پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
درصد مالیات رستوران ها، سادویچی ها و فست فود ها
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

مالیات رستوران ها و فست فود ها

محاسبه درصد مالیات رستوران ها، ساندویچی ها و فست فود ها

خیلی از افراد فکر می کنند که موضوع مالیات بر درآمد مفهومی جدید می باشد، اما مالیات گرفتن از کسب و کارها از دوران باستان وجود داشته است. امروزه ساز و کار مالیات پیچیده تر و مشخص تر شده است، چرا که شکل کسب و کار ها و تنوع آنها بسیار زیاد شده است. دولت ها به نسبت میزان درآمد افراد و بنگاه های اقتصادی و اشخاص از آنها مالیات اخذ میکنند. امروز در این مطلب قصد داریم به محاسبه مالیات رستوران ها و فست فود ها بپردازیم، با پیشرو حساب همراه باشید.

شاید شما نیز فکر کنید که راه اندازی یک رستوران امری بسیار ساده به نظر می رسد، در حالی که می بایست به بحث حسابداری و مالیات رستوران بسیار توجه کنید، زیرا عدم توجه به بحث حسابداری و مالیات رستوران، می تواند مشکلات زیادی را از لحاظ مالیاتی ایجاد نماید.
همه کسب و کارها با موضوع مالیات بر درآمد سر و کار دارند، که ابعاد مختلف آن را بررسی می کنیم. در ابتدا لازم است که چند مفهوم مالیاتی را معرفی کنیم و شما را با آنها آشنا نمائیم.

برای تعریف مالیات بهتر است بگوییم که مالیات عبارت است از ، پرداختن بخشی از درآمد افراد به دولت ، تا دولت بتواند آنها را برای مقاصد مختلف مانند تامین مخارج عمومی و عمرانی استفاده نماید. مالیات بر درآمد بلاعوض می باشد و اشخاص آنها را به دولت می پردازند و دولت در بودجه کشور نیز روی آن حساب می کند. به عنوان مثال درآمد دولت از مالیات ، در بودجه ۱۳۹۶ ، مقدار ۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است و در سال ۹۷ نیز ، ۳۵ درصد درآمدهای دولت از مالیات تامین شده است.

مالیات برارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده از نوع غیر مستقیم و مالیات مصرف می باشد. این نوع مالیات در حال حاضر در بیش از ۱۴۰ کشور جهان به اجرا درآمده است ، تا درآمد مالیاتی دولت ها افزایش پیدا کند. در در کشور ما نیز طی سالهای اخیر به اجرا درآمده و دولت توانسته با درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده بودجه مورد نیاز جهت توسعه کشور و فعالیت های عمرانی را افزایش دهد.
مالیات بر ارزش افزوده نوعی عوارض چند مرحله ای به حساب می آید، زیرا این نوع مالیات در مراحل تولید توزیع و واردات و مصرف در نرخ های ثابت اعمال می گردد.

بسیاری از افراد که مراجعات زیادی به رستوران دارند ، ممکن است با مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب خود آشنا باشند ، شاید برای برخی سوال پیش آمده که چرا باید مبلغی بیش از قیمت غذا بپردازند؟ این مبلغ اضافی همان مالیات بر ارزش افزوده است ، که برای غذا و مخلفات پرداخت می کنید ، که هم اکنون میزان آن ۹ درصد کل صورت حساب می باشد. در اینجا شما به عنوان مصرف کننده مالیات بر ارزش افزوده را می پردازید.
همه رستوران هایی که میز و صندلی و محل مناسب برای ارائه سرویس دارند ، می بایست این مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان خود دریافت کنند ، زیرا این مبلغ در مالیات رستوران ها مالیات فست فودها و مالیات آشپزخانه ها موثر است.
از سال ۱۳۹۴ سازمان امور مالیاتی طی یک فراخوان ، گروههای شغلی زیر را جهت ثبت نام و انجام تکالیف مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند:

  • رستوران ها 
  • چلوکبابی ها 
  • سالنهای غذاخوری 
  • اغذیه فروشی های زنجیرهای 
  • سفره خانه های سنتی 
  • آشپزخانه ها

بعضی از واحدهای تولید و توزیع اغذیه مانند واحدهای عرضه کله پاچه ، دل ، جگر ، قلوه ، آش و حلیم ، کبابی ، اغذیه فروشان خرد مانند فست فودها ، کترینگ های تهیه غذا و واحدهای بیرون بر از مالیات ارزش افزوده معاف هستند. اما توجه داشته باشید که همه واحدهای تهیه غذا از مالیات ارزش افزوده معاف نیستند. در اینجا قصد داریم به معرفی واحدهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم، در ادامه با پیشرو حساب همراه باشید. 

