساب‌ها، مدیریت و کنترل اموال و تجهیزات و هزینه‌های مختلف را در پیشبرد اهداف و ارائه خدمات بهتر به مشتریان را بر عهده داشته باشد.

گزارش فصلی لازمه تعیین مالیات قطعات یدکی خودرو

مالیات فروشندگان قطعات خودرو با ارائه گزارشات فصلی توسط آن‌ها به سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود. سازمان اداره امور مالیات با موظف کردن افراد حقیقی و حقوقی برای ارائه گزارش خرید و فروش فصلی سبب می‌شود که مودیان وظایف خود را به درستی انجام دهند. گزارش فصلی قطعات یدکی خودرو-پیشروحساب

نکات مهم برای تهیه گزارش فصلی مالیات قطعات یدکی خودرو

همه سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام می‌دهند باید گزارش فصلی خرید و فروش را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله یه سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. شرکت‌هایی هستند که نیازی به ارسال ماهانه نداشته و می‌توانند گزارش فصلی خود را هر سه ماه یک بار ارسال کنند. این نوع شرکت‌ها معاملات کوچکی داشته و مبلغ آن‌ها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است. -نکته مهمی‌که مودیان در هنگام ارسال گزارش فصلی باید در نظر بگیرند دریافت کارت اقتصادی است که بدون کارت اقتصادی مدارک آنان مورد قبول واقع نخواهد شد.

نکات ضروری هنگام ارسال گزارشات فصلی قطعات یدکی خودرو

گام اول جهت مالیات فروشندگان قطعات خودرو و دیگر سازمان‌های تجاری و کلیه اشخاص حقوقی ارسال گزارشات فصلی به سازمان امور مالیاتی است. همه مدیران کسب و کارها که مشمول مالیات می‌شوند می‌توانند از شرکت‌های حسابداری دارای مجوز کمک گرفته و با سپردن کلیه امور مالیاتی به این نوع شرکت‌ها مدارک مربوط ارسال و مشمول جرایم تعیین شده نشوند. شرکت‌های حسابداری خبره در این کار اطلاعات مورد نیاز را در گزارش خرید و فروش فصلی وارد می‌کنند. در تحریر دفاتر کل روزنامه و دارایی و دفتر معین باید نکاتی رعایت گردد از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. رویدادهای مالی بدون استثنا ثبت شوند، تاریخ وقوع رویدادهای مالی مشخص باشد و همه اطلاعات مالی باید روی خط دفتر باشد و ثبت بین خطوط باعث رد دفاتر قانونی می‌شود. در حاشیه دفتر نباید چیزی مرقوم گردد و از تراشیدن و پاک کردن آن‌ها خودداری شود و مبلغ درست با خودکار قرمز در بالای آن درج شود. از دیگر نکاتی که در دفاتر قانونی باید توجه ویژه‌ای شود این است که صفحه سفیدی بین صفحات پرشده وجود نداشته باشد اگر نه ممکن است موجب علی الراس شدن شرکت و جریمه مالیاتی شود.

مالیات بر اصناف فروشندگان قطعات خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه پرداخت مالیات فروشندگان قطعات خودرو و دیگر مشاغل و اصناف به این صورت است که مالیات خود را به صورت سالانه از طریق اظهارنامه مالیاتی پرداخت می‌کنند. پرداخت مالیات برای همه اصناف به یک میزان نبوده و براساس میزان درآمد هر صنف مالیات آن‌ها پرداخت می‌شود. میزان مالیات ۹ درصد از درآمد سالانه برای درآمدهای پایین و ۲۵ درصد برای درآمدهای بالا در نظر گرفته می‌شود. در اینجا با ذکر مثال برای شما توضیح خواهیم داد: اگر فردی در سال ۲۴ میلیون تومان سود کرده باشد برای پرداخت مالیات ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای او معاف از مالیات می‌شود و باقی مانده آن ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مشمول مالیات می‌شود. به این علت ملزم به پرداخت مالیات می‌شود که قوانین مشمول مالیات زیر ۵۰ میلیون تومان است. پس بنابراین نرخ ۱۵ درصد مالیات شامل او می‌شود و فرد باید مبلغ پرداختی یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به مالیات پرداخت کند.

