پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
اظهارنامه مالیاتی 1400
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

اظهارنامه مالیاتی 1400

اگر با نگاهی واقع گرایانه به مرور اتفاقات سالی که گذشت بپردازیم در می یابیم که بحران کرونا و تاثیر آن در تولید و واردات و صادرات، در کنار رشد چشم گیر ارز و تحریم های اقتصادی آمریکا همه دست به دست هم داده تا عرصه را بر فعالین اقتصادی تنگ نمایند. حال با نزدیک شدن به پایان سال مالی و تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ موجی جدید از نگرانی و تشویش در میان تمام مشمولین مالیات راه افتاده است. بدون شک در این شرایط بهره گیری از خدمات موسسات مالیاتی با تجربه در زمینه انواع خدمات اظهارنامه مالیاتی و مشاوره مالیاتی بهترین راهکار برای تمام مودیان مالیاتی می باشد. شرکت پیشرو حساب عصر پویا به اعتبار همراهی مشتریان با وفا و با تکیه بر اخلاق و تیم حرفه ای خود آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به اهمیت تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ ، اشتباهات متداول در این زمینه، تبعات عدم پرداخت و بررسی مشمولین و معافین پرداخت مالیات بپردازیم.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهانامه مالیاتی یا (tax return) در واقع گزارشی از وضعیت و عملکرد مالی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات می باشد که تا سال ۹۱ به صورت کتبی و حضوری و از سال ۹۱ به بعد به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مجازی به سازمان امور مالیاتی به منظور محاسبه میزان مالیات تقدیم می گردد. پس یعنی می توانید به صورت آنلاین و با در اختیار داشتن کد اقتصادی و مشخصات فردی خود برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ اقدام فرمایید. در ضمن هر کشوری قوانین مختص به خود را در زمینه نحوه ارائه اظهارنامه و میزان مختلف مالیات صنف های متفاوت مانند مالیات موبایل فروشی ها یا مالیات مشاورین املاک دارد پس اگر در سیستم مالی شرکتی بین المللی فعالیت دارید حتما باید به این نکته توجه فرمایید.

اظهارنامه مالیاتی 1400 چه بازه زمانی را شامل می شود

معمولا اظهارنامه را با عدد همان سال نام گذاری می کنند اما در واقع در حکم گزارشی از عملکرد سال مالی گذشته می باشد. یعنی اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ شامل فعالیت اقتصادی مودیان مالی در سال ۱۳۹۹ می شود. و برای بررسی عملکرد اقتصادی سال ۱۴۰۰ باید اظهارنامه ۱۴۰۱ تسلیم شود.

سال مالیاتی

هر سال مالی از ۱ فروردین تا آخر اسفند همان سال را شامل می شود. و نهایت زمان ارائه اظهارنامه تا چهار ماه بعد می شود. یعنی برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی۱۴۰۰ نهایتا تا ۳۱ تیر ماه زمان باقی است.

اظهارنامه مالیاتی 1400
اظهارنامه مالیاتی 1400

انواع مالیات در اظهارنامه مالیاتی 1400

مالیات به آن بخش از درآمد شخص که برای پرداخت مخارج عمومی و تمام سیاست های مالی کشور تعلق می گیرد اطلاق می شود. پرداخت مالیات امری اجباری و بلاعوض می باشد. چنانکه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به جز عده ای مشمول پرداخت آن در موعد مقرر می باشند. مالیات ها به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

مالیات مستقیم در اظهارنامه مالیاتی 1400

مالیات مستقیم نوعی از مالیات است که مستقیما بر دارایی و یا درآمد فرد اعمال می گردد و در تسلیم اظهارنامه ۱۴۰۰ بسیار موثر است.

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد نوعی از مالیات است که بر هر نوع درآمدی (درآمد و نه ثروت و سرمایه) اعمال می گردد، خواه این درآمد حاصل از فروش املاک باشد خواه کشاورزی و چه حقوق دریافتی ماهانه، که در هر مورد مبلغی به عنوان مالیات مستقیم از آن کسر می گردد. همانطور که در مقاله خدمات موسسه مالیاتی به آن پرداختیم کارفرما موظف است قبل از پرداخت حقوق پرسنل مبلغی را تحت عنوان مالیات از آن کسر نموده و به عنوان مالیات بر درآمد به اداره مالیات پرداخت نماید. هم چنین باید در اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ نیز آن را لحاظ بفرماید.

مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی نوع دیگری از مالیات مستقیم می باشد که متوجه املاک، تمامی مستقلات، ارث جا مانده از افراد متوفی و حق تمبر (بها بخشی به اسناد همانند برگه چک) می باشد و سالانه بر تمام دارایی های هر فرد حقیقی یا حقوقی تعلق می گیرد.

