پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

وظایف حسابرس چیست

وظایف حسابرس

تمامی شرکت ها و سازمان ها و … به غیر از حسابدار نیاز به یک حسابرس نیز دارند. بدون حسابرسی امور حسابداری بعد از مدتی با مشکل و شکست مواجه خواهید شد. در این راستا باید ابتدا حسابرس را بشناسید، وظایف حسابرس را بررسی کنید و تفاوت حسابرس و حسابدار را بدانید. در این مقاله شما را با تمامی این موضوعات آشنا خواهیم کرد.

شرکت پیشرو حساب عصر پویا، فعال به عنوان شرکت حسابرسی در مشهد ، انواع خدمات مالیاتی از قبیل مشاوره مالی و مشاوره مالیاتی ، تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی، خدمات حسابرسی و حسابداری را به مودیان مالیاتی ارائه می کند. برای کسب اطلاع دقیقتر از خدمات این شرکت می توانید با کارشناسان مجموعه پیشرو حساب تماس حاصل فرمایید.

[ مطالعه بیشتر : وظایف و خدمات شرکت های حسابرسی در مشهد چیست ؟]

مقدمه

برای یک فعالیت اقتصادی موفق صاحبین شرکت‌ها کسب و کار‌ها برای نظم دادن به اسناد و مدارک مالی، افزایش کارایی و بهبود بخشیدن به امور مالی در وهله اول نیاز به تهیه اسناد مالی معتبر و قانونی و در وهله دوم نیاز به ارزیابی صحت اسناد مالی دارند. وظیفه حسابدار در هر شرکت، تهیه اسناد مالی بر اساس قوانین حسابداری و وظایف حسابرس در بررسی و ارزیابی صحت اسناد گزارش شده توسط حسابدار است. حسابرسان افرادی هستند که به صورت مستقل، دولتی و یا داخلی به وظایف خود رسیدگی می‌کنند که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

حسابرس کیست؟

حسابرسی در واقع بررسی جستجوگرایانه به منظور بررسی اسناد مالی شرکت و یا سازمان است،که در این بررسی صحت و یا عدم صحت اسناد مالی مشخص می‌شود. انجام وظایف حسابرس منجر به بررسی اسناد مالی که حسابدار ارائه می‌کند و تطابق آن‌ها با قوانین و اصول حسابداری است. با وجود اینکه حسابداری و حسابرسی بسیار به هم شباهت دارند اما در بطن کار تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. در واقع هدف از حسابرسی مالی گزارش قانونی اسناد مالی ارائه شده است و چنانچه یک حسابدار با مورد غیر قانونی مواجه شود موظف است که آن را گزارش کند.

[ مطالعه بیشتر: تفاوت حسابداری با حسابرسی در چیست ؟ ]

مهارت های مورد نیاز حسابرس

مهارت های مورد نیاز حسابرس در مشهد | موسسه مالیاتی در مشهد | مشاوره مالیاتی مشهد | شرکت حسابرسی در مشهد

اگر بنا باشد که وظایف حسابرس به درستی انجام شود، فردی که برای این شغل انتخاب می‌شود باید دارای مهارت‌های ویژه ای باشد. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به مهارت‌های محاسباتی بالا اشاره نمود. یک حسابرس برای اینکه بتواند کار یک حسابدار را بررسی نماید باید حتما مهارت حسابداری بسیار بالایی داشته باشد تا در بین اسناد و گزارشات دچار شک و تردید نشود و همواره بتواند به طور قطع راجع به قانونی بودن و یا نبودن یک سند مالی اظهار نظر کند. همچنین داشتن مهارت‌های کلامی و ارتباطی یکی دیگر از الزامات مهارتی یک حسابرس است، چرا که باید بتواند با مشتریان و طلبکاران ارتباط برقرار کرده و در کمترین زمان ممکن به اسناد مورد نظر خود دست پیدا کند.

توجه به جزئیات و دقت عمل بالا نیز عناصر مهمی در حسابرسی مالی و وظایف حسابدار ها به شمار می رود. چرا که فرد از ریز ترین موارد نیز نباید سرسری گذر کند، چرا که همین بی‌دقتی‌های ریز منجر به ارائه گزارش غلط خواهد شد. علاوه بر همه این موارد یک حسابرس باید مهارت کار با نرم افزارهای کامپیوتری داشته باشد، زیرا این نرم افزار‌ها دقت عمل و سرعت حسابرسی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

یک حسابرس باید بتواند در صورت نیاز راهکار‌هایی برای بهبود عملکرد به شرکت و یا سازمان تحت حسابرسی ارائه کند که در این صورت شناسایی ویژگی و مشخصات کلی کسب و کار به این موضوع کمک شایانی خواهد کرد.

