پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو

چرا به مشاور مالیاتی حرفه ای نیاز داریم؟

با توسعه کسب و کارها و افزایش روزافزون معاملات و گردش مالی آنها، نیاز به داشتن ساختار مالی منسجم و تیم مالی توانمند بیش از پیش احساس می شود. پیچیدگی کسب و کارها و تنوع آنها نیز باعث پیچیده شدن راهکارهای مالی و مالیاتی شده است و صاحبان کسب و کارها تلاش میکنند به هر طریق ممکن ، ریسک و هزینه های خود را کاهش داده تا بتوانند در شرایط اقتصادی پیچیده و همراه با رقابت شدید ادامه بقا دهند و به اهداف توسعه ای خود دست یابند.

« فرم دریافت خدمات مالیاتی »

دولت ها  نیز در سنوات اخیر تلاش کرده اند چتر اطلاعاتی خود را بر روی فعالیت های اقتصادی کسب و کارها ، بیش از پیش گسترانده  و با تصویب پایه های مالیاتی جدید ، مانند مالیات بر ارزش افزوده،  مالیات بر خودرو و منازل لوکس، و همچنین قوانین مربوط ، مبالغ مالیات بیشتری اخذ نماید . بخشی از تلاش های سازمان امور مالیاتی به شرح زیر است:

1 – تصویب پیش نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 و قانون نهایی در خرداد 1400

2- راه اندازی سامانه جامع صورت معاملات فصلی از سال 91

3- تنظیم و تصویب قانون مالیات های مستقیم مصوب تیر ماه 1394

4-صدور بخشنامه جهت رسیدگی و رصد حساب های بانکی افراد و شرکت ها از سال 91 و صدور برگ تشخیص

5- جذب پرسنل جدید و متخصص و ایحاد زیر ساختهای اطلاعاتی لازم

6- عدم بخشودگی و یا کاهش بخشودگی جرایم مالیاتی

7-تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی

8- تصویب قانون مالیات بر خودرو و خانه های گران قیمت

9- صدور بخشنامه های مختلف جهت اعمال جراِم در صورت عدم شفافیت و ارسال اطلاعات توسط مودیان

10- ایجاد سامانه های رصد اطلاعات مانند سامانه بارنامه ها، سامانه انبار ها، سامانه جامع تجارت وسامانه جمع مودیان و…

11- اتصال ابزارهای پرداخت مانند دستگاه های کارت خوان و درگاه های الکترونیکی پرداخت به پرونده های مالیاتی

برای اطلاع از اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی روی لینک کلیک کنید.

چرا به مشاوره مالیاتی نیاز داریم؟

با قدرتمند تر شدن و توسعه یافته تر شدن این سیستم، صاحبان کسب و کارها باید با انتخاب بهترین مسیر و طی آن مسیر ، مانع از تحمیل هزینه های گزاف مالیاتی و جرایم آن بر کسب و کار خود شده و اصطلاحا کسب و کار خود را بیمه کنند.

همچنین به روز نبودن مطالب کتب دانشگاهی و دانش اساتید دانشگاه ها در زمینه مالیات باعث شده است که فارغ التحصیلان رشته های مالی و حسابداری بدون دانش کافی وارد بازار کار شده و بعضا با قبول مسولیت مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقیقی ، باعث بروز هزینه های جبران ناپذیری به کسب و کارها گردند که این موضوع اهمیت هر چه بیشتر داشتن مشاور مالیاتی توانمند جهت کسب و کارها را نشان می دهد. در کشور های پیشرفته مانند آلمان و آمریکا ، علاوه بر کسب و کارها و شرکت ها، حقوق بگیران و می توان گفت تمامی افراد جامعه که دارای درآمد هستند،  از خدمات حسابداران حرفه ای جهت انجام امور مالیاتی خود استفاده میکنند و این موضوع به یک اجبار و الزام برای آنها تبدیل شده است.