مالیات غیر مستقیم در اظهارنامه مالیاتی 1400

مالیات غیر مستقیم انواع مختلفی همچون مالیات بر مصرف یا همان مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های گمرکی که به منظور کنترل میزان واردات و حمایت از تولید کننده ملی اعمال می شود، تقسیم می گردد.

مشمولین مالیاتی اظهارنامه مالیاتی 1400

افراد زیر ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ و پرداخت مالیات می باشند.

تمام افراد و اشخاص حقیقی و یا حقوقی که دارای ملک و اموال داخل کشور ایران می باشند.

  • هر فرد حقیقی که مقیم و ساکن ایران می باشد ملزم است نسبت به تمام درآمد های مالی در داخل و خارج کشور مالیات پرداخت نماید.
  • به تمام درآمد های داخلی یک شخص حقیقی ایرانی که در خارج از ایران و در کشور دیگری اقامت دارد مالیات تعلق می گیرد.
  • هر شرکت، موسسه، تعاونی ایرانی (اشخاص حقوقی ایرانی) نسبت به تمامی درآمد های داخلی و خارجی خود ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان مالیات می باشد.
  • هر فرد حقیقی و حقوقی  غیر ایرانی ولی ساکن ایران باید برای تمام درآمد هایی که از طریق این کشور دارد مالیات بپردازد.

معافین مالیاتی اظهارنامه مالیاتی 1400

  • تمامی موسسه های دولتی و وزارت خانه ها
  • تمامی ارگان هایی که بودجه مالی آن ها توسط خود دولت تامین می گردد.
  • تمامی نهاد ها و موسسات انقلاب که دارای مجوز رسمی از جانب مقام معظم رهبری می باشند.
  • تمامی شهرداری ها
اظهارنامه مالیاتی 1400-پیشروحساب
اظهارنامه مالیاتی 1400

مالیات اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ چگونه محاسبه می گردد؟

در ایران مالیات به دو صورت علی الراس و خوداظهاری محاسبه می گردد.

خوداظهاری

در این روش همان طور که از نامش پیداست خود فرد حقیقی یا حقوقی میزان درآمد سالانه خود را اظهار می دارد و بنا بر آن برایش مالیات تعیین می شود. بدین ترتیب که در پایان سال مالی و در اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ به تمام در آمد ها و هزینه های سال گذشته اذعان می دارد و پس از آن در صورت کامل بودت مدارک و با راستی آزمایی اظهاراتش توسط کارشناس رسمی سازمان امور مالیاتی میزان مالیاتش تعیین می گردد.

علی الراس

حال اگر صحت اطلاعات دریافتی اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ در روش خود اظهاری از سمت کارشناس رسمی اداره مالیات تایید نگردد به صورت علی الراس برای آن فرد حقیقی یا حقوقی مالیات لحاظ می شود، بدین صورت که خود اداره مالیات با در نظر گرفتن تراکنش های مالی فرد و میانگین مالیات سایر هم صنف های او برایش مبلغی را به عنوان مالیات در نظر می گیرد که ملزم به پرداخت آن می باشد.

تبعات عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی

اگر هر فرد حقیقی یا حقوقی بنا بر هر دلیلی تا پایان موعد مقرر (۳۱ تیر ماه سال ۱۴۰۰) موفق به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ نشود ضمن از دست دادن شرایط معافیت و بخشش مالیاتی بعد از تعیین مالیات توسط ممیزین مالیاتی به صورت علی الراس ( توجه داشته باشید که خود اظهاری نسبت به علی الراس شیوه بهتری است و اگر طی ۳ سال متوالی ازین روش استفاده و مالیات خود را به موقع پرداخت نمایید مشمول ۵ درصد تخفیف می شوید.) مجبور به پرداخت ۳ دصد از مالیات کل به عنوان جریمه نیز می شوید

شرایط تسلیم اظهارنامه در صورت عدم فعالیت اقتصادی

اگر فردی حقیقی یا حقوقی طی سال مالی گذشته هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته باشد بازهم ملزم به تسلیم اظهارنامه می باشد؟ بله، ثبت هر شرکت، موسسه و یا تعاونی شما را ملزم به پرداخت مالیات می کند. حال اگر هیچ درآمد و فعالیتی در سال گذشته نداشته اید یا باید اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ را سفید تحویل دهید که در صورت تایید، معاف از مالیات می شوید و در صورت عدم تایید آن، مالیات شما به صورت علی الراس محاسبه می گردد و یا باید جواز کسب خود را در شروع سال مالی باطل نمایید.

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان درباره اظهارنامه مالیاتی 1400 می توانید با مشاورین مجرب ما در شرکت پیشرو حساب عصر پویا تماس حاصل فرمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x