پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

حق بیمه قرارداد‌‌های پیمانکاری

حق بیمه قرارداد‌‌های پیمانکاری

علم به قوانین حق بیمه قرارداد‌های پیمانکاری، مسئله‌ای مهم است چرا که پیمانکاران در واقع بازوی دولت برای انجام پروژه‌‌های عمرانی و خدماتی هستند و گردش چرخ اقتصاد انجام پروژه ‌‌های مختلف اعم از اقتصادی و عمرانی بدون همکاری با جامعه پیمانکاران عملا غیر ممکن است. تنظیم ‌قرارداد و حق بیمه ‌قرارداد‌‌های پیمانکاری و مالیاتی که شامل این ‌قرارداد ‌‌ها ‌می‌شود دارای ریزه کاری‌‌هایی است که نیاز به دانش و تسلط کافی دارد. ما در این مقاله از مجموعه مقالات شرکت حسابداری پیشرو حساب عصر پویا به بیان نکاتی مهم پیرامون حق بیمه قرارداد‌‌های پیمانکاری خواهیم پرداخت.

پیشرو حساب عصر پویا به همراه مجموعه ای از حسابداران و مشاوران مالیاتی زبده و با تجربه افتخار انجام پروژه ‌‌های حسابداری زیادی با موضوعات مختلف از جمله حسابداری مدیریت، حسابداری بیمه، حسابداری صنعتی و … را داشته است. شما ‌می‌توانید بسته به نیاز خود خدمات و تخصص مورد نظر خود را از پیشرو حساب عصر پویا درخواست کنید و از خدمات یک تیم حرفه ای و تخصصی در جهت انجام امور حسابداری خود بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و بهره مندی از تخصص این مجموعه می توانید با کارشناسان مجموعه پیشرو تماس حاصل فرمایید.

نحوه محاسبه حق بیمه در معاملات پیمانکاری | یشروحساب

پیمانکار به جهت انجام تعهد ذکر شده در ‌قرارداد اقدام به همکاری با اشخاصی ‌می‌کند که غالبا رابطه آن‌ها، از نوع رابطه کارگر و کارفرما است. البته ممکن است انواع دیگری نیز داشته باشد. بعضا دیده می شود که پیمانکار طرف قرارداد با کارفرما یا مناقصه گزار، انجام موضوع پیمان را به پیمانکار یا پیمانکاران دیگری می سپارد که به آن‌ها پیمانکار فرعی یا جزء یا دست دوم گفته می شود. در این صورت قسمت عمده ای از مسئولیت‌‌ های قانونی متوجه پیمانکار ثانوی می باشد. به همین دلیل توجه داشته باشید، مطالبی که در این گفتار ذکر خواهد شد با فرض این است که، پیمانکار طرف ‌قرارداد با کارفرما به صورت مستقیم و دسته اول اقدام به انجام امور پیمان نماید و امور را به پیمانکار و یا پیمانکاران دیگری نمی ‌سپارد.

قاعده عمومی حق بیمه ‌قرارداد‌‌های پیمان کاری

قاعده عمومی حق بیمه قرارداد‌‌های پیمان کاری در ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی و مطابق بر بخشنامه شماره ۱۴ اداره درآمد تامین اجتماعی این گونه تعریف ‌می‌ شود؛ حق بیمه قرارداد‌‌های پیمانکاری به صورت درصدی از مبلغ کل قرارداد تعیین ‌می ‌شود و ارتباطی به دستمزد و تعداد بیمه شدگان ندارد.

انواع قرارداد پیمان کاری و حق بیمه

حق بیمه قرارداد‌‌های پیمانکاری-انواع قرارداد پیمان کاری و حق بیمه

 

حق بیمه قرارداد‌‌های پیمان کاری به سه دسته مجزا تقسیم ‌می ‌شود و بالطبع هر یک توضیحات و قوانین خود را دارا ‌می ‌باشند.

این سه قسم شامل:

  • حق بیمه قرارداد ‌‌های طرح ‌‌های عمرانی
  • حق بیمه قرارداد‌ های طرح‌‌ های غیر عمرانی
  • حق بیمه قرارداد‌‌ های خاص غیر عمرانی

حق بیمه قرارداد ‌‌های طرح‌‌های عمرانی

این نوع از قرارداد ‌‌ها خود به دو دسته قرارداد ‌‌های عمرانی مشاوره ای و قرارداد ‌‌های عمرانی اجرایی تقسیم بندی ‌می‌شوند.

