پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

قوانین تراکنش های بانکی

با پیشرفت علم و تکنولوژی راه های انجام امور مالی و بانکی متفاوت تر از گذشته شده و به سمت تراکنش ‌های گوناگونن سوق داده شده است. به همین منظور سازمان امور مالیاتی کشور نیز در سیستم خود تغییرات اساسی اعمال نموده و به فراخور این تغییرات ما شاهد شکل گیری قوانین تراکنش های بانکی هستیم تا هر رسیدی مرتبط با امور مالی کما فی السابق به دقت بررسی شود و شیرازه امور از دست سازمان های مربوطه خارج نشود. ما در این مقاله با کمک متخصصین امور مالی و بانکی شرکت حسابداری پیشرو حساب، از قوانین تراکنش های بانکی و دلایل کاهش تراکنش‌های بانکی صحبت خواهیم کرد.

پیشرو حساب عصر پویا مجموعه ای از متخصصین و مشاورین حسابداری در مشهد است که کارنامه درخشان آن در انجام پروژه های مختلف مالی و حسابداری سبب رشد و پیشرفت روز افزون آن شده است. الگوی رشد این مجموعه شایسته سالاری و براساس رضایت صاحبین مشاغلی است که امور حسابداری خود را به این شرکت پر آورازه سپرده اند. جهت انجام تمامی امور حسابداری و مالی خود می‌توانید تنها با با برقراری یک تماس اقدام به ثبت درخواست نمایید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس برقرار کنند.

قوانین تراکنش های بانکی-پیشروحساب
قوانین تراکنش های بانکی

قبل از بیان هر موضوعی به بررسی واژه تراکنش خواهیم پرداخت. با استفاده گسترده از موبایل بانک ها، اینترنت بانک ها و اس ام اس بانک ها، واژه ای تحت عنوان تراکنش راه خود را به زندگی عموم مردم باز کرده است اما منظور از این کلمه چیست؟ در تعریف تراکنش بیان می‌شود: هر فرآیندی که به موجب آن در داده های پایگاه اطلاعات بانکی تغییری ایجاد شود، تراکنش نامیده می‌شود. این تغییر شامل، ثبت اطلاعات جدید، ویرایش اطلاعات قبلی و یا حذف اطلاعات است. همه این تغییرات در واقع اجرای دستورات یک کابر مشخص، در بانک اطلاعات مالی خود است.

تراکنش ها ممکن است موفق و یا ناموفق باشند که در هر صورت در ابتدا درخواست مشتری به سرویس دهنده امور مالی (به عنوان مثال بانک) ارسال می‌شود، در صورتی که عملیات با موفقیت انجام شود و یا به هر دلیلی عملیات انجام نشود، مشتری از سوی ارائه دهنده خدمات رسید دریافت خواهد کرد و از وضعیت تراکنش مورد نظر خود مطلع خواهد شد.

علت وضع قوانین تراکنش های بانکی

قوانین تراکنش های بانکی برای برقراری نظم در امور مالی کشور و کنترل تراکنش ها و همچنین جلوگیری از تراکنش‌های غیر قانونی وضع شده است. به همین منظور سازمان امور مالیات قوانین و مقررات تراکنش ها بیان نموده است که در آن مسائلی مانند سقف تراکنش‌های بانکی، موارد مشمول و غیر مشمول مالیات، بازه زمانی رسیدگی به تراکنش ها، نرخ مالیات و غیره مشخص شده است.


  • سقف تراکنش ‌های بانکی

به منظور جلوگیری از کتمان درآمد باید مودیان بخش درآمدی تراکنش‌های خود را از تراکنش‌هایی که ماهیت درآمدی ندراند و یا درآمد هستند، اما مشمول مالیات نمی‌شوند جدا کنند. مودیان هیچگونه سقفی برای تراکنش‌های مالی تعیین نشده است و افراد می‌توانند به هر اندازه ای که نیاز داشته باشند، بر طبق قوانین کشور تراکنش مالی انجام دهند، اما باید در اظهارنامه مالیاتی بخش درآمدی خود را به اداره دارایی اظهار نمایند.

