پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

حسابداری بین المللی

در سال‌های اخیر با به روز شدن دانش حسابداری، حسابداری بین المللی به وجود آمد. حسابداری بین المللی سبب ایجاد یکپارچگی جهانی در سطح بازارها و سیاست‌گذاری‌ها شد. مهمترین هدف از این سیاست‌گذاری‌ها، کاهش هزینه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و برای ایجاد یکپارچگی استانداردهای گزارش مالی و عملکرد بود. در عصر حاضر داشتن افراد متخصص در حوزه حسابداری بین المللی از مهم‌ترین نیازهای صاحبین کسب‌وکار است، چرا که از اتلاف منابع و ثروت مدیران شرکت‌ها جلوگیری می‌کنند.

کارشناسان شرکت حسابداری پیشرو حساب عصر پویا در این مقاله به مسائلی از قبیل تعریف حسابداری بین اللملی، کاربردهای آن و دلایل نیاز این حوزه حسابداری می پردازند. مجموعه پیشرو حساب دامنه گسترده ای از خدمات حسابداری آنلاین، حسابرسی و مشاوره مالیاتی را به تمام کسب و کارها ارائه می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات این مجموعه می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

استانداردهای حسابداری بین المللی

حسابداری بین المللی یک سیستم جهانی از مفاهیم و استانداردها که قابل پذیرش از سوی همه کشورها می‌باشد. پذیرش استانداردها سبب می‌شود هزینه‌های دستیابی به اطلاعات کاهش، کیفیت حسابداری افزایش و قابلیت انتقال سرمایه در سطح بین المللی را فراهم آورد. وجه تمایز این شاخه از حسابداری در نشان دادن اطلاعاتی درباره یک موسسه چند ملیتی با عملیات و مبادلات خارجی است.

برای یک نوع معاملات و رویدادها وجود روش‌های حسابداری مختلف باعث شده است که تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی با مشکلات بسیاری مواجه باشند. همین علت سبب شده حمایت‌هایی برای گسترش استانداردهای بین المللی به وجود آید. یک مجموعه از استانداردهای بین المللی قابلیت فراهم کردن زمینه کاری در سطح بالاتر را دارد چرا که صورت‌های سود و زیان و ترازنامه یکنواختی بیشتری خواهند داشت.

تاریخچه حسابداری بین المللی

همانطور که گفتیم این شاخه از حسابداری مجموعه‌های از استانداردهای قابل پذیرش از سوی کشورهاست که کمیته تدوین استانداردهای حسابداری بین المللی در سال ۱۹۷۵ اولین استانداردهای آن را منتشر کرد. در سال ۲۰۰۱ هیئت تدوین استانداردهای حسابداری بین المللی جایگزین این کمیته شد و در سال ۲۰۰۵ شرکت‌های اروپایی و کشورهای دیگر ملزم به رعایت استانداردهای گزارشگری آن در نشان دادن صورت‌های مالی خود شدند.

آموزش صفر تا صد حسابداری بین المللی-پیشروحساب

تعریف حسابداری جهانی

تعاریف زیادی درباره این شاخه از حسابداری وجود دارد. این نوع حسابداری انواع مختلفی از روش‌های حسابداری، اصول و استانداردهای همه کشورها را در برمی‌گیرد. برای آشنایی با تعریف این دانش حسابداری، باید از سه دیدگاه به آن توجه نمود: اندازه گیری، افشاء و حسابرسی.

اندازه گیری

مجموعه فرآیندی از تعیین، دسته بندی و مقدار فعالیت اقتصادی یا مبادلات است. هدف سیستم حسابداری در این مورد فراهم کردن اطلاعات برای سهولت اندازه گیری اقتصادی توسط استفاده کنندگان می‌باشد.

افشاء

افشاء فرآیندی است که اندازه‌گیری‌های حسابداری براساس آن به افراد منتقل می‌شود که مورد استفاده آن‌ها قرار گیرد.

حسابرسی

فرآیندی است که حسابرسان در آن کفایت سیستم‌های کنترلی و مالی را بررسی و تأیید می‌نمایند.

تعریف حسابداری  از نگاه ویچ

ویچ، این شاخه از حسابداری را حسابداری برای بخش‌های فرعی سازمان‌ها و شرکت‌ها، حسابداری انطباقی و حسابداری جهانی می‌داند. از جهت توسعه قدمت و محدودیت بالاترین حد ممکن را حسابداری برای بخش‌های فرعی سازمان دارند. حسابداری جهانی هدف آن استاندارد سازی همه قواعد این دانش حسابداری است که به قواعد حسابداری انطباقی ربط می‌دهند.

