پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

حسابرسی چیست؟

حساس ترین ستون اقتصاد یک کشور توسط حسابرسی سر پا نگه داشته می‌شود و به واسطه انجام درست این وظیفه اقتصاد یک کشور سالم باقی خواهد ماند، اما متاسفانه اکثر افراد جامعه این عنوان شغلی را نمی شناسند. ما در این گفتار به معرفی این شغل مهم خواهیم پرداخت. علاوه بر این در این مقاله به سوال ذهنی شما مبنی بر حسابرسی چیست ؟ پاسخ خواهیم گفت و با استاندارد های حسابرسی و قوانین حسابرسی آشنا خواهید شد.

شرکت پیشرو حساب عصر پویا، فعال به عنوان شرکت حسابرسی مشهد ، انواع خدمات مالیاتی از قبیل مشاوره مالیاتی و مشاوره مالی، تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی، خدمات حسابرسی و حسابداری را به مودیان مالیاتی ارائه می کند. برای کسب اطلاع دقیقتر از خدمات این شرکت می توانید با کارشناسان مجموعه پیشرو حساب تماس حاصل فرمایید.

مدت زیادی از به وجود آمدن علم حسابرسی در دنیا نمی‌گذرد. در واقع علمی یکصد ساله در جهان است، اما در سیر تحول شتاب زده صد سال گذشته، حسابرسی هم خود را با شرایط و اوضاع وقف داده و به عنوان رشته ای تخصصی شناخته می‌شود. فرآیند تکاملی این علم با به کارگیری علومی همچون آمار، مدیریت، ریاضیات، و سیستم‌های اطلاعاتی در حسابداری همراه بوده است. این تحولات منجر به وضع قوانین و مقررات جدید و پیچیده برای واحد‌های اقتصادی و مالیاتی شده است که همین امر سبب پویایی حسابرسی و حسابداری نیز شده است. در ادامه به بررسی سوال حسابرسی چیست به طور کامل پاسخ خواهیم پرداخت تا دغدغه ذهنی مخاطبان این حوزه را بر طرف کنیم.

حسابرسی چیست ؟

در پاسخ به سوال حسابرسی چیست ابتدا تعریفی جهانی از این علم ارائه خواهیم داد. بر طبق «بیانیه مفاهیم بنیادی حسابرسی» اعلام شده توسط «انجمن حسابداری آمریکا» حسابرسی اینگونه تعریف می‌شود؛ «فرایندی بسامان به شکل جمع‌آوری و ارزیابی بی‌طرفانه شواهد درباره ادعا‌های مربوط به فعالیت‌‌ها و وقایع اقتصادی، برای تعیین میزان انطباق این ادعا ها با معیار های از پیش تعیین‌ شده و گزارش نتایج به اشخاص ذی‌ نفع.»

به بیانی گویا تر می‌توان گفت؛ حسابرسی نهاد بالا دست حسابداری است و صحت و قانونی بودن اسناد و مدارک ارائه شده توسط حسابدار را بررسی می‌کند، تا از بروز هرگونه تقلب و تخطی از قانون جلوگیری به عمل آید.

حسابرسی چیست؟
حسابرسی چیست؟

استاندارد های حسابرسی چیست؟

در این بخش یکی دیگر از سوال هایی که در مورد حسابرسی مطرح است را بررسی خواهیم کرد و به استاندارد های حسابرسی  خواهیم پرداخت.

استاندارد‌های حسابرسی شامل دستورالعمل‌های سیستماتیک، در زمان انجام حسابرسی است که  توسط حسابرس باید اعمال شود. استانداردهای حسابرسی پذیرفته حداقل استانداردهایی است که یک حسابرس باید برای حسابرسی شرکت‌های خصوصی مورد استفاده قرار دهد. این استاندارد‌ها در سه دسته تقسیم بندی می‌شوند.

  • استانداردهای حسابرسی عمومی
  • استانداردهای حسابرسی میدانی
  • استانداردهای حسابرسی گزارشگری

در ادامه به بررسی هر کدام از این استاندارها خواهیم پرداخت تا پاسخ دقیقتری به چیستی حسابرسی ارائه دهیم.

استانداردهای حسابرسی عمومی

دارا بودن مدرک تحصیلی از انجمن مورد تایید انجمن حسابداران خبره ایران عمومی‌ترین استاندارد مورد نیاز یک حسابرس است. مورد بعدی داشتن مهارت کافی در اجرای حسابرسی است و سومین مورد قابل ذکر در بخش استاندارد‌های حسابرسی، مستقل عمل نمودن آن است. یک حسابرس می‌بایست از لحاظ ظاهری نیز نشان دهد که مستقل عمل می‌کند و هیچ گونه وابستگی مالی به شرکت مورد حسابرسی ندارد.