همچنین تنوع کسب و کارها ، سامانه ها و بخشنامه ها، راهکارهای مختلفی را برای انجام امور مالیاتی یک کسب و کار ایجاد کرده است که انتخاب بهترین مسیر و سپس طی آن اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. برخی کسب و کارها مسیر شفافیت صد درصدی را انتخاب میکنند که در این حالت اغلب ریسک کسب و کار حد اقل و هزینه های مالیاتی آن بالا است که این موضوع از نقاط ضعف سیستم مالیاتی کشور می باشد زیرا سیستم باید به نحوی عمل کند که کسانی که کمترین فرار مالیاتی و بیشترین هزینه های مالیات را دارند ، پاداش دریافت کرده و از خدمات مناسبی بهره مند گردند در حالی که متاسفانه به این شکل نیست و این ضعف عمده سیستم مالیاتی کشور، صاحبان کسب و کارها را به سمت فرار مالیاتی و کاهش هزینه ها سوق داده است. سازمان امور مالیاتی تلاش کرده است در سنوات اخیر هزینه های فرار مالیاتی کسب و کارها را افزایش دهد ، اما این تلاشها غیر عادلانه و پراکنده بوده است و ثمر بخش نبوده است. در این راستا نیاز به فرهنگ سازی هر چه بیشتر از طرف سایر ارکان حکومتی احساس می شود و تمامی دستگاه ها باید با تعامل با مودیان باید تلاش کنند فرهنگ شفاف سازی اطلاعات را در آنها ایجاد کنند و مودیانی که شفاف عمل میکنند هزینه های مالیاتی کمتری نسبت به فراریان مالیاتی داشته باشند. این نوع نگاه منفی مودیان به مقوله مالیات، باعث شده است ممیزان مالیاتی نیز ، به شکل بدبینانه دفاتر و اسناد و مدارک مودیان را بررسی کرده و ادعای آنها را نپذیرند و هزینه های مالیاتی آنها را افزایش دهند و در این بین کسانی که از 100 درصد شفافیت برخوردار بوده اند در رقابت با دیگران متحمل هزینه های بیشتری شده و عملا دلسرد می شوند.

حال سوال اساسی این است که بهترین راهکار که کمترین هزینه و ریسک مالیاتی را برای کسب و کار دارد چیست ؟ قطعایک مشاور مالیاتی توانمند و با تجربه می تواند با توجه به ویژگی های هر کسب و کار که در ادامه بیان می گردد بهترین مسیر مالیاتی را پیشنهاد دهد تا هزینه ها به شکل چشمگیری کاهش یابد. متغیر های تاثیر گذار در ارائه بهترین راهکارهای مالیاتی به کسب و کارها به شرح زیر است :

  • نوع و زمینه فعالیت کسب و کار
  • گردش مالی کسب و کار
  • سیستم مالی و مالیاتی کسب و کار
  • ارتباطات کسب و کار با مشتریان و سازمانها
  • فرهنگ سازمانی
  • روحیات مدیران در ارتباط با توسعه کسب و کار
  • حقیقی یا حقوقی بودن کسب و کار
  • نوع محصولات و خدمات کسب و کار
  • هزینه های کسب و کار و میزان مستندات مثبته موجود انها
  • تعداد پرسنل
  • تعداد شعب و محل های فعالیت و…
مزایای داشتن مشاور مالیاتی

پس از اینکه یک مشاور مالیاتی توانمند کسب و کار را بررسی کرد، و راهکار مناسب را پیشنهاد داد، باید تمامی موارد مورد نیاز برای انجام راهکار تامین و در طی مسیر نیز تغییرات لازم را انجام داد. زیرا سرعت تغییر قوانین بسیار زیاد بوده و ممکن است راهکاری که در 6 ماه اخیر پیشنهاد گردیده است در زمان حال کاربردی نبوده و ادامه دادن آن باعث تحمیل هزینه های گزاف به کسب و کار گردد.لذا باید فرایند به صورت مداوم بررسی شده و نقاط ضعف آن برطرف و نقاط قوت آن تقویت گردد.برای نیل به این مهم نیز، برگزاری جلسات ماهانه یا فصلی با مشاور مالیاتی پیشنهاد می گردد تا ازدیدگاه های مختلف راهکارها بررسی شده و اشکالات آن برطرف گردد و یا در صورت لزوم تغییر مسیر انجام شود.

