پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو

مالیات عملکرد در صورتی که اطلاعات دریافتی سازمان امور مالیاتی درباره فعالیت واحد اقتصادی شما از روش‌هایی همچون بررسی تراکنش‌های بانکی، دستگاه‌های پوز، سامانه معاملات فصلی و قراردادها و…بیش از رقم درآمد ابرازی شما باشد مبلغ مالیات بیش از مبلغ محاسبه شده فوق خواهد شد.
مالیات براجاره در صورتی که مبلغ دریافتی و اظهارشده حداقل ۸۰ درصد مبلغ براساس جدول منطقه‌ای سازمان امور مالیاتی باشد مورد پذیرش قرار می‌گیرد در غیر این صورت مبلغ براساس جدول منطقه‌ای سازمان امورمالیاتی محاسبه می‌شود.
مالیات عملکرد در صورت داشتن دفاتر روزنامه و کل و اسناد و مدارک حسابداری مالیات شما بر اساس تجربیات ما رقمی بین ۱۰ % تا برابر با رقم مالیات محاسبه شده در فوق خواهد بود.کیفیت اسناد و مدارک و دفاتر و انجام امور مالیاتی و دفاع مالیاتی مبلغ مالیات نهایی را تعیین خواهد کرد.

برای دریافت پکیج خدمات حسابداری روی لینک کلیک کنید.

« فرم دریافت خدمات اظهارنامه مالیاتی »

اظهارنامه مالیاتی آنلاین گزارش مالی کاملی از یک سال کاری شرکت یا شخص است که به دستور سازمان امور مالیاتی کشور با هدف افزایش شفافیت اقتصادی تبیین شده است و بر طبق آن واجدین شرایط موظف هستند در زمان مشخص اطلاعات مالی خود را به صورت طبقه بندی شده و مرتب برای وزارت دارایی ارسال کنند. در واقع میزان مالیاتی که باید پرداخت شود براساس اظهارنامه مالیاتی که به صورت آنلاین ارسال شده توسط کارشناسان اداره مالیات مشخص و اعلام می‌شود. از ابتدا مودیان مالیاتی، اظهارنامه های خود را می‌بایست به صورت کاغذی از مراکز مربوطه خریداری می‌کردند و برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی از طریق پر کردن این فرم های از پیش آماده اقدام می‌کردند. اما این روش بسیار پر هزینه بود و از سال ۱۳۹۱ بنا شد از طریق ارسال اظهارنامه مالیاتی آنلاین این کارنامه تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور شود.
در راستای پیشرفت های صورت گرفته در زمینه صرفه جویی در وقت و هزینه، موسسه مالیاتی پیشرو حساب اقدام به طراحی پنل کاربری نموده است که با استفاده از آن شما می‌توانید میزان مالیات پرداختی را قبل از اعلام اداره مالیاتی در کمترین زمان ممکن و با دقت بسیار بالا محاسبه کرد. این پنل می تواند شما را در تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی آنلاین کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با پنل محاسبه آنلاین و نحوه تکیمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

اکنون که می‌دانیم اظهارنامه مالیاتی آنلاین چیست، به معرفی کسانی که موظف به تکمیل آن هستند خواهیم پرداخت:

  • کلیه افراد مقیم ایران (اعم از حقیقی و حقوقی) که به فعالیت تجاری در ایران و یا خارج از ایران مشغول هستند و از مالیات معاف نیستند.
  • کلیه افراد حقیقی و حقوقی غیر ایرانی که در ایران فعالیت تجاری دارند و موفق به کسب درآمد شده اند. 
  • کلیه اشخاص مقیم در خارج از ایران که در ایران فعالیت تجاری دارند. در ادامه افراد و سازمان هایی را معرفی خواهیم کرد که ملزم به ارسال اظهارنامه مالیاتی نیستند. 

موسسات، ادارات و همچنین سازمان هایی که بودجه آن ها را دولت تامین می‌کند.

  • تمامی سازمان های زیر مجموعه شهرداری و همچنین تمامی شهرداری ها.
  • تمامی شرکت های تعاونی.
  • وزارتخانه های کشور.
  • کارگران، عشایر، صیادان و شرکت تعاونی دانش آموزی و دانشجویان.

برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید اطلاعات هویتی افرادی که موظف به ارسال آن هستند ذکر شود، در تکمیل اطلاعات، افراد مکلف، بسته یه نوع فعالیتشان باید موارد درخواستی مربوط به خود را در آن مطرح کنند.