استانداردهای حسابداری بین المللی و ایران

اهمیت حسابداری بین المللی

استانداردهای حسابداری بین المللی ، شفافیت پاسخگویی و کارایی را در بازارهای مالی در سرتاسر جهان ترویج می‌کند.این امر سرمایه‌گذاران و سایر فعالان بازار را قادر می‌سازد تا تصمیمات اقتصادی آگاهانه‌ای در مورد فرصت‌ها و ریسک‌های سرمایه گذاری بگیرند و تخصیص سرمایه را بهبود می بخشد. استانداردهای این دانش حسابداری به شرکت‌ها زبان و درک مشترک مالی می‌دهد و کار را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. استانداردهای بین المللی همچنین یک صنعت کاملاً جدید ایجاد می‌کند، بدین معنا که مشاوره آن فرصت‌های جدیدی را برای کارآفرینان در هر کشور ایجاد می کند.

مزایای حسابداری جهانی

این بخش از حسابداری، استانداردهای بین المللی را در سراسرجهان تنظیم می‌کند که مزیت‌های اصلی آن عبارتند از:

  • توانایی مقایسه بین شرکت‌ها که در نهایت ریسک سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد و سرمایه‌گذاری فرامرزی را تسهیل می‌کند.
  • کاهش هزینه تهیه صورت‌های مالی تلفیقی برای شرکت‌های چند ملیتی
  • برخلاف استانداردهای خاص کشور ایالات متحده که اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی است، استانداردهای حسابداری جهانی اجباری برای اجرای آن‌ها ندارند و آن‌ها را کاملا داوطلبانه می‌داند.
  • داشتن مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری جهانی نه تنها پایبندی کسب‌وکارها را به گزارشگری مالی آسان‌تر می‌کند بلکه گزارشگری مالی را برای آن‌ها شفاف‌تر می‌کند.

هدف حسابداری بین المللی

استانداردهای قابل پذیرش در حسابداری بین المللی به دنبال نظم دهی به قوانین یکپارچه‌ای هستند که صورت‌های مالی در سراسر جهان باهم سازگار باشند. هدف آن‌ها این است که به طور دقیق مشخص کنند که کسب‌وکارها در سراسر جهان چگونه باید گزارش حساب‌های خود را تهیه کنند و معاملات را با اثر مالی آن‌ها مشخص کنند. همچنین حسابداری جهانی به طور مستقیم و غیر مستقیم در سراسر جهان شفافیت ایجاد می‌کند بدین معنا که کارایی را در سطح بین المللی افزایش و رشد و ثبات مالی بلند مدت را تقویت می‌کند.

هدف و مزایای حسابداری بین المللی

عوامل ایجاد تفاوت در حسابداری بین المللی

اختلاف‌های موجود در محیط‌های تجاری باعث ایجاد تفاوت در حسابداری بین المللی می‌شود که عبارتند از:

  • نوع بازار مالی متکی بر گرفتن وام یا سرمایه گذاری
  • تقسیم بندی بین قسمت‌های خصوصی و ارگان‌های دولتی در پروسه سیاست‌گذاری‌های حسابداری

دلایل ایجاد تفاوت در حسابداری بین المللی

  • توسعه اقتصادی: در کشورهای مختلف سیستم‌های اقتصادی از لحاظ توسعه یافتگی متفاوت هستند
  • شرایط پیچیدگی تجارت: اختلاف در تولیدات و نیازهای شرکت‌ها در نتیجه اختلاف در سیستم اقتصادی دانش صنعتی و فناوریست.
  • اثرات گرایش‌های سیاسی: سیستم اقتصادی براساس سیستم سیاسی خود خصوصیاتی دارد که ممکن است سیستم تحت کنترل یا متکی برا بازار آزاد باشد.

چالش‌های حسابداری بین المللی

برخی از چالش‌های حسابداری جهانی عبارتند از پیچیدگی استانداردها، مسائل مربوط به هزینه، مقررات، فقدان مهارت‌های فنی و دانش در استانداردها و آموزش ناکافی حسابداران می‌باشد.

امور مالی و حسابداری جهانی چیست؟

گاهی اوقات امور مالی بین‌المللی به عنوان اقتصاد کلان بین‌المللی شناخته می‌شود، مطالعه تعاملات پولی بین دو یا چند کشور است که بر حوزه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و نرخ مبادله ارز تمرکز دارد.

سخن آخر 

در این مقاله توضیح دادیم که حسابداری جهانی شاخه‌ای از اقتصاد کاربردی است که اطلاعاتی درباره روبدادهای مالی برای استفاده کنندگان فراهم می‌کند. ارائه اطلاعات درباره یک موسسه چند ملیتی با عملیات و مبادلات خارجی وجه تمایز حسابداری بین المللی است. اگر نتیجه فعالیت‌های شرکتی به روشی ارائه شود که برای سرمایه گذاران خارجی قابل فهم نباشد امکان کمی وجود خواهد داشت که صاحبین کسب‌و‌کار به منابع جدیدی از سرمایه دست یابد. اگر با خواندن این مطلب هنوز دچار ابهام و سوالاتی هستید کارشناسان ما در مجموعه پیشرو حساب عصر پویا آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x