پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

حسابداری مالی چیست ؟

در پاسخ به سوال حسابداری مالی چیست ؟ باید گفت حسابداری مالی اولین و مهمترین واحد مالی هر مجموعه است که با اهداف اقتصادی تاسیس می‌شود. حسابداری به صورت کلی یکی از وسیع ترین و پرکاربردترین حرفه ‌ها است و به دلیل اهمیت بالای اطلاعات حسابداری متخصصین امر برای جلوگیری از اشتبا‌هات احتمالی و بررسی دقیق‌تر اطلاعات، این علم را به شاخه ‌های مختلف اعم از حسابداری مدیریت، حسابداری بیمه، حسابداری مالی و غیر تقسیم بندی کرده اند. هر یک از این شاخه ‌ها حرفه ای متفاوت هستند و پیچیدگی های مخصوص به خود را دارا می‌باشند. در این مقاله از مجموعه مقالات پیشرو حساب شاخه حسابداری مالی بررسی و به سوال بسیار مهم حسابداری مالی چیست پاسخ خواهیم داد.

صاحبین مشاغل عمدتا تمایل دارند به منظور پیشبرد اهداف مالی مجموعه خود در بخش حسابداری، از فرد و یا افرادی دعوت به همکاری نمایند که به همه‌ شاخه ‌های حسابداری تسلط داشته باشند اما واقعیت امر این است هزینه استخدام افراد متخصص در همه حوزه ‌های حسابداری بسیار بالا  است و عموما شرکت ‌ها اقدام به استخدام تعداد محدودی حسابدار می‌نمایند. در این راستا مدیران شرکت ‌ها و یا سازمان ‌ها برای صرفه جویی در هزینه ‌ها، پیشبرد اهداف مالی و  بهره مندی از خدمات تخصصی از خدمات شرکت ‌های حسابداری استفاده می‌کنند. شرکت حسابداری پیشرو حساب عصر پویا متشکل از مجموعه ای از متخصصین حسابداری در زمینه ‌های مختلف است که با کارنامه ای درخشان در زمینه حسابداری به یکی از برترین شرکت ‌های حسابداری مشهد تبدیل شده است.

حسابداری مالی چیست؟ مزایای حسابداری مالی
حسابداری مالی چیست

 

ثبت و سازماندهی و تحلیل اطلاعات مالی یک شرکت بر عهده بخش حسابداری است. بخش حسابداری را می‌توان به عنوان یک ماشین هوشمند در نظر گرفت که اطلاعات خام را دریافت می‌کند، آن‌ها را طبقه بندی کرده، به زبان مالی مخصوص به خود ترجمه می‌کند و بعد از تحلیل داده ‌ها وضعیت شرکت به لحاظ سود دهی یا ضرردهی گزارش می‌کند. با توجه به این مثال دریافتیم که کلیه اطلاعات اقتصادی و مالی یک شرکت به زبان تجارت در اختیار مدیران قرار می‌گیرد. زبان تجارت حسابداری است و در بین تمام شاخه ‌های حسابداری، حسابداری مالی اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد.

حسابداری مالی چیست و حسابدار مالی چه کسی است؟

در پاسخ به پرسش حسابداری مالی چیست باید گفت که حسابداری مالی مجموعه اعمالی است که منجر به تولید صورت ‌های مالی می‌شود. در نتیجه حسابدار مالی شخصی است که ثبت و جمع آوری اطلاعات و در نهایت تنظیم گزارشات مالی تمامی معاملات در طی زمان را به عهده دارد.

الزامات حسابداری مالی

هر سیستمی برای پیشبر اهداف خود الزاماتی دارد، در همین راستا باید بررسی شود که الزامات حسابداری مالی چیست ؟ همانطور که گفته شد حسابداران مالی سعی در ارائه گزاراش ‌ها و صورت ‌های مالی دارند در نتیجه تسلط به الزامات مورد نیاز این گزارش ‌ها از جمله نیاز‌های اصلی این حرفه است. البته حسابداران مالی ملزم به ارائه یادداشت ‌های توضیحی نیز هستند که ممکن است گا‌ها این دو مورد با هم اشتباه گرفته شوند به همین منظور لازم است مواردی که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود هنگام تنظیم صورت ‌ها و گزارشات مد نظر قرار گیرد.

