پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

ضرایب مالیاتی کسب و کارها

یکی از مهمترین شاخصه های تعیین مالیات یک کسب و کار ضرایب مالیاتی است. این ضرایب به صورت جداول مدون توسط سازمان امور مالیاتی منتشر شده و میزان مالیاتِ هر کسب و کار بر اساس آن مشخص می شود. در این جداول کسب و کارهای مختلف دارای ضرایب متفاوتی می باشند و ممکن است دو کسب و کار متفاوت با یک درآمد یکسان تفاوت مالیاتی چشمگیری داشته باشند. دلیل این موضوع تفاوت در میزان هزینه ها و درآمدهای کسب و کارهای مختلف است.

بنابر جداول یاد شده اداره دارایی برای کسب و کار شما یک حاشیه سود مشخص در نظر می گیرد. آگاهی از این حاشیه سود به شما کمک می کند تا بتوانید هزینه مالیاتی خود را پیش پینی نمایید.

سازمان امور مالیاتی در سال جاری پس از سه سال مجددا این جداول را منتشر نموده است. اعداد و ارقام ذکر شده در این جداول به طور محسوسی تغییر یافته است. به عنوان مثال برای فعالیت فروش تلفن همراه در قالب خرده فروشی و عمده فروشی در سال های قبل ضرایب ۱۶ و ۲/۶ درصد ملاک بوده است. اما در جداول جدید این اعداد به ۳ و ۲/۲ درصد کاهش یافته است.
این کاهش یک خبرِ خوب برای صاحبان این مشاغل بوده و سبب می شود با افزایش حاشیه سود این کسب و کارها رونق بیشتری پیدا کنند.
تغییرات اعمال شده برای سایر کسب و کارها نیز منظور شده است. چنانچه شما نیز صاحبِ یک کسب و کار هستید توصیه میکنیم با مطالعه این جداول حاشیه سود خود را محاسبه نمایید. چنانچه در فرایند محاسبه با ابهامی روبرو شدید می توانید با مشاوران مجموعه پیشرو حساب در ارتباط باشید.

جدول ضرایب مالیاتی، جدولی است که در آن، ضرایب مالیاتی عملکرد مشاغل، تعیین شده و ممیزین مالیاتی، در روش محاسبه علی الراس مالیات، با استفاده از ضرایب مالیاتی جدول، مالیات مودیان را محاسبه می کنند. آخرین نمونه این جدول، در سال نود و هفت، از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، ابلاغ شده و لذا، در سال ۱۴۰۲، محاسبه مالیات عملکرد مودیان، از طریق روش خود اظهاری یا اظهارنامه مالیاتی برآوردی، انجام می گیرد.

 

محاسبه مالیات بر درآمد یا همان مالیات عملکرد، اصولا بر اساس اطلاعات اظهارنامه مالیاتی ارائه شده توسط مودی مالیاتی، انجام می گیرد. با این وجود، چنانچه این اظهارنامه، در مهلت مقرر، تسلیم سازمان امور مالیاتی نگردد، محاسبه مالیات، از طریق روش های دیگری انجام گرفته که یکی از این روش ها، روش محاسبه علی الراس و بر اساس جدول ضرایب مالیاتی عملکرد می باشد.

جدول ضرایب مالیاتی، جدولی است که هر ساله از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، به ادارات مالیات، ابلاغ گشته؛ در این جدول، ضرایب مالیاتی عملکرد مشاغل مختلف، تعیین شده و اهمیت آن، از این نظر بوده که ممیزین مالیاتی، در روش محاسبه علی الراس مالیات، با استفاده از ضرایب مالیاتی موجود در این جدول، مالیات مودیان را محاسبه و تعیین می کنند.