[  مطالعه بیشتر: یک حسابرس باید دارای چه ویژگی و معیارهایی باشد ؟]

بررسی استاندارد های حسابرسی

بررسی استانداردهای شرکت حسابرسی در مشهد | مشاوره مالیاتی مشهد | موسسه مالیاتی مشهد

برای آشنایی بیشتر با وظایف حسابرس بهتر است استانداردهای حسابرسی نیز بیان شود. تمامی حسابرسان وظایف یکسانی دارند، اما بسته به شرایط و درخواست کیفیت کاری آن‌ها با یکدیگر متفاوت است در ادامه به بیان جزئیات خواهیم پرداخت.

استانداردهای عمومی گزارشگری

از جمله استانداردهای عمومی گزارشگری می‌توان به حفظ استقلال رای در تمامی مراحل حسابرسی، اعمال مراقبت‌های حرفه‌ای در تهیه گزارش، انجام امور رسیدگی توسط شخص و یا اشخاص دارای صلاحیت و علم کافی  اشاره نمود.

استاندارد های عملیات

برای استانداردهای عملیاتی باید از روش‌های مشاهده ، بازرسی و دریافت تاییده، شواهد کافی دریافت شود تا این شواهد مبنایی مناسب برای قضاوت صورت‌های مالی قرار گیرد.

عملیات حسابرسی باید قبل از اقدام به میزان کافی برنامه ریزی شود. شناخت کافی از ساختار داخلی برای برنامه ریزی حسابرسی و تعیین نوع میزان و زمان آزمون لازم است. بنابراین  می توان نتیجه گرفت که برنامه ریزی و زمان بندی دقیق یکی از مهمترین وظایف حسابدار محسوب می شود.

استاندارد های گزارشگری

گزارش استاندارد، گزارشی است که به طور واضح مشخص کند صورت‌های مالی ارائه شده بر طبق قوانین و مقرارات حسابداری است یا خیر. چنانچه ابهامی در گزارش‌ها و اسناد وجود داشته باشد نیز باید در گزارش بیان کرد که نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

حیطه وظایف حسابرس

حیطه وظایف شرکت حسابرسی در مشهد | مشاوره مالیاتی مشهد | تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی آنلاین

بر حسب موقعیت وظایف حسابرس در سه حیطه دسته بندی میشود:

  • حسابرس داخلی
  • حسابرس مستقل
  • حسابرس دولتی

حسابرس داخلی

وظایف حسابرس داخلی به ارتباط اعضای هیئت مدیره و شرکت منتهی می‌شود. در واقع حسابرس داخلی به عنوان کارمند به تنظیم و ارائه گزارشات رسیدگی‌های دوره ای هیئت مدیره رسیدگی می‌کند.

حسابرس مستقل

همانطور که از عنوان این حسابرس‌ها مشخص است هیچگونه وابستگی به شرکت مورد حسابرسی ندارند. این افراد در موسسات و شرکت‌های حسابرسی مشغول به کار هستند و با بستن یک توافق عملیات حسابرسی را در شرکت مورد حسابرسی آغاز می‌کنند. وظایف حسابرس مستقل شامل انجام امور مالی شرکت و ارائه گزارش به مجمع عمومی صاحبان سهام است.

حسابرس دولتی

فردی که برای سازمان ها و ادارات دولتی کار می‌کند و وظایفی از جمله ارزیابی و صحت سنجی اسناد مالی را انجام می‌دهد حسابرس دولتی نامیده می‌شود.

نتایج انجام وظایف حسابرس

با مطالعه این گفتار دریافتیم که حفظ سلامت مالی و اقتصادی یک سازمان در گرو فعالیت یک و یا گروهی از حسابرسان زبده است. وظایف حسابرس، بررسی و کشف اشتباه و تقلب در گزارش مالی است. در صورت مواجهه با هر گونه تقلب، ارائه گزارش به مدیران ارشد سازمان وظیفه حسابرس است. پس نتیجه فعالیت حسابرس اطمینان بخشی از صحت اسناد و مدارک مالی و حسابداري و حفظ سلامت اقتصادی شرکت و یا سازمان مورد حسابرسی  و حتی از دید بزرگ‌تر، حفظ سلامتی مالی جامعه خواهد بود.

[ مطالعه بیشتر : خدمات حسابداری آنلاین موسسه حسابداری پیشرو حساب عصر پویا چیست ؟]

سخن آخر

به منظور حفظ تعادل و نظم در نظام اقتصادی هرکشور می‌بایست افرادی به طور دقیق به حسابداری و حسابرسی اسناد مالی شرکت‌ها سازمان‌ها و کسب و کار‌ها بپردازند. ما در این گفتار به بررسی و شرح وظایف حسابرس مالیاتی پرداختیم. شما همواره می‌توانید برای حفظ سلامت مالی مجموعه خود از خدمات حسابداری و حسابرسی در مشهد موسسه مالیاتی پیشرو حساب عصر پویا استفاده نمایید. به منظور ارتباط با کارشناسان ما به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x