پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

در حال حاضر، نوع خاص و جداگانه مالیات تحت عنوان مالیات دستگاه کارت خوان در سیستم مالیاتی کشور ما وجود ندارد. در واقع بر اساس (قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) کلیه اشخاصی که درای دستگاه کارت خوان بوده، موظف هستند که در سامانه مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام نموده و  کد مالیاتی دریافت نمایند. بنابراین، نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان ۱۴۰۰ و فرمول میزان مالیات دستگاه پوز ۱۴۰۰ نیز همانند نحوه محاسبه مالیات مشاغل بوده که هر ساله توسط اداره های مالیاتی انجام می گیرد.

در سال ۱۳۹۸ ، قانونی با عنوان (قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. طبق ماده ۱۱ این قانون، بانک مرکزی ایران می بایست با همکاری سازمان امور مالیاتی به هر یک از دستگاه های کارت خوان، یک شناسه یکتا اختصاص دهد. پس از تخصیص این شناسه، کلیه تراکنش های انجام شده از طریق آن دستگاه، فعالیت شغلی دارنده دستگاه محسوب شده و اطلاعات مربوط به آن توسط بانک مرکزی برای سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد.

با تصویب این قانون و بحث هایی که در زمان تصویب آن ایجاد گردید، این سوال برای بسیاری از افراد جامعه به ویژه صاحبان مشاغل ایجاد شد که مالیات دستگاه کارت خوان چیست؟ و اینکه آیا به دستگاه کارت خوان نیز مالیات جداگانه ای تحت عنوان مالیات دستگاه کارت خوان تعلق می گیرد یا نه؟

مالیات دستگاه کارت خوان چیست ؟

در سال ۱۳۹۸ ، مجلس اقدام به تصویب قانونی با عنوان (قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) نمود. به موجب ماده ۱۱ این قانون، بانک مرکزی ایران می بایست با همکاری سازمان مالیات با ساماندهی دستگاه‌ های کارتخوان ، به هر یک از دستگاه های کارت خوان، یک شناسه یکتا اختصاص دهد. پس از تخصیص این شناسه، کلیه تراکنش های انجام شده از طریق آن دستگاه، فعالیت شغلی دارنده دستگاه محسوب شده و اطلاعات مربوط به آن توسط بانک مرکزی برای سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد.

هم چنین تبصره این ماده در بیان ضمانت اجرای ماده مقرر داشته که پس از گذشت یک سال از تصویب این قانون، اتصال دستگاه‌ های پوز بانکی که توسط سازمان مالیاتی کشور تایید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع می باشد. بانک مرکزی می بایست مشخصات دارندگان این دستگاه ها را به سازمان اعلام نموده و متخلفان از این تکلیف قانونی، به مجازات تعزیری درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می گردند.

مالیات دستگاه های کارتخوان-پیشروحساب

آیا به دستگاه های کارتخوان مالیات تعلق می گیرد ؟

این سوال برای بسیاری از افراد جامعه به ویژه صاحبان مشاغل ایجاد شد که مالیات دستگاه کارت خوان چیست؟ و اینکه آیا به دستگاه کارت خوان نیز مالیات جداگانه ای تحت عنوان مالیات دستگاه کارت خوان تعلق می گیرد یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، در حال حاضر، نوع خاص و جداگانه ای تحت عنوان مالیات دستگاه کارت خوان که صاحبان مشاغل ملزم باشند که علاوه بر مالیات مشاغل بپردازند، در سیستم مالیاتی کشور ما وجود ندارد. در واقع براساس (قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) کلیه اشخاصی که دارای دستگاه کارت خوان بوده، موظف هستند که در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام نموده و کد اقتصادی دریافت نمایند.

به این ترتیب، اطلاعات تراکنش‌ های بانکی آن دستگاه به پرونده شخص در اداره مالیات متصل شده و بر اساس آن اطلاعات، اداره مالیاتی می تواند در مورد صحت اطلاعات ارائه شده توسط مودی مالیاتی در اظهارنامه مالیاتی تصمیم گیری نماید.