جدول ضرایب مالیاتی چیست؟

 یکی از مفاهیمی که در رابطه با مالیات ۱۴۰۲، مطرح می گردد، بحث ضرایب مالیاتی عملکرد 1402 بوده که به موجب نمونه جدول ضرایب مالیاتی، مشخص می گردد. بنابراین، ممکن است این سوال مطرح گردد که جدول ضرایب مالیاتی عملکرد چیست؟ پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که جدول ضرایب مالیاتی چیست، لازم است تا کمی در مورد روش های تعیین مالیات و تغییرات آن در سال های اخیر، توضیح داده تا در نهایت، با استفاده از این توضیحات، به این سوال پاسخ دهیم که جدول ضرایب مالیاتی چیست؟

 به طور کلی، مالیات در کشور ما، به دو شاخه اصلی مالیات های مستقیم و غیر مستقیم، تقسیم می شود. مالیات های مستقیم، همچون مالیات عملکرد و مالیات بر درآمد اجاره ملک، مالیات هایی بوده که به درآمد و دارایی افراد، تعلق گرفته و مالیات های غیر مستقیم، نظیر مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که از مصرف کننده کالا و خدمات و وارد کنندگان آن، اخذ می شود.

 مهم ترین و جامع ترین قانونی که در کشور ما در رابطه با مالیات، به تصویب رسیده، قانون مالیات های مستقیم مصوب سال هزار و سیصد و شصت و شش می باشد. این قانون، به توضیح انواع مالیات های مستقیم و تکالیف مودیان مالیاتی و وظایف مراجع مالیاتی، در رابطه با این مالیات ها پرداخته است.

 یکی از مهم ترین تکالیف مودیان مالیاتی، مطابق قانون مذکور، تسلیم اظهارنامه مالیاتی، برای هر سال عملکرد، به اداره مالیاتی مربوطه می باشد. بر این اساس، مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی، برای اشخاص حقیقی، تا پایان خرداد ماه و برای اشخاص حقوقی، تا پایان تیر ماه هرسال بوده، البته مشروط بر اینکه سال مالیاتی آن ها از اول فرودین تا پایان اسفندماه باشد، وگرنه، این مهلت، برای اشخاص حقوقی، 4 ماه پس از پایان سال مالی مقرر در اساس نامه آن ها خواهد بود.

 اصولا، این اظهارنامه مالیاتی و اطلاعات مندرج در آن، مبنای محاسبه مالیات قرار گرفته و ممیز مالیاتی، بر اساس اطلاعات مالی موجود در آن، مالیات سالانه مودیان مالیاتی را تعیین و مشخص می کند. اما در صورتی که اظهانامه مالیاتی، در مهلت مقرر، به ادره مالیات ارائه نشده یا اطلاعات موجود در اظهارنامه مالیاتی، خلاف واقع باشد، در این صورت، این سوال، پیش می آید که نحوه محاسبه مالیات به چه صورت خواهد بود؟ تا پیش از اصلاحات سال نود و هشت، دو روش کلی، برای محاسبه مالیات سالانه مودیان مالیاتی وجود داشت:

 روش خود اظهاری: در روش خود اظهاری، مالیات مودیان، با توجه به اظهارنامه مالیاتی تقدیمی و اطلاعات مالی موجود آن، توسط ممیز مالیاتی، محاسبه و تعیین می گشت. البته، استفاده از این روش، منوط به ارائه اطلاعات صحیح مالی، توسط مودی بود.

 روش علی الراس: در روش علی الراس، به دلایلی همچون، عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی، عدم ارائه دفاتر و مدارک حسابداری مودی یا ترازنامه و حساب سود و زیان وی، ممیز مالیاتی، میزان درآمد مودی را به طور تقریبی، مشخص نموده و سپس بر اساس این درآمد، مالیات وی را تعیین و اخذ می کرد.

 برای تعیین مالیات، به روش علی الراس، ممیز مالیاتی، باید از دو فاکتور استفاده می کرد: قراین مالیاتی و ضرایب مالیاتی. با این توضیح که وی ابتدا، باید قراین مالیاتی مربوط به درآمد مودی مالیاتی را مشخص کرده و سپس، با ضرب کردن ضرایب مالیاتی عملکرد در این قراین، درآمد مشمول مالیات مودی را تعیین می نمود.