  • تراکنش‌های مشمول مالیات

هر تراکنشی که در حساب بانکی مشمولین ثبت شود و بخشی از درآمد آن ها محسوب شود توسط ممیزین مالیاتی بررسی می‌گردند و مشمول مالیات خواهد شد. لذا بهتر است مودیان اقدام به اخذ کد اقتصادی نموده و در اظهارنامه مالیاتی خود به اداره دارایی ابراز نمایند.

منظور از تراکنش‌های غیر مشمول چیست؟

بحث اصلی در قوانین تراکنش های بانکی مالیات است و همانطور که گفته شد، موضوع اصلی در این بحث تراکنش‌هایی است که ماهیت درآمدی دارند، لذا تراکنش‌هایی که از باب درآمد نباشند و یا مالیات آن ها در معامله پرداخت شده باشد (نظیر خرید و فروش ملک و …) تراکنش مشمول محسوب نمی‌شوند و نیازی نیست در اظهارنامه مالیاتی بیان شوند. اثبات اینکه تراکنشی مشمول مالیات نمی‌شود موضوع بسیار مهمی است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود مدارک مالی و تراکنشی خود را حداقل تا ۵ سال در قسمت بایگانی نگهداری کنید.

بر طبق قوانین تراکنش های بانکی تراکنش‌هایی که:

  • هزینه های روزمره و عمومی هستند.
  • مالیات آن ها هنگام معامله پرداخت شده باشد.
  • درآمد زیر ۱۵ میلیون تومان هستند و مستندات آن ها موجود نیست.
  • سود بانکی هستند
  • درآمد حاصل از خرید و فروش سهام هستند.
  • از حساب شرکت به صورت شخصی برداشت می‌شوند.
  • حاصل جابه­جایی حساب های شخصی هستند.

مشمول مالیات نمی‌شوند.

مالیات تراکنش های بانکی چقدر است ؟

نرخ مالیات تراکنش ها

نرخ ثابتی برای مالیات تراکنش‌های بانکی بیان نشده است، نرخ مالیات تراکنش ها براساس صنف ها و نوع فعالیت های مختلف، متفاوت است.

بازه رسیدگی به تراکنش های بانکی

طبق قوانین تراکنش های بانکی اداره امور مالیات می تواند، تراکنش ‌های ۵ سال گذشته مودیان را مورد رسیدگی و بازرسی قرار دهد. مودیان موظف اند مستندات خود را به صورت توافقی به ممیزین مالیاتی ارائه دهند معمولا زمان مورد توافق از ۱ تا ۴ هفته یعنی معادل یک ماه متغیر است.

کاهش مالیات تراکنش‌های بانکی

شما می ‌توانید با رعایت قوانین تراکنش های بانکی ، هزینه های مالیاتی خود را در این بخش کاهش دهید. همچنین می‌توانید با آنالیز دقیق گردش حساب های خود، انجام دقیق امور مربوط به حسابداری، استفاده از حسابداران زبده و در جلسه دفاعیه مالیات تراکنش‌های بانکی خود را کاهش دهید.

کاهش تراکنش ‌های بانکی

بر طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی با تدابیر اندیشیده شده در سال گذشته تراکنش ‌های بانکی با هدف بستن راه ها و جابه جایی های مالی غیر قانونی کاهش یافته است. به عنوان مثال در نتیجه اجرای طرح رمز دوم پویا بیش از ۸۰ درصد تراکنش‌های مشکوک کاهش یافته است.

مالیات تراکنش های بانکی چگونه محاسبه می شود؟

سخن آخر

صاحبین کسب و کار سالانه با اداره امور مالیات و دارایی سر و کار دارند و هرچه از قوانین وضع شده مطلع باشند راحت‌تر می‌توانند به امور مالیاتی خود رسیدگی کنند. عموما افراد برای اینکه اطلاعات به روز و کاملی داشته باشند از حسابداران زبده استفاده می‌کنند، چرا که این افراد برای انجام امور با دقت هر چه بیشتر باید اطلاعات خود را مکرر به روز نگهدارند. در پایان امیدواریم که این مطلب که کارشناسان گروه پیشرو حساب، فعال به عنوان موسسه مالیاتی در مشهد تهیه شده است، مفید واقع شده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x