پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

مالیات آهن و ارزش افزوده فولاد چقدر است؟

امروزه بیشتر کشورها هزینه‌های روزمره خود را از راه دریافت مالیات پرداخت می‌کنند. مالیات مبلغی است که به صورت اجباری از مردم دریافت می‌شود. مالیات بر ارزش یکی از مالیات‌هایی است که از سال ۲۰۰۷ در سطح کشور ما اعمال می‌شود.

برای همه ما پیش آمده که در حین خرید با کلمه مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور مواجه شده باشیم. ممکن است به دلیل دریافت این مالیات با فروشنده بحث کرده باشیم. اما آیا تا به حال به مفهوم و فلسفه این مالیات فکر کرده‌اید؟ درصد مالیات کارهای مختلف چقدر است؟ مالیات خرید و فروش آهن چقدر است؟ مالیات ارزش افزوده فولاد چقدر است؟

برای کسانی که در زمینه خرید و فروش آهن و فولاد فعالیت می‌کنند، از آنجایی که حجم و مبلغ معاملات عموماً بسیار زیاد است، کاهش مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. بنابراین اطلاع فعالان این زمینه از نرخ کلی و قوانین مالیات بر فروش بسیار مهم و ارزشمند است.

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات‌های غیرمستقیم و منابع درآمد دولت است. اصل مالیات بر ارزش افزوده بر اساس ارزش افزوده ایجاد شده در مراحل مختلف تولید کالا یا خدمات تعیین می‌شود. لازم به ذکر است، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی می‌باشد.

 

مالیات بر ارزش افزوده تولید: با مالیات بر ارزش افزوده تولید، مالیات بر فروش کالاهای مصرفی و فروش دارایی های سرمایه‌ای اعمال می‌شود. یعنی بنگاه اقتصادی با خرید کالا از معافیت مالیاتی برخوردار نخواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده مصرف: کلیه هزینه‌های سرمایه گذاری ناخالص از مالیات بر ارزش افزوده نوع مصرف مستثنی می‌شود زیرا بر اساس کالاها و خدمات مصرفی است.

مالیات بر ارزش افزوده درآمد: در مورد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر فروش خالص تولید کالا نامیده می‌شود و به این ترتیب پس از کسر هزینه استهلاک از خالص سرمایه گذاری، درآمد ارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد.

بر اساس مقررات بودجه، سازمان مالیاتی کشور از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ اختیار تعیین ضریب مالیات بر ارزش افزوده برخی از فعالیت‌ها را داشت. اما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با تعیین ضریب مالیات بر ارزش افزوده تصویب نشد. به همین دلیل از سال ۱۳۹۸ نرخ مالیات بر ارزش افزوده فعالیت آهنگران، سنگ‌تراشی و بانک‌ها و عمده‌فروشان مختلف لغو شد و سازمان مالیاتی نرخ کلی مالیات بر ارزش افزوده را ۹ درصد برای این شرکت‌ها اعلام کرد. این ۹ درصد شامل ۶ درصد مالیات و ۳ درصد عوارض است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x