 منظور از قراین مالیاتی، عواملی بوده که در هر شغل، مشخص کننده درآمد تقریبی آن شغل می باشد. این عوامل، مطابق ماده 152 قانون مالیات های مستقیم سال شصت وشش، عبارتند از: میزان خرید و فروش سالانه، درآمد ناخالص(درآمد قبل از کسر کردن هزینه ها)، میزان تولید کارخانه ها و سایر عواملی که توسط کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی، مشخص می گشت.

 منظور از ضرایب مالیاتی، اعدادی بوده که به صورت درصد، در کمیسیون خاصی، تصویب و تعیین شده و هر ساله، توسط سازمان امور مالیاتی کشور، ابلاغ و در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir اعلام می گشت. برای روشن تر شدن نحوه محاسبه علی الراس مالیات، از طریق قراین و ضرایب مالیاتی عملکرد، به مثال زیر توجه نمایید:

  فرض کنید، یک کارگاه تولیدی پوشاک، از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری می کند. در این صورت، ممیز مالیاتی، برای محاسبه مالیات این کارگاه، با توجه به اطلاعات مربوط به فروش و خرید سالیانه کارگاه، یا همان قراین مالیاتی، حدود درآمد سالانه کارگاه را 100 میلیون تومان تعیین می کند. حال، اگر مطابق اعلام سازمان امو مالیاتی کشور، ضریب مالیاتی کارگاه تولیدی پوشاک، 45% تعیین شده باشد، از ضرب کردن این دو عدد در یکدیگر، عدد 45 میلیون تومان به دست آمده که درآمد مشول مالیات کارگاه می باشد.

 حال، با توجه به توضیحات فوق، می توانیم به این سوال پاسخ دهیم که جدول ضرایب مالیاتی چیست؟ جدول ضرایب مالیاتی، نمونه جدولی است که هر ساله از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، به ادارات مالیات، ابلاغ گشته؛ در این جدول، ضرایب مالیاتی عملکرد مشاغل مختلف، تعیین شده و ممیزین مالیاتی، در روش محاسبه علی الراس مالیات، با استفاده از ضرایب مالیاتی موجود در این جدول، مالیات مودیان را محاسبه و تعیین می کنند.

نحوه تعیین جدول ضرایب مالیاتی 1402

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که جدول ضرایب مالیاتی چیست و پس از تعریف دو روش محاسبه مالیات، یعنی خوداظهاری و علی الراس، گفتیم که جدول ضرایب مالیاتی، نمونه جدولی است که در آن، ضرایب مالیاتی عملکرد مشاغل مختلف، تعیین شده و ممیزین مالیاتی، با استفاده از ضرایب مالیاتی موجود در این جدول، مالیات مودیان را محاسبه می کنند که روش پرداخت آن، از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی می باشد. سوال دیگری که در رابطه با این جدول، مطرح بوده، این سوال بوده نحوه تعیین نمونه جدول ضرایب مالیاتی به چه صورت می باشد؟ لذا، در این بخش، به توضیح پاسخ این سوال، می پردازیم. 

 مطابق ماده 154 قانون مالیات های مستقیم سال شصت و شش، جدول ضرایب مالیاتی عملکرد، در تهران ، توسط کمیسیونی، تشکیل شده از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، شورای مرکزی اصناف، نظام پزشکی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، تعیین و تصویب می گردد.

 کمیسیون مذکور، هر ساله در وزارت امور اقتصادی و دارایی، تشکیل جلسه داده و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و معاملات انجام گرفته در گروه های مختلف شغلی، ضرایب مالیاتی مشاغل مختلف را تعیین و ضمن جدول ضرایب مالیاتی عملکرد، به وزارت امور اقتصادی و مالیاتی، ارسال می نماید تا در محاسبه مالیات عملکرد مودیان در تهران، به روش علی الراس، مورد استفاده قرار گیرد.