اصلی ترین مواردی که می بایست در تکمیل اظهارنامه مالیاتی آنلاین ذکر شود شامل:

  • گردش حساب کالای ساخته شده و مواد اولیه کالای ساخته شده.
  • صورت ترازنامه اشخاص مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی.
  • گردش حساب کالای ساخته شده، گردش حساب مواد اولیه، گردش حساب کالای بازرگانی و گردش حساب سایر کالاها.
  • بهاء تمام شده پروژه و صورت درآمدها و قراردادهای پروژه برای شرکت‌های پیمانکاری.
  • صورت سود و زیان تمامی افراد مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی.
  • مبلغ درآمد داخلی و خارجی و همچنین مبلغ فروش داخلی و خارجی اشخاص.
  • صورت بهای نهایی کالای فروش رفته و ساخته شده برای شرکت‌های تولیدی.

چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی  باید نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی آنلاین خود و نیز تسلیم نمودن آن به اداره مالیات اقدام نمایند، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که قوانین متفاوتی برای هر یک از آن ها حاکم است. به همین دلیل ما به توضیح هر یک به صورت جداگانه می‌پردازیم.

برای دریافت خدمات سامانه مودیان و مشاوره رایگان  کلیک کنید 

کسبه و صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی معرفی می‌شوند. به عنوان مثال صاحبان کارخانه ها، واحد های تولیدی، دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان فروشگاه های کوچک یا بزرگ از جمله اشخاص حقیقی هستند. ارسال و تکمیل اظهارنامه مالیاتی آنلاین در کشور ما به شیوه خود اظهاری صورت می‌گیرد. در این شیوه صاحبان مشاغل و افراد حقوقی هر ساله حساب سود و زیان و درآمد خود را به صورت یک اظهارنامه مالی ثبت و تسلیم می کنند. هر شخص حقیقی موظف است اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان تایین شده برای اداره امور مالیاتی کشور ارسال کند، برای اشخاصی که در انجام این وظیفه کوتاهی و یا تقلب کنند جریمه های مالیاتی و مجازات هایی در نظر گرفته شده است.

سال مالیاتی اشخاص حقیقی از اول فروردین تا آخر اسفند محاسبه می‌شود. در نظر داشته باشید که مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی آنلاین اشخاص حقیقی در سال ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا دو ماه  تمدید شد و مودیان تا ۳۱ مردادماه برای انجام این امر فرصت داشتند، لزا می ‌توان پیش بینی کرد که زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی دوماه تمدید شود.

اظهارنامه مالیاتی آنلاین
اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

موسسات ، نهاد ها و شرکت هایی که مستقلا طرف حق و تکلیف قرار می گیرند به عنوان اشخاص حقوقی شناخته می‌شوند. براساس مواد ۱۰۵ تا ۱۱۸ قانون مالیات های مستقیم نرخ مالیات بر درآمد هر کدام از این شرکت ها متفاوت است. اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی نسبت به اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی مفصل تر بوده و میزان مالیات مشخص شده برای اشخاص حقوقی نیز با اشخاص حقیقی تفاوت دارد. مهلت اعلام شده ثبت نام اظهارنامه مالیاتی آنلاین اشخاص حقوقی براساس سال مالیاتی مشخص شده در اساسنامه شرکت است، به طوری که اشخاص حقوقی ۴ ماه بعد از پایان سال مالیاتی ذکر شده در اساسنامه شرکت برای ثبت نام مهلت دارند. بر این اساس برای اشخاص حقوقی بر خلاف اشخاص حقیقی زمان مشخصی اعلام نشده است.

به بیان دقیق تر اگر سال مالی اشخاص مطابق با سال مالی اداره مالیات باشد (از اول فروردین شروع، و تا پایان اسفند ماه پایان یابد) ، اشخاص تا ۳۱ تیر سال  بعد برای ثبت نام اظهارنامه خود وقت دارند. لازم به ذکر است سال مالی عبارت است از یک سال کامل شمسی که بعد از اتمام این دوره اشخاص باید نرخ زیان، درآمد، سود، ترازنامه و… را محاسبه کرده و بر طبق آن اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و ارسال کنند. البته در سال ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا مهلت ثبت نام برای اظهارنامه مالیاتی آنلاین اشخاص حقوقی دو ماه تمدید شد و اشخاص تا ۳۱ شهریور برای انجام این مهم مهلت داشتند.

اظهارنامه مالیاتی آنلاین اشخاص حقوقی

ما در این گفتار ضمن تعریف اظهارنامه مالیاتی شما را با قوانین و قواعد ارسال اظهارنامه مالیاتی آنلاین آشنا کردیم. همچنین در این گفتار شما با روش سریع و دقیق برای محاسبه مالیات خود با توجه به اظهارنامه مالیاتی ارسالی برای سازمان مالیاتی کشور با استفاده از پنل محاسبه آنلاین مالیات شرکت پیشرو حساب آشنا شدید. 