اما دارندگان دستگاه پوز که با وجود مالکیت دستگاه، برای تشکیل پرونده مالیاتی در سایت سارمان مالیاتی و دریافت کد اقتصادی اقدام نکنند، پرونده مالیاتی آنها بر اساس اطلاعات دستگاه کارتخوان تشکیل شده و بر اساس این اطلاعات نیز مالیات مشاغل آن ها محاسبه و اخذ می گردد. بدیهی است که جریمه های مربوط به عدم تشکیل پرونده مالیاتی و عدم ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در مواعد مقرر، شامل این افراد خواهد شد.

آیا همه مشاغل باید این کار را انجام دهند یا خیر؟

در جواب این سوال باید بگوییم با توجه به تعریفی که بانک مرکزی از دستگاه های کارت خوان دارند این گونه دستگاه ها یک پایانه فروشگاهی هستند و در اختیار کسانی قرار می گیرند که صاحب شغل بوده و کسب درآمد دارند در نتیجه با توجه به این تعریف چه شما یک شرکت بازرگانی بزرگ داشته باشید و چه یک وسیله نقلیه کوچک که با آن منبع درآمد برای خانواده خود داشته باشید از دید بانک مرکزی و سامانه مالیاتی شما مشمول پرداخت مالیات هستید.

نحوه محاسبه مالیات کارت خوان سیار

یکی از ابهاماتی که در ذهن بیشتر پذیرندگان شکل گرفته این است که آیا مبلغی که با کارت خوان سیار و ثابت تراکنش کشیده می شود مالیات از روی آن کسر می شود یا خیر؟

برای جواب این سوال باید بگوییم که نحوه پرداخت مالیات شما براساس زیرگروهی است که در آن قرار دارید و نوع دریافت مالیات به این گونه نیست که از حساب پذیرنده کسب شود. نحوه محاسبه مالیات چه دستگاه کارتخوان داشته باشید چه شما دستگاه کارتخوان نداشته باشید به این صورت است که بر اساس اظهار نامه‌ای که پر می‌کنید و در سامانه اداره مالیات به ثبت می‌رسانید مالیات شما به صورت سالیانه محاسبه شده و به شما از طریق سامانه ابلاغ می شود.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان
نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

مالیات دستگاه کارت خوان براساس مشاغل مختلف

بر اساس تعریفی که اداره مالیات از صنوف کشور دارند این صنوف به سه دسته تولیدی، خدماتی و بازرگانی تقسیم می شوند که این سه دسته سر شاخه های کسب و کار در کشور را شامل می‌شوند و بر اساس نوع شغلی که شما در اختیار دارید زیر مجموعه یکی از این دسته بندی ها می شوید. اگر شغل شما فروش لوازم آشپزخانه لوازم خانه و یا هر وسیله ای که بتوان آن را به فروش رساند از دید اداره مالیات شما زیر مجموعه گروه بازرگانی هستید.

گروه تولیدی تعریف خود را دارد و شغل و کسب و کاری که باعث تولید شود زیر مجموعه این کسب و کار و این گروه قرار می گیرد.

اما بیشترین کسب و کاری که در کشور مشغول به فعالیت هستند زیرمجموعه گروه خدماتی قرار می‌گیرند. مانند رانندگان، تعمیرکاران و هر شغلی که خدماتی به مشتری ارائه می دهد. بر اساس قانون مالیات کلیه شغل های کشور باید به سازمان امور مالیاتی مالیات پرداخت کنند و درصد این مبلغ بسته به نوع گروهی که در آن قرار دارید از ۰ تا ۲۵ درصد متغیر است. در انتها اگر بخواهیم به یک جمع بندی برسیم نتیجه آن چیزی نیست جز پرداخت مالیات برای هر پذیرنده ای که دستگاه کارت خوان دارد. برای مطالعه بیشتر در ارتباط مالیات دستگاه های کارتخوان شما می توانید با موسسه پیشرو حساب، ارائه دهنده خدمات مشاوره مالیاتی در مشهد در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x