 نحوه تعیین جدول ضرایب مالیاتی عملکرد، در شهرستان ها بدین صورت بوده که جدول ضرایب مالیاتی تصویب شده در کمیسیون فوق، به اداره امور اقتصادی و دارایی هر شهرستان، ارسال می گردد. سپس، کمیسیونی در این اداره تشکیل شده که مرکب از این اشخاص می باشد: رئیس اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان، رئیس بانک ملی، نماینده شورای مرکزی اصناف‌ و نظام پزشکی و نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن.

 کمیسیون مزبور، جدول ضرایب مالیاتی عملکرد ارسال شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی را مورد بررسی قرار داده و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی خاص آن شهرستان و با ذکر دلایل کافی، تغییرات لازم را در جدول، اعمال نموده و جدول جدید را برای وزارت اقتصاد و دارایی، ارسال می نماید. در صورت تایید این جدول، در وازارت اقتصاد و دارایی، جدول ضرایب مالیات جدید، به اداره امور اقتصاد و دارایی شهرستان مربوطه ارسال و در آن شهرستان ، اجرا می گردد.

 

جدول ضرایب مالیاتی سال ۱۴۰۲

در قسمت قبل، در مورد نحوه تعیین نمونه جدول ضرایب مالیاتی عملکرد 1402، صحبت کرده و توضیح دادیم که این جدول، هر ساله، در تهران، توسط کمیسیونی خاصی، تصویب و تعیین شده و پس از تایید وزارت اقتصاد و داراریی، در تهران اجرا می گردد. همچنین، گفتیم که اجرای این جدول در حوزه های مالیاتی سایر شهرستان ها، پس از تغییر و متناسب سازی ضرایب موجود در جدول، در کمیسیون ویژه آن شهرستان و تایید نهایی وزارت اقتصاد و دارایی، انجام می گیرد. 

 اما از آنجا که طبق توضیحات بخش های گذشته، محاسبه مالیات و پرداخت قبض مالیات، به روش علی الراس، بر اساس ضرایب مالیاتی موجود در نمونه جدول ضرایب مالیاتی عملکرد، انجام گرفته و همانطور که گفتیم، این جدول، هر ساله توسط وزارت اقتصاد و داراری، ابلاغ و اعلام می گردد، ممکن است این سوال مطرح گردد که جدول ضرایب مالیاتی سال 1402 و ارقام موجود در آن، برای مشاغل مختلف، به چه صورت می باشد؟

 در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، با توجه به اصلاحات صورت گرفته در قانون مالیات های مستقیم، در سال نود و هشت، در حال حاضر، در صورتی که مودیان مالیاتی، از ارائه اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات، امتناع کرده یا اطلاعات موجود در اظهارنامه مالیاتی آنها، مطابق واقع نباشد، ممیز مالیاتی، اقدام به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی کرده که محاسبه اطلاعات آن، بر اساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب ‌شده مودی، از طرح جامع مالیاتی، می باشد.

 بنابراین، آخرین جدول ضرایب مالیاتی منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، مربوط به ضرایب مالیاتی عملکرد سال نود و هفت بوده و از آن سال، تا کنون دیگر جدول ضرایب مالیاتی، از سوی این سازمان، منتشر و اعلام نشده است. لذا، در سال ۱۴۰۲ نیز نمونه جدول ضرایب مالیاتی، منتشر و اعلام نشده و محاسبه مالیات عملکرد مودیان، از طریق روش خود اظهاری یا اظهارنامه مالیاتی برآوردی، انجام می گیرد.