۱- در مواردی که شرکت ها در ثبت برخی از موارد مالیاتی به طور نادرست عمل کرده اند، باید برای رفع این نواقص چگونه عمل کند؟

در تبصره ماده ۲۲۶ قوانین مالیات مستقیم آمده است که اگر بنا به هر دلیلی در اظهارنامه ها و یا ترازنامه ها اشتباهی صورت گرفته باشد، مودی آن شرکت باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ انقضای مهلت تسلیم، اقدام به رفع این اشتباهات کنند. نکته مهم در مورد تاریخ تسلیم اظهارنامه، همان تاریخ نخست ارایه آن می باشد.

۲- زمان بررسی اظهارنامه مالیاتی چگونه محاسبه می شود؟

بازه زمانی مشخص شده طبق قوانین مالیاتی انجام می پذیرد و مامور مالیاتی مجاز است تا در این زمان نسبت به اخذ موارد مالیاتی اقدام نماید. طبق ماده ۱۵۶ قانون مالیاتی مستقیم، این زمان ۱ سال بعد از انقضای مهلت تسلیم خواهد بود و اگر در زمان ذکر شده نسبت به تسلیم آن اقدام نکرده باشند باید بنا به ماده ۱۵۷ زمان بررسی، ۵ سال از تاریخ سر رسید ئرداخت مالیاتی می باشد.

۳- گروه اول آیین نامه اجرایی چه تکالیف مالیاتی خواهند داشت؟

این گروه بنا به ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم، باید دفتر کل یا هر دفتر حساب که ثبت شده است را که مبنی بر اسناد و مدارک معتبر می باشد، باید نگهداری شود و هر زمان که نیاز شد، نسبت به ارایه آنها اقدام کنند.

۴- گروه دوم آیین نامه اجرایی باید چه مواردی را در خصوص مالیات رعایت کنند؟

این گروه مشاغلی را شامل می شوند که باید در هر سال مالیاتی ، تمامی اسناد و مدارک مربوط به درآمد ها، فروش خدمات و کالا های خود را به صورت مشخص و تفکیک شده با تاریخ دقیق آنها را ثبت و نگهداری کنند تا به طور دقیق در اظهارنامه مالیاتی آنلاین خود بتوانند به صورت ضمیمه ثبت کنند.

۵- آیا رد درآمد در اظهارنامه مالیاتی تسلیمی مشمول ماده ۱۹۲ قوانین مالیاتی مستقیم خواهد شد؟

به طور قطع همین گونه است. حکم این ماده در مورد کتمان درآمد در اظهارنامه هایی که ارایه شده اند و یا جز هزینه های غیر واقعی خواهند بود.

۶- جریمه دیر کرد پرداخت مالیات چگونه محاسبه می شود؟

اینگونه جرایم از زمان ابلاغ برگه تشخیص اصلی و یا متمم آن، تا رمان دقیق پرداخت جریمه محاسبه و دریافت خواهد شد.

۷- اعتراض توسط مودی در مورد اظهارنامه مالیاتی و مالیات تکلیفی چگونه خواهد بود؟ و جریمه آن تا چه تاریخی قابل مطالبه است؟

در تبصره ۲ ماده ۱۹۰ آمده، اگر فاصله بین اعتراض نسبت به برگه تشخیص تا زمان قطعی شدن مالیات بیشتر از ۱۲ ماه باشد، جریمه آن نیز طی ۱۲ ماه قابل دریافت خواهد بود.

۸- آیا افراد دارای املاک تجاری نیز باید نسبت اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند؟

همه افراد حقیقی و حقوقی که از املاک تجاری خود درآمد کسب می کنند و مشمول مالیات است باید بنا به زمان مقرر شده نسبت به تکمبل اظهارنامه مالیاتی آنلاین که بر درآمد اجاره یا موارد دیگر خواهد بود، اقدام نمایند و در سامانه آن را ثبت کنند.

۹- آیا بعلاوه ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی، نیاز به ارسال آن به صورت چاپی نیز می باشد؟

تمامی امور مالیاتی از طریق سایت های مشخص شده صورت می گیرند، و نیازی به ارسال چاپی نخواهد بود.

۱۰- به منظور تسلیم اظهارنامه مالیاتی آنلاین ، آیا به گام ۴۵ نیاز است؟

در هنگام ثبت نام شماره اقتصادی، دریافت کد اقتصادی ۴۵ الزامی است.