پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
مشاوره مالیاتی املاک
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

مشاوره مالیاتی املاک

مالیات به عنوان بخش مهمی از درآمد دولت ها، در عصر کنونی بشمار می رود که با وضع قوانین و ساز و کار های دقیق و سخت گیرانه به وصول آنها می پردازند. به این ترتیب تمام اشخاص حقیقی و حقوقی فعال، هر یک بر مبنای قوانینی مشخص، موظف به پرداخت مالیات هستند. در زمینه املاک و مستغلات، مالیات بر مبنی درآمد از بازار مسکن، یعنی درآمد از اجاره، خرید، فروش و این چنین فعالیت ها، محاسبه می شود. با توجه قوانین مالیاتی جدید مانند مالیات بر خانه های خالی، توجه به مبحث مشاوره مالیاتی املاک روز به روز در حال افزایش است.

شرکت پیشرو حساب عصر پویا به پشتوانه اعتماد مشتریان، بهره گیری از مشاوران خوب و حرفه ای و ارائه انواع خدمات مشاوره مالیاتی ، تنظیم اظهارنامه مالیاتی و غیره توانسته تنها ظرف یک دوره ده ساله به یکی از برترین موسسات مالیاتی مشهد تبدیل گردد. در این مقاله با بررسی هر آنچه نیاز است در زمینه مشاوره مالیاتی املاک بدانید، با شما همراه خواهیم بود.

مشاوره مالیاتی املاک | پیشرو حساب عصر پویا

مالیات ها در زمینه املاک و مستغلات براساس میزان درآمد از آنها، تعیین می شود. هر گونه فعالیت در بازار املاک از جمله، خرید و فروش، ساخت و ساز و اجاره مشمول مالیات خواهند بود و مقدار مالیات، آنچنان که در قوانین جاری آمده، تعیین خواهد شد. به دلیل تغییر نگرش دولت نسبت به امور مالیاتی کشور در چند سال اخیر، سازمان مالیاتی کشور با تغییرات عمده ای در قوانین و طریقه وصول مالیات ها مواجه شده است. یکی از قدم های مهم سازمان مالیاتی، طرح جامع مالیاتی بوده است که با راه اندازی سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به طور جامع بر تمامی امور و فعالیت های اقتصادی که مشمول مالیات می شوند، نظارت مداوم دارد.

از آنجا که تمام افراد جامعه با اینچنین اموری سر و کار دارند باید نسبت به پرداخت به موقع و دقیق مالیات خود اقدامات لازم را انجام دهند. امور مالیاتی در هر زمینه از قوانین و شرایط خاصی پیروی می کند که معمولآ با کم تجربگی و ناآگاهی افراد به طور صحیح انجام نمی گیرد. به همین منظور شرکت پیشرو حساب عصر پویا، با در اختیار داشتن کادری متخصص در زمینه امور مالیاتی املاک، آمادگی همکاری با تمامی افراد حقیقی و حقوقی نیازمند خدمات مشاوره مالیاتی املاک است. برای مطالعه بیشتر در ارتباط با سایر خدمات مالیاتی مجموعه پیشرو حساب می توانید به لینک زیر اشاره کرد؛

مقدار و قوانین مالیات در اجاره املاک

درآمدی که هر شخص از اجاره یک ملک بدست می آورد مشمول پرداخت مالیات است. مقدار سقف تعیین شده مالیات بر اجاره هر ملک بر مبنی دست اول یا دوم بودن اجاره نامه، متفاوت است. منظور از اجاره دسته اول، اجاره ملک به مستاجر و دسته  دوم، اجاره ملک توسط موجر به مستاجری دیگر است. تعیین مقدار مالیات بر درآمد از اجاره، بر اساس ماده ۵۴ قانون مالیاتی صورت می گیرد و برای اجاره نامه دست اول برابر با مبلغ کل اجاره است و به دلیل تعهدات مالک، استهلاک و هزینه های واحد ملکی مذکور، ۲۵ درصد از آن کسر می گردد. در این مورد، صاحب ملک مالیات محاسبه شده را در مدت زمان معین شده، باید پراخت کند.

بر اساس قوانین موجود، در شهرستانها املاک ۲۰۰ متر و بالاتر، در پایتخت املاک ۱۵۰ متر و بالاتر مشمول مالیات بر اجاره می شوند. وضع قوانین مالیاتی در این زمینه، هدفی دو سویه از سوی دولت داشته و هدف اصلی برای جلوگیری از آشفتگی بازار مسکن نیز، بوده است. این هدف دو سویه دولت گاهی باعث سردرگمی مودیان مالیاتی در این حوزه می شود، که آنها را به خدمات مشاوره مالیاتی املاک نیازمند می کند.