آیا جدول ضرایب مالیاتی همچنان اعتبار دارد؟

در بخش قبل، در توضیح جدول ضرایب مالیاتی سال 1402 گفتیم که آخرین جدول ضرایب مالیاتی منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، مربوط به ضرایب مالیاتی عملکرد سال نود و هفت بوده و از آن سال، تا کنون دیگر جدول ضرایب مالیاتی، از سوی این سازمان، منتشر و اعلام نشده است. با توجه به این توضیحات، ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا جدول ضرایب مالیاتی همچنان اعتبار دارد؟

 در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، مطابق قسمت دوم ماده 97 قانون مالیات های مستقیم که در سال 98، اصلاح گردید، روش محاسبه مالیات توسط ممیزین مالیاتی، تغییر قابل توجهی داشته است. بر اساس ماده مزبور، در صورتی که مودی مالیاتی، از تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا اسناد مروبطه در مهلت مقرر، خودداری کرده یا اطلاعات ارائه شده، مطابق واقع نباشد، سازمان امور مالیاتی کشور، بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از طریق طرح جامع مالیاتی، در رابطه با وضعیت درآمدی مودی، اقدام به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی و صدور برگ تشخیص مالیاتی می نماید.

 در نتیجه، با اجرای طرح جامع مالیاتی، از طریق بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی، اطلاعات درآمدی مودیان، از سراسر کشور و از طریق مراجعی همچون، بانک مرکزی، جمع آوری شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گیرد. بنابراین، شیوه محاسبه علی الراس مالیات نیز از سیستم مالیاتی کشور ما حذف گردیده و لذا، جدول ضرایب مالیاتی عملکرد، دیگر در نظام مالیاتی کشور ما اعتبار نداشته و مساله ای متروک می باشد.

نمونه جدول ضرایب مالیاتی

در بخش قبل، در پاسخ به این سوال که آیا جدول ضرایب مالیاتی همچنان اعتبار دارد، گفتیم که با اجرای طرح جامع مالیاتی، از طریق بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی، اطلاعات درآمدی مودیان، از سراسر کشور و از طریق مراجعی همچون، بانک مرکزی، جمع آوری شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور و اداره مالیات مناطق، قرار می گیرد. بنابراین، شیوه محاسبه علی الراس مالیات نیز از سیستم مالیاتی کشور ما حذف گردیده و لذا، جدول ضرایب مالیاتی عملکرد، دیگر در نظام مالیاتی کشور ما اعتبار نداشته و مساله ای متروک می باشد. 

 در این بخش، فایل دانلود یک نمونه جدول ضرایب مالیاتی را برای استفاده علاقه مندان قرار داده ایم؛ با این توضیح که آخرین جدول ضرایب مالیاتی منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، مربوط به ضرایب مالیاتی عملکرد سال نود و هفت بوده و از آن سال، تا کنون دیگر جدول ضرایب مالیاتی، از سوی این سازمان، منتشر و اعلام نشده است 

سوالات متداول

1- جدول ضرایب مالیاتی چیست؟

جدول ضرایب مالیاتی جدولی است که ممیزین مالیاتی در روش محاسبه علی الراس مالیات با استفاده از ضرایب مالیاتی موجود در این جدول مالیات مودیان را محاسبه و تعیین می کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

2- نحوه تعیین جدول ضرایب مالیاتی به چه صورت می باشد؟

نحوه تعیین جدول ضرایب مالیاتی توسط کمیسیونی تشکیل شده از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی شورای مرکزی اصناف نظام پزشکی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بوده و برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

3- جدول ضرایب مالیاتی سال 1402 به چه صورت می باشد؟

آخرین جدول ضرایب مالیاتی منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی مربوط به ضرایب مالیاتی عملکرد سال نود و هفت بوده لذا در سال ۱۴۰۲ نیز جدول ضرایب مالیاتی منتشر و اعلام نشده و برای کسب اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود. 
ضرایب مالیاتی کسب و کار ها 1402-پیشروحساب

نسبت سود فعالیت را می‌توان به نوعی جایگزینی برای ضرایب مالیاتی در تعیین مالیات مودیان در نظر گرفت. اما از آنجا که مطابق اعلام سازمان مالیاتی استفاده از ضرایب و قرائن مالیاتی کنار گذاشته شده است، بسیاری از مودیان از احتساب نسبت سود فعالیت و نحوه محاسبه مالیات کسب و کار خود بی‌اطلاع هستند. 