یکی از شرایط مشمول شدن واحدهای تهیه و توزیع غذا برای دریافت ارزش افزوده و حق سرویس، داشتن محل مناسب برای پذیرایی مشتریان می باشد. بنابراین تنها رستوران هایی که امکانات پذیرایی مانند میز و صندلی برای ارائه خدمات به مشتریان را دارند ، مجاز هستند که ۹ درصد ارزش افزوده از مشتریان اخذ کنند.

برخی از واحدهای فست فود که بصورت زنجیره ای با مالکیت یکتا و دارای برند تجاری می باشند نیز مجاز به دریافت ارزش افزوده هستند. یعنی این واحدها باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشند. این واحدها مشمول دریافت مالیات ارزش افزوده و پرداخت آن به اداره امور مالیاتی هستند.

در این قسمت از مطلب قصد داریم شرایط واحدهای صنفی تولید و توزیع غذا ، جهت دریافت و پرداخت مالیات ارزش افزوده را بررسی کنیم. 

  • ارائه فاکتور فروش رسمی

همه واحدهای تهیه و توزیع اغذیه که مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده هستند می بایست برای هر فروش خود فاکتور رسمی ارائه دهند تا جزییات هزینه ها مشخص گردد.

  • استفاده از صندوق های فروشگاهی

یکی دیگر از موارد مهم برای دریافت و پرداخت مالیات رستوران ها و مالیات فست فودها ، استفاده از صندوق های فروشگاهی و نرم افزارهای مالی می باشد. 

کلیه مراکز تهیه و توزیع غذا و رستوران ها واحدهای بیرون بر یا کترینگ ها ، که میز و صندلی برای پذیرایی در محل ندارند ، مجاز به دریافت حق سرویس و خدمات و همچنین مالیات بر ارزش افزوده از مشتری نیستند.

امروزه مراکز تهیه فست فود طرفداران زیادی دارند، اما از میان این فروشگاه های فست فود تنها واحد های زنجیرهای مجاز به دریافت مالیات ارزش افزوده را دارند. یعنی یک فروشگاه فست فود معمولی که غیر زنجیره ای می باشد، حتی در صورت داشتن امکانات پذیرایی مانند میز و صندلی و مکان مناسب برای میزبانی از مشتریان مجاز به دریافت مالیات ارزش افزوده از آنها نیستند و دریافت مالیات ارزش افزوده این واحدها از مشتریان غیرقانونی می باشد.

در کنار هزینه غذا و مالیات ارزش افزوده هزینه دیگری وجود دارد، که معمولا ۵ درصد می باشد. این حق سرویس را بعضی از رستوران ها بابت خدمات ویژه خود از مشتریان دریافت می کنند. اما بنا به اعلام رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس ، دریافت حق سرویس از مشتریان تخلف محسوب می شود و مشتریان در صورت مشاهده دریافت حق سرویس رستوران ها از آنها می توانند واحدهای متخلف را به اتحادیه معرفی کنند و شکایت خود را ثبت نمایند. واحدهای متخلف که حق سرویس دریافت کنند جریمه خواهند شد.

در مطلب بالا به محاسبه مالیات رستوران ها و فست فود ها و اغذیه فروشی ها پرداختیم و اشاره کردیم که یکی از مالیاتی که به برخی از این واحدها تعلق می گیرد ، مالیات بر درآمد و ارزش افزوده می باشد. به صورت کامل به این موضوع پرداختیم، که تنها رستوران هایی که مکان مناسب و میز و صندلی برای پذیرایی و ارائه خدمات به مشتریان دارند ، می توانند مالیات ارزش افزوده را از مشتریان دریافت کرده و به اداره امور مالیاتی بپردازند. همچنین واحد های بیرون بر و فست فود ها مجاز به دریافت مالیات ارزش افزوده از مشتریان می باشند. در ادامه به این موضوع پرداختیم که دریافت حق سرویس از مشتریان برای ارائه خدمات ویژه ممنوع میباشد و تخلف محسوب می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوروش
کوروش
9 ماه قبل

جامع و مفید سپاس

رضا
رضا
4 ماه قبل

با سلام ، از منظر این قانون چرا استاندارد مکان مناسب پذیرایی از مشتری تعریف نشده است چون در اینصورت که هر کسی میتواند با یک متر جا یک میز و صندلی بذاره و درخواست ارزش افزوده کنه .

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x