قرارداد‌ های عمرانی مشاوره ای قرارداد‌ هایی هستند که عموما نیاز به هزینه جهت تامین مصالح آن‌ها نسبت به هزینه کل پروژه ناچیز است و یا ممکن است به صورت کلی نیاز به مصالح نداشته باشند. به عنوان نمونه ‌می‌توان از قرارداد ‌های مشاوره در زمینه محل احداث پل در منطقه ای خاص نام برد. حق بیمه قرارداد ‌‌های پیمانکاری در مورد قرارداد ‌‌های عمرانی مشاوره ای شامل ۱۴ درصد ناخالص کارکرد به صورت مقطوع و ۶/۱درصد به عنوان حق بیمه بیکاری است، که ۱۲ درصد از محل پروژه و ۶/۳ درصد از طرف پیمانکار تامین ‌می‌شود.

حق بیمه قرارداد‌های عمرانی اجرایی متفاوت است. حق بیمه در قرارداد ‌‌های عمرانی اجرایی که شامل تمام قرارداد ‌‌های مربوط به ساخت و ساز ‌می‌باشد، ۶/۶ درصد ناخالص کارکرد ‌می‌باشد. که به صورت مقطوع ۶ درصد ناخالص کارکرد و ۶ دهم درصد به عنوان بیمه بیکاری در نظر گرفته ‌می‌شود. از این مقدار ۶/۱ درصد سهم پیمانکار و ۵ درصد سهم کارفرما از محل پروژه است.

حق بیمه قرارداد ‌های طرح‌‌های غیر عمرانی

حق بیمه قرارداد ‌های طرح‌‌های غیر عمرانی | خدمات حسابداری در مشهد

همه قرارداد‌‌ها غیر عمرانی در نظر گرفه ‌می‌شود مگر؛ تمامی و یا قسمتی از هزینه پروژه را دولت بپردازد و همچنین تعیین قیمت بر اساس قوانین و ضوابط دولت باشد. این نوع ‌قرارداد ‌‌ها نیز به دو دسته اجرایی و مشاوره ای تقسیم ‌می‌شوند که حق بیمه قرارداد ‌‌های پیمانکاری غیر عمرانی و مشاوره ای ۷ درصد به علاوه حق بیمه بیکاری است و حق بیمه قرارداد‌ های غیر عمرانی اجرایی ۱۵ درصد به علاوه حق بیمه بیکاری از مبلغ پیمان است. البته در نظر داشته بلشید که این دو قسم هر کدام انواعی دارند که مجال بیان آن در این گفتار نیست.

حق بیمه قرارداد ‌‌های خاص غیر عمرانی

حق بیمه قرارداد‌‌ های پیمانکاری از نوع قرارداد ‌‌های خاص غیر عمرانی با قرارداد ‌‌های غیر عمرانی ساده تفاوت دارند. ابتدا باید بدانید که منظور از قرارداد ‌های خاص غیر عمرانی چیست و بعد به بحث حق بیمه آن‌ها پرداخته شود. مواردی همچون پیمانکارانی که دارای کارگاه تولیدی، صنعتی و فنی می باشند، قرارداد ‌های خرید و فروش، قرارداد ‌های گازرسانی، قرارداد ‌های خدمات شهری و نگهداری فضای سبز، قرارداد‌ های طراحی و ساخت نرم افزار و ارائه خدمات رایانه ای، قرارداد ‌های تحقیقاتی و پژوهشی و…. جزء قرارداد‌ های خاص عمرانی محسوب ‌می‌شوند. هر یک از این قرارداد ‌‌ها شرایط و قوانین خاص خود را دارند که در اینجا به عنوان نمونه به بررسی یکی از این موارد خواهیم پرداخت.

پیمانکاری در برخی معادن خاص

حق بیمه پیمانکاری در برخی معادن خاص
حق بیمه قرارداد‌‌های پیمانکاری

طبق بخشنامه ۶/۱۴ سازمان تامین اجتماعی، میزان دستمزد در برخی معادن ۶۷/۱۶ درصد فرض ‌می‌گردد و عدد به دست آمده در بیست و هفت درصد ماه ۲۸ ضرب ‌می‌شود و نتیجه که چهار و نیم درصد است به عنوان حق بیمه درنظر گرفته ‌می‌شود. دلیل کم بودن حق بیمه در این نوع قرارداد ها استفاده از ماشین آلات پیشرفته و گران قیمت و هزینه بر است.

سخن آخر

حق بیمه قرارداد‌‌های پیمانکاری مقوله ای بسیار گسترده است، که جزئیات بسیار زیادی دارد. ما در این مقاله به بررسی برخی از جزییات و سر فصل های مهم، پیرامون حق بیمه قرارداد‌های پیمانکاری پرداختیم. شما ‌می‌توانید جهت اطلاع از جزییات بیشتر و مشاوره با مجموعه پیشرو حساب عصر پویا ارائه کننده خدمات مالیاتی در مشهد،  با ما در ارتباط باشید و از خدمات حرفه ای و تخصصی مجموعه بهره مند شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x