نسبت سود فعالیت چیست؟

نسبت سود فعالیت، میزان سود حاصل از فعالیت اقتصادی مودیان به ازای فروش 100 واحد محصول (اعم از کالا و یا خدمات) است. این سود بر اساس اطلاعات درآمدی اصناف موجود در یک رده شغلی خاص به صورت سالیانه تعیین می‌شود.

به بیان دیگر، سودی که برای یک فعالیت اقتصادی بر اساس درآمد هم‌صنفانش مورد انتظار است، نسبت‌های سود فعالیت نامیده می‌شود.

نسبت های سود فعالیت چگونه ایجاد شد؟

پس از اصلاح قانون مالیات های مستقیم در سال 1394، ماده 97 ق.م.م که به موارد شمول مالیات علی الراس برای مودیان و نحوه محاسبه این نوع از مالیات برای آنان می‌پرداخت، تغییر کرد. به این ترتیب مطابق اعلام سازمان مالیاتی، برای عملکرد سال 1398 و بعد از آن تشخیص مالیات به روش علی الراس و مواد قانونی 152 تا 154 ق.م.م که به ضرایب مالیاتی و قرائن مالیاتی اشاره می‌کردند، حذف شد. هدف سازمان مالیاتی از این مسئله تشویق مودیان به خوداظهاری مالیاتی بود.

اما در این میان هنوز افرادی بودند که اطلاعات درآمدی خود اعم از اظهارنامه مالیاتی و یا دفاتر و مدارک خود را جهت رسیدگی و تعیین دقیق مالیات در اختیار سازمان قرار نمی‌دادند و یا اقدام به تخلفاتی نظیر کتمان درآمد می‌نمودند. از این رو سازمان مالیاتی نسبت به معرفی نسبت های سود فعالیت بر اساس اطلاعات کسب شده از اصناف هم‌تراز در یک فعالیت اقتصادی اقدام نمود.

آیا نسبت سود فعالیت همان اینتاکد مالیاتی است؟

شاید در اینجا این ابهام پیش بیاید که نسبت سود فعالیت همان اینتاکد مالیاتی است. اما باید بدانید که این دو مفهوم علیرغم اینکه کاملا به یکدیگر وابسته هستند، با یکدیگر متفاوتند.

  • اینتاکد مالیاتی، شناسه یکتایی است که تعریف دقیقی از نوع فعالیت شغلی و مدل سودآوری کسب و کار مودی در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌دهد
  • نسبت سود فعالیت، ضریبی است که سود یک فعالیت اقتصادی را نسبت به فروش آن طی دوره مالی تعیین می‌کند

نسبت سود فعالیت تابعی از اینتاکد مالیاتی است؛ به بیان دیگر، هر مودی با انتخاب اینتاکد مالیاتی مربوط به فعالیت اقتصادی خود، درصدی را به عنوان میزان سود فعالیت حاصل از فروش خود به سازمان مالیاتی اعلام می‌کند.

به این ترتیب سازمان مالیاتی با در اختیار داشتن میزان فروش خالص مودی و بر اساس اینتاکد مالیاتی، نسبت به تعیین درآمد مشمول مالیات وی اقدام می‌کند. این درآمد بر اساس نرخ ماده 131 ق.م.م برای اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل و نرخ ماده 105 ق.م.م (نرخ ثابت 25%) برای اشخاص حقوقی مشمول پرداخت مالیات است.