مقررات بند اعمال ضریب ارزش افزوده فعالیت فروشندگان قطعات خودرو

بنا بر اختیار حاصل از بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ ضریب ارزش افزوده برای فعالیت بنکداران و عمده فروشان لوازم و قطعات یدکی خودرو، موتور سیکلت، سه چرخه موتوری و دوچرخه به میزان ۶ درصد تعیین و به تأیید وزیر اقتصاد دارایی رسیده است. این ضریب برای تعیین اخذ مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده اشخاص حقیقی در انتهای زنجیره مشمولیت می‌باشد. در تعیین ضریب ارزش افزوده برای فعالیت عمده فروشان لوازم و قطعات یدکی خودرو، موتور سیکلت و… مالیات و ارزش افزوده به عنوان بخشی از قیمت تمام شده کالا منظور شده است. بدین معنا که اشخاص ذکر شده در هنگام فروش مجاز به مطالبه و وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده مازاد بر قیمت فروش نیستند. عمده فروشان لوازم و قطعات یدکی خودرو، موتور سیکلت، سه چرخه و دوچرخه که اقدام به نگهداری اسناد کرده و مطابق فرآیندهای اجرایی تعیین شده در قانون مقررات را اجرا کرده‌اند و خواهان استفاده از ضریب مزبور نمی‌باشند مالیات ارزش افزوده طبق اسناد و مدارک با رعایت مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌شود و ضریب مذکور مانع از تعیین مالیات نخواهد بود. در هنگام خرید کالا و خدمات بنکداران و عمده‌فروشان لوازم و قطعات یدکی خودرو، موتورسیکلت، سه چرخه موتوری و دوچرخه مکلف هستند مالیات و عوارض از مودیان مشمول ثبت‌نام‌شده در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات و عوارض مطالبه شده را با دریافت صورتحساب و رعایت سایر مقررات به حساب‌های مودیان مشمول واریز نمایند.
مالیات قطعات یدکی خودرو -پیشروحساب
مالیات قطعات یدکی خودرو

آیا فروشندگان قطعات یدکی معاف از مالیات هستند ؟

معافیت مالیات فروشندگان قطعات خودرو همانند سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است. این معافیت‌ها طبق قانون و مصوبه سازمان امور مالیاتی مشخص می‌گردد. بنکداران و عمده‌فروشان لوازم و قطعات یدکی خودرو، موتورسیکلت، سه چرخه موتوری و دوچرخه کماکان مکلف هستند سایر تکالیف قانونی ازجمله ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده هر دوره، پرداخت مالیات و عوارض، ارائه اسناد و مدارک را رعایت کنند. شرکت پیشرو حساب عصر پویا به کمک تیمی متخصص و فعال به عنوان موسسه مالیاتی در تلاش است که سیستم و ساختار مالی و مالیاتی قدرتمندی را در جهت انجام تکالیف قانونی با هدف کاهش هزینه مالیات و ریسک‌های مالیاتی برای شما فراهم کند. شما می‌توانید با ایتفاده از پکیج های خدمات حسابداری انلاین به راحتی از خدمات مجموعه پیشروحساب عصر پویا استفاده کنید و همچینین در هزینه های خود صرفه جویی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون پیکیج ها می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

سخن آخر

مودیان مالیاتی که مشمول پرداخت مالیات‌هایی هستند باید دقت کافی داشه باشند تا جریمه‌های سنگین را متحمل نشوند و برای پیگیری و جلوگیری از این جرایم ضروری است از افراد متبحر کمک بگیرند. اجرایی شدن این قانون عمر چندان زیادی ندارد و جز مصوبات جوان است به همین علت ممکن است جزئیاتی داشته باشد که در مراحل اجرای آن از قلم‌ فتاده و دردسر ایجاد کند. شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار و مشاغل می‌توانند در خصوص همه مراحل و جزییات ثبت نام و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با مؤسسات خدمات مالی و حسابداری مشورت کرده یا صفر تا صد کار را به آن‌ها بسپارند.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

همکار محترم صنف لوازم یدکی خودرو، با استفاده از نکات مالیاتی مهمی که ما بهت میگیم، مالیات کمتری بده.
همین حالا با شماره  09152308040 تماس بگیرید.
یا جهت تماس با شما اطلاعات زیر را کامل کنید.