مالیات بر اجاره ملک | شرکت پیشرو حساب
مشاوره مالیاتی املاک

خرید و فروش، نقل و انتقالات املاک

تعیین مالیات بر مبنای ماده ۵۹ قانون مالیات مستقیم، برای خرید و فروش املاک انجام می پذیرد. هر گونه نقل و انتقال در املاک و مستغلات مشمول پرداخت ۵ درصد مالیات نسبت به ارزش معامله است. اما موارد بیشمار دیگری همچون متراژ ملک، قدمت ملک، سال ساخت و تجهیزات به کار رفته در ملک مذکور، بر مقدار مالیات تعیین شده اثر گذار خواهد بود. ارزش معاملاتی یک ملک از طرف کمیسیونی متشکل از ارگان های مختلفی چون، امور مالیاتی و اداره راه و شهرسازی، بر اساس قیمت روز ملک تعیین می گردد. نوع دیگر نقل و انتقال و حق واگذاری که در املاک تجاری صورت می پذیرد که بهره از جایگاه تجاری آن است. به زبان ساده همان واگذاری سر قفلی است که مالیات بر آن دو درصد در نظر گرفته شده است.

ساخت و ساز ملک

یکی از بازار های مطمئن و پر سود در ایران، از طریق ساخت و ساز املاک صورت می پذیرد که سرمایه گزاران زیادی را به فعالیت در این عرصه سوق داده است. از این جهت اهمیت شناخت قوانین مالیاتی در این زمینه بیشتر از همیشه حس می شود. مبنای دریافت مالیات بر ساخت و ساز، چه به صورت خرده (بساز و بفروش ها)، چه در صورت انبوه سازی بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم است. از محل سود سازندگان ۱۵ تا ۲۵ درصد مالیات تعلق خواهد گرفت که بعد از فروش اولین واحد قابل اجرا است.

تایین دقیق درصد مالیاتی به موارد زیادی بستگی دارد و بین ۱۵ تا ۲۵ متغیر خواهد بود. لازم به یاد آوری است که تغییرات در قوانین مالیاتی جدید، مشمول مواردی است که پروانه ساخت آنها از ابتدای سال ۹۵ صادر شده و در موارد دیگر این قوانین لازم الجرا نیست.

ملک های خالی و قوانین مالیاتی جدید

از سال ۹۴ ماده تازه ای به قانون مالیاتی مستقیم اضافه شده است که مهمترین دلیل این تغییرات به منظور جلوگیری از احتکار املاک بوده و اینطور تشخیص داده شده است که با گرفتن مالیات از املاک خالی، از بالا رفتن سعودی قیمت اجاره بها پیشگیری خواهد شد. بدین منظور پایگاه داده ای به نام پایگاه ملی املاک به وجود آمده تا به طور دقیق تری شرایط املاک کشور را بررسی کنند و در صورت خالی بودن ملک، مالیات تعیین شده منظور شود.

هر واحد تجاری یا مسکونی در شهر هایی که جمعیت آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر است، بعد از گذشت یک سال در صورت مورد استفاده قرار نگرفتن مشمول این قوانین مالیات خواهد شد. مقدار این نوع مالیات در هر سال بر اساس قوانین وضع شده به طور سعودی افزایش می یابد و دلیل آن هم قطعا استفاده دولت از اهرم مالیات به عنوان جریمه برای احتکار کنندگان املاک است. از سال ۹۹ دولت توجه جدی نسبت به اجرای این قوانین مبذول داشته است که گاها مشکلاتی را برای مودیان این حوزه به وجود آورده است. به منظور جلوگیری از این مشکلات، توصیه ما بر استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی املاک است که توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه ارائه می شود.

قوانین و شرایط معافیت از مالیات

به طور قطع، مواردی در قانون وجود دارد که تعداد از مودیان مالیات املاک از معافیت برخوردار هستند، اما آنچه برای ما در بحث معافیت های مالیاتی اهمیت دارد استفاده از تخفیف ها و مزایایی است که در صورت انجام صحیح و به موقع امور مالیاتی مشمول آنها خواهیم شد. این بسته به آگاهی از قوانین و تبصره های موجود است که افراد متخصص در این زمینه به طور کامل از آن اطلاعات دقیقی دارند. در نتیجه پیشنهاد می شود که در امور مالیاتی از خدمات حرفه ای و مخصوص مشاوره مالیاتی املاک استفاده کرده و امور مالیاتی را به شرکت های مالیاتی و افراد متخصص بسپارید.

سخن پایانی

برای جلوگیری از ضرر های احتمالی و استفاده از معافیت های مالیاتی با متخخصان ما تماس حاصل فرمایید تا در کمترین زمان با استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی املاک برنامه مالیاتی شما در این حوزه را تنظیم و به انجام امور مالیاتی شما و یا شرکت مورد نظرتان به طور اصولی و قانونی رسیدگی شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x