کاربرد نسبت سود فعالیت


مهم‌ترین موارد استفاده از نسبت های سود فعالیت عبارت است از:

  • تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان بر اساس میزان فروش اعلام شده در اظهارنامه عملکرد و یا فرم مالیات مقطوع (تبصره ماده 100)
  • تعیین درآمد مشمول مالیات زمانی که اطلاعات درآمدی مودیان به هر دلیل در اختیار سازمان مالیاتی نباشد
  • تعیین درآمد مشمول مالیات مودی برای درآمدهای کتمان شده

انواع نسبت های سود فعالیت

نسبت های سود فعالیت بر اساس نوع فعالیت اقتصادی مودیان و بر اساس اینتاکد مالیاتی، به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • بازرگانی
  • تولیدی
  • خدماتی

نسبت سود به فعالیت های بازرگانی 

نسبت های سود فعالیت برای مشاغل بازرگانی، که صرفا به خرید و فروش کالا و خدمات بدون ایجاد تغییر در آنها می‌پردازند، در PDF زیر قابل مشاهده است.

به عنوان مثال نسبت سود برای خرید و فروش انواع سبزیجات، صیفی جات، قارچ و گیاهان ریشه‌ای خوراکی – خرده فروشی (تولید داخل) با اینتاکد 2010113، معادل 12 درصد است.

همچنین نسبت سود برای واردات موادمعدنی فلزی شامل آهن، طلا، کروم، قلع، جیوه، سرب، روی، مس، تیتانیوم، مولیبدن و سایر فلزات با اینتاکد 2030036، معادل 17.6 درصد است.

نسبت سود به فعالیت مشاغل تولیدی 

 

نسبت سود برای فعالیت‌های حوزه تولیدی و صنعتی، که با تهیه مواد اولیه به تولید یک محصول جدید می‌پردازند، توسط سازمان مالیاتی بر اساس نوع فعالیت آنان در جدول‌های زیر طبقه بندی و ارائه شده است.

به عنوان مثال نسبت سود برای پاک کردن، شستن، شکستن، شورکاری، بو دادن، درجه بندی و بسته بندی انواع پسته، بادام، گردو، تخمه، کشمش و نظایر آنها (صرفا اجرت بگير) با اینتاکد 1020350، معادل 22.4 درصد است.

همچنین برای استخراج و فرآوری مواد معدنی مصالح ساختمانی و نمک ها شامل سنگ آهک، سنگ گچ، شن و ماسه، پوکه معدنی، نمک آبی و سنگی، سنگ لاشه ساختمانی و نظایر آن (استخراج و فرآوری توام) با اینتاکد 1030020 نسبت سود معادل 9.3 درصد در نظر گرفته می‌شود.

نسبت سود به فعالیت مشاغل خدماتی 

برای فعالیت‌های خدماتی معمولا نسبتهای سود فعالیت با ارقام بیشتری محاسبه می‌شود. سازمان مالیاتی نسبت سود برای فعالیت‌های خدماتی را در جداول زیر در قالب PDF ارائه نموده است.

بر این اساس نسبت سود برای واسطه‌گری مالی با اینتاکد 3010090 و به ماخذ درآمد ناشی از واسطه گری مالی، سود (کارمزد) و جرایم دریافتی و سایر درآمدها وفق مقررات، معادل 50 درصد محاسبه می‌شود.

همچنین برای بازاریابی انواع کالا و خدمات داخلی (اعم از حضوری و مجازی) با اینتاکد 3080020 و به ماخذ کارمزد یا حق العمل دریافتی، نسبت سود معادل 45 درصد در نظر گرفته می‌شود.

نحوه استعلام نسبت سود فعالیت در جداول

برای یافتن نسبت سود برای یک فعالیت خاص، مراحل زیر را طی نمایید:

  • فایل مربوط به حوزه فعالیت مورد نظر (بازرگانی، تولیدی و یا خدماتی) را دانلود نمایید
  • در صفحه باز شده کلید Ctrl + F را هم زمان نگه دارید
  • در جعبه باز شده عنوان شغلی مورد نظر خود و یا کلمات مرتبط با شغل مربوطه را بنویسید

به این ترتیب عبارات مشابه در PDF به شما نمایش داده می‌شود

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x