  • تمایز صورت مالی و گزارش مالی و یادداشت توضیحی باید به صورت کامل و آشکار مشخص باشد.
  • مشخص نمودن تغییرات در کلیه اطلاعات مالی از پایان هر دوره گزارشگری
  • واحد پول مورد استفاده در گزار ش باید به طور دقیق ذکر شود.
  • ذکر سطح استفاده شده در مورد گرد کردن مبالغ درج شده در گزارش الزامی است.
  • تاریخ شروع و پایان گزارشگری باید مشخص شود.
  • گزارشات مالی می‌بایست بر اساس استاندارد‌های بین المللی باشد.

استاندارد ‌های بین المللی گزارشات حسابداری مالی چیست؟

اهمیت حسابداری مالی-ضروریت حسابداری مالی

هر حسابدار مالی باید آگاهی داشته باشد که استاندارد ‌های بین المللی گزارشات حسابداری مالی چیست و گزارشات خود را بر طبق آن تنظیم کند. هنگامی می‌توان ادعا کرد که گزارش مالی شرکت شما مطابق با استاندارد ‌های بین المللی است که تمامی الزامات آن را رعایت کرده باشید.

اهمیت گزارشگری مالی بر اساس استاندارد ‌های بین المللی

استاندارد‌های بین المللی گزارشگری مالی با هدف یکپارچه سازی گزارش ‌ها و صورت ‌های مالی در سراسر جهان وضع شده است. با رعایت این قوانین صورت ‌های مالی به صورت شفاف بیان می‌شوند، همچنین این گزارش ‌ها قابل مقایسه خواهند شد، به همین منظور توصیه می‌شود تمامی گزارش ‌ها بر اساس همین استاندارد ‌ها تنظیم شوند.

مزایای گزارش مالی بر اساس استاندارد‌های بین المللی

در واقع سوال اصلی این است که مزایای گزارشگری مالی بر اساس استاندارد بین المللی در حسابداری مالی چیست . در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر صورت ‌های مالی بر اساس استاندارد بین المللی تنظیم شوند در واقع شما در نهایت با گزارشی قابل فهم، قابل اجرا و قابل پذیرش در سطح جهان رو به رو خواهید بود، همچنین گزارش بر اساس استاندارد ‌های بین المللی از نیاز ‌های گردشگری مالی و اقتصادی نوظهور و خرد و جدید آگاه خواهید شد و کیفیت گزارش شما در سطح بین المللی بالا خواهد رفت.

 استاندارد ‌های حسابداری مالی در ایران

کاربرد و مزایای حسابداری مالی-پیشروحساب

برای اینکه بدانیم در ایران استاندارد ‌های حسابداری مالی چیست ابتدا باید بررسی شود که آیا سازمان حسابرسی ایران زیر نظر بنیاد استاندارد‌های بین المللی استاندارد ‌های گزارشگری مالی خود را تنظیم کرده است یا خیر. خوشبختانه سازمان حسابرسی در ایران به صورت مستقیم تحت نظارت بنیاد استاندارد ‌های بین المللی قوانین خود را وضع کرده است به طوری که در حال حاضر حدودا  هشتاد مجموعه که شامل سی بانک و موسسه اعتباری، بیشتر از بیست شرکت بیمه ای، و حدودا سی شرکت که عضو سازمان بورس هستند با توجه به استاندارد ‌های بین المللی حسابداری صورت ‌های مالی خود را تنظیم و عرضه می‌دارند.

سخن آخر

حسابداری مالی مهمترین بخش شرکت حسابداری مشهد و یا مجموعه است، که منجر به تهیه گزارشان مالی خواهد شد. این گزارشات مالی از اهمیت بالایی برخورداند چرا که سود و زیان و برنامه آینده هر شرکتی بر اساس همین گزارش ‌ها تعیین می‌شود در نتیجه نحوه گزراش نویسی بسیار با اهمیت است. ما در این گفتار به بررسی و اهمیت حسابداری مالی پرداختیم. شما همواره می‌توانید برای بهره مندی از خدمات تخصصی حسابداری مطابق با استاندارد ‌های بین المللی و همچنین برای صرفه جویی در هزینه ‌های خود با متخصصین موسسه مالیاتی پیشرو حساب عصر پویا در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x