در همین راستا کسب و کارهای بزرگ و با گردش مالی بالا مانند کارخانجات و مجموعه های بزرگ بازرگانی و تولیدی و خدماتی و معدنی در تهران و مشهد و سایر مراکز استانها تلاش می کنند با استخدام پرسنل مالی توانمند و باانگیزه، مشکلات مالی و مالیاتی خود را مرتفع کرده و در مسیر پیدا کردن بهترین راهکارهای مالی و مالیاتی گام بردارند. همچنین این مجموعه ها برای تکمیل حلقه نظارتی و مشاوره ای خود اغلب از خدمات متخصصان و مشاوران امور مالیاتی شاغل به صورت انفرادی یا فعال در شرکت های خدمات مالیاتی نیز استفاده میکنند تا بتوانند با ایجاد نظارت و سیستم گزارش دهی بهتر درباره مباحث مالی و مالیاتی خود، ریسک های مالی و مالیاتی کسب و کار خود را کاهش داده و هزینه های خود را حداقل نمایند و مشمول جراِیم مالیاتی نشوند. همچنین واحد های اقتصادی متوسط و کوچک نیز جهت مدیریت هزینه ها و افزایش بهره وری و اطمینان خاطر نیز ، اغلب از خدمات موسسات خدمات مالی و مالیاتی استفاده میکنند و اصطلاحا مباحث مالیاتی خود را برون سپاری کرده و به دنبال مدیریت ریسک و هزینه های خود به کمترین میزان ممکن هستند.

برای دریافت خدمات سامانه مودیان مالیاتی و مشاوره رایگان کلیک کنید.

مزایای داشتن مشاورمالیاتی برای اصناف

مهمترین تکالیف قانونی شرکت ها و مودیان بزرگ مالیاتی به شرح زیر است که باید طی برنامه مشخص انجام شود تا مانع از تحمیل جرایم مالیاتی به کسب و کارها گردد به شرح زیر است :

1- تشکیل به موقع پرونده مالیاتی

2- تنظیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر

3- تنظیم گزارشات خرید و فروش فصلی موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم و صدور صورتحساب های فروش طبق فرمت قانونی

4- تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده

5- تحریر دفاتر قانونی ( روزنامه و کل)

6-  ارائه اسناد و مدارک حسابداری و سایر اطلاعات ملی و غیر مالی مورد نیاز

6- تنظیم و ارسال لیست حقوق

7- ارائه گزارش حسابرسی

8-ارسال لیست بیمه پرسنل

در پایان، ذکر این نکته ضروریست که داشتن مشاورانی توانمند و با تجربه که عاشق ارائه خدمات ارزشمند به کسب و کار ها هستند و در جهت توسعه کسب و کارها گام بر می دارند می تواند از عومل مهم موفقیت هر کسب و کار باشد و در کوتاه مدت با تفکرات خود منشا تغییرات مثبت عمده و با اهمیت در کسب و کارها گردند و فعالین اقتصادی را به سمت قهرمان شدن در بازار خود سوق داده و هزینه های مالی و مالیاتی را به شکل چشمگیری کاهش دهند. همچنین با ارائه راهکارهایی در زمینه انجام کارهای مالی و انتخاب بهترین نرم افزارهای مالی ، کوتاهترین و موثر ترین مسیر را پیشنهاد داده و هزینه های کسب و کار را حداقل نمایند.