استانداردهای حسابرسی میدانی

استاندارد بعدی که در مسئله چیستی حسابرسی به آن خواهیم پرداخت، استاندارد میدانی است. یک حسابرس بر اساس استاندارد‎‌های میدانی می‌بایست برنامه‌ریزی دقیق و کافی برای انجام ماموریت و همچنین نظارت کافی بر اعمال دستیاران و همکارن خود داشته باشد و همچنین باید از واقف بودن هر یک از اعضا حسابرسی، به امور محول شده به آن‌ها اطمینان حاصل نماید.‌ حسابرس همچنین باید از سیستم کنترل داخلی و اشخاص مرتبط با عملیات‌های مالی شرکت مورد حسابرسی بهره‌مند باشد تا بتواند از خطر سوء استفاده های احتمالی در امان باشد. به طور مثال می‌تواند با ارسال نامه به طلبکاران و یا بدهکاران از صحت ثبت بدهکاری و یا بستانکاری ثبت شده اطمینان حاصل نماید. از دیگر استاندارد‌های حسابرسی می‌توان به جمع آوری اصولی و دقیق اسناد و مدارک مالی برای ارزیابی صحیح و ارائه گزارش قابل اتکا در حین حسابرسی اشاره نمود.

استانداردهای حسابرسی گزارشگری

گزارش ارائه شده توسط حسابرس باید شفاف و گویا باشد به بیانی دیگر باید به طور شفاف بیان شده باشد که صورت‌های مالی که توسط بخش حسابداری ارائه شده است بر اساس اصول حسابداری پذیرفته شده است یا خیر. در صورتی که اصول چیستی حسابداری پذیرفته شده در هر یک از صورت‌های مالی و یا حساب‌ها اعمال نشده باشد، حسابرس موظف است به وضوح، آن خطا را گزارش کند. حسابرس همچنین باید اطمینان حاصل نماید که اطلاعات کافی؛ که دال بر فعالیت کامل شرکت است در اختیار او قرار گرفته است. این اطلاعات باید به طور شفاف همراه صورت های مالی ضمیمه شود.

و در وهله آخر، حسابرس باید نظر خود را مبنی بر قابل اعتماد بودن مدارک و صورت های مالی ارائه شده توسط مدیریت شرکت را گزارش کند، به عنوان مثال اگر ابهامی در بخش بدهکاری و بستانکاری مشاهده شد، به هر میزان که باشد باید گزارش شود.

اهداف حسابرسی
اهداف حسابرسی

شواهد حسابرسی چیست ؟

به مجموعه مدارک و اسناد شفاهی و کتبی که حسابرس بر طبق آن‌ها مسئولیت خود را انجام می‌دهد شواهد حسابرسی می‌گویند. این شواهد ممکن است شواهدی باشد که توسط مشتری و یا مدیر عامل و یا حسابداری شرکت مورد حسابرسی ارائه شده باشد. در هر صورت شواهد باید بیانگر صحت کامل اطلاعات جمع آوری شده باشد تا بتوان به آن‌ها اتکا کرد.

قوانین ایران در مورد حسابرسی

در طرح مسئله حسابرسی چیست ما باید به سراغ قوانین ایران برویم. بر طبق قوانین شرکت‌ها با فعالیت‌های محدود نیازی به حسابرس ندارند، و شرکت‌های دولتی نیز تابع قوانین حسابرسی دولتی هستند. تنها شرکت‌هایی که در قانون ایران ملزم به داشتن حسابرس مستقل می‌باشند شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس هستند. بر طبق ماده یکصد و چهل و چهار قانون، شرکت‌های سهامی خاص باید بازرس قانونی داشته باشند. متاسفانه برخی از شرکت‌ها از رعایت قوانین حسابرسی سر باز می‌زنند و افرادی که استحقاق جایگاه حسابرسی را داشته باشند به کار نمی‌گیرند؛ حتی بعضا این افراد غیر متخصص وظایف و مسئولیت‌های خود را به طور کامل نمی‌شناسند و فقط عنوان حسابرس به آن‌ها داده شده است.

استاندار های حسابرسی
استاندار های حسابرسی

سخن آخر

حسابرسی علمی تخصصی و بسیار حیاتی برای بقای سلامت اقتصاد یک جامعه است. هر فرد قبل از انتخاب این عنوان شغلی و یا همکاری نمودن با حسابرسان باید بداند که حسابرسی چیست ؟ استاندارد‌های حسابرسی چیست ؟ و قوانین حسابرسی چیست ؟

ما در این گفتار به سوال های فوق پاسخ داده ایم. شما در این گفتار با لایه هایی از علم گسترده و پیچیده حسابرسی که کمتر به آن پرداخته می‌شود آشنا شدید. همواره می‌توانید از راه‌های مختلف در بخش تماس با کارشناسان پیشرو حساب در ارتباط باشید.

مشورت با کارشناسان پیشرو حساب عصر پویا متضمن حفظ سرمایه شماست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x