پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو

شرکت حسابرسی مشهد

حسابرسی علمی نوین نه تنها در ایران بلکه در دنیا به شمار می رود که با وجود قدمتی کمتر از ۱۰۰ سال، در همین مدت کم به حوزه‌ای تخصصی و حیاتی تبدیل شده است. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی مودی مالیات نیز هستند، به منظور انجام امور مختلف نیاز به فردی با تخصص حسابرسی دارند. در این بین شرکت‌های حسابرسی با بررسی تبحر افراد متخصص اقدام به استخدام حسابرسان زبده کرده و صاحبان یا مدیران کسب و کارها می‌توانند با مراجعه به شرکت حسابرسی مشهد از تخصص این افراد در جهت انجام امور خود اعم از حسابرسی مالی، حسابرسی رعایتی، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی مدیریت و …  استفاده نمایند.

شرکت پیشرو حساب عصر پویا، به عنوان یکی از شناخته شده ترین موسسات مالیاتی، انواع خدمات و وظایف یک شرکت حسابرسی مشهد را به مودیان مالیاتی ارائه می کند. از مهمترین خدمات این شرکت می توان به مشاوره مالیاتی و مالی اشاره کرد.

انواع حسابرسی

عنوان حسابرس و شرکت حسابرسی به گوش همه ما خورده است. اما چیزی که همه ما با شنیدن این عنوان در ذهن متصور می‌شویم حسابداری مالی است. حال آن‌که انواع حسابرسی و خدمات شرکت حسابرسی مشهد تنها به حسابرسی مالی محدود نمی‌شود و شامل انواعی است که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

🔗 حسابرسی صورت‌های مالی

یکی از خدمات شرکت حسابرسی مشهد معرفی حسابرس مالی به اشخاص و کسب و کارهای مستقر در این شهر است. این افراد به تجریه و تحلیل اطلاعاتی که در صورت‌های مالی ثبت شده است می‌پردازند. بدین منظور دو نوع حسابرس مالی وجود دارد؛ حسابرس مالی داخلی و حسابرس مالی مستقل.

🔗 حسابرس مالی داخلی

حسابرس مالی داخلی از کارشناسان خود شرکت انتخاب می‌شود، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان از حسابرس مستقل و یا خارجی برای بررسی صورت های مالی استفاده نکرد. گاهی شرکت ها علاوه بر حسابرس داخلی، از حسابرس خارجی و یا مستقل برای حسابرسی مالی خود نیز استفاده می‌کنند. در واقع حسابرس داخلی فقط در صورت درخواست مدیران ارشد گزارشی را ارئه خواهد کرد.

وظایف حسابرس داخلی به طور کلی به شرح زیر است:

  • کنترل صندوق و بانک داخلی
  • کنترل هزینه و بودجه داخلی
  • کنترل خرید و دستمزد و هزینه کرد‌های داخلی
  • کنترل دقیق انبارداری داخلی

🔗 حسابرس مالی خارجی (مستقل)

ممکن است سازمان و یا شرکت‌ها مستقر در مشهد در صورت نیاز به حسابرسی مالی خود از بیرون با شرکت حسابرسی مشهد ارتباط برقرار کنند و از حسابرسان خارجی دعوت به عمل می‌آورند. دقت داشته باشید که حسابرس مالی مستقل باید مورد تایید سازمان حسابرسی کشور باشد و دارای مدرک تحصیلی و ویژگی‌های شخصیتی و هوش خاصی باشد. در غیر این صورت سپردن کار حسابرسی با مشکل مواجه خواهد شد. در ضمن، به خاطر داشته باشید که حسابرس مالی مستقل موظف به ارائه گزارش کتبی است.

🔗 حسابرسی رعایتی

فردی که به بررسی اسناد و مدارک با هدف بررسی رعایت قوانین و استاندارد‌های مالی می‌پردازد در واقع حسابرس رعایتی است. حسابرسی رعایتی یکی دیگر از خدماتی است که مودیان می‌توانند از شرکت حسابرسی مشهد درخواست کنند. وظیفه این نوع حسابرسان بررسی میزان رعایت قوانