پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
اظهارنامه مالیاتی مهندسان
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

اظهارنامه مالیاتی مهندسان

مهندسان سازمان نظام مهندسی می بایست هر ساله با تنظیم اظهارنامه مالیاتی در وب سایت اداره مالیات نسبت به مشخص نمودن درآمد و مالیات خود اقدام نمایند.

مهندسان سازمان نظام مهندسی به ۳ گروه مهندس ناظر، مهندس طراح و مهندس مجری تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی موارد نامبرده می پردازیم.

  • مهندس ناظر

این افراد می بایست مبالغی که از طرف نظام مهندسی در سال گذشته به حساب آنها واریز شده است را به عنوان درآمد اظهار مالیاتی نمایند.

  • مهندس طراح

سازمان امور مالیاتی برای محاسبه درآمد این افراد تعرفه اعلام شده توسط سازمان نظام مهندسی را به عنوان شاخص در نظر گرفته و سهمیه امضا شده مهندس طراح را به عنوان میزان کارکرد در نظر می گیرد. در صورتی که مهندس طراح در سال گذشته مبالغ ناچیزی دریافت نموده است توصیه می شود وجود دریافتی از مالک را به عنوان درآمد ذکر نماید تا مالیات به حق و کمتری پرداخت نماید.

  • مهندس مجری

سازمان امور مالیاتی درآمد این گروه را به صورت ۲ ساله در نظر می گیرد. به عنوان مثال قراردادی که با مالک در سال ۱۳۹۹ منعقد شده است، ۵۰% درآمد این قرارداد برای سال ۱۳۹۹ و ۵۰% دیگر برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته می شود.

برای تکمیل اظهارنامه می بایست توالی قرارداد توسط مهندس مجری ارائه شود.

اظهارنامه مالیاتی مهندسان

در سال ۱۴۰۰ همه مهندسان می بایست یک شماره شبا در پرونده خود ثبت نمایند که این شماره شبا می بایست مرتبط با حسابی باشد که مبالغ یاد شده به آن واریز شده است.
همچنین مهندسانی که از کارتخوان استفاده کرده اند می بایست شماره حساب کارتخوان خود را در اظهارنامه ثبت نمایند.

در هنگام دریافت کد اقتصادی کلیه افراد یک شماره تلفن ثبت نموده اند. باید توجه داشت که در هنگام تکمیل اظهارنامه می بایست به این شماره تلفن دسترسی داشته باشید. دلیل این امر ارسال کدها از طرف سازمان امور مالیاتی به این شماره است.

شماره ثبت شده می بایست حتما به نام شخص باشد.

۱- مراجعه به وب سایت سازمان امور مالیاتی به آدرسwww.mytax.tax.gov.ir

۲- کد ملی و کلمه عبور را به همراه کد امنیتی وارد نمایید.

در صورتی که قبلا در سامانه ثبت نام نکرده اید روزی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

کد ملی، تلفن همراه و تاریخ تولد را به همراه کد امنیتی وارد کنید و روی ثبت نام کلیک کنید.

پس از این مرحله نام کاربری و کلمه عبور به شماره تلفن شما ارسال می شود.

۳- در منوی سمت راست روی پرونده های مالیاتی و سپس پرونده های درآمد کلیک کنید.

در این قسمت پرونده مالیاتی خود را مشاهده خواهید کرد. باید توجه داشت تنها در صورتی قادر به تکمیل اظهارنامه خواهید بود که پرونده در گام چهارم باشد و مشکلاتِ شماره حساب و غیره برطرف شده باشد.

برای ورود شماره حساب می بایست با کلیک روی بروزرسانی اطلاعات در قسمت پرونده الکترونیک شماره حساب مرتبط با پرونده را وارد نمایید.

در این قسمت موارد قرمز رنگ نواقص و مشکلات پرونده شما است که با کلکی روی آنها میتوانید نسبت به تغییر و اصلاح اقدام نمایید.

پس از اصلاح این موارد می توانید نسبت به تکمیل اظهارنامه خود اقدام نمایید.

باید توجه داشت در صورتی که درآمد سال گذشته شما کمتر از چهار میلیارد و هشتصد میلیون تومان بوده است می توانید از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنید. اما چنانچه نسبت به مبلغ اعلامی اعتراض دارید و یا قصد ارائه مدارک مرتبط با بیمه و غیره را دارید می بایست نسبت به پر کردن اظهارنامه اقدام کنید.

همچنین میتوانید از مشاوره رایگان پیشرو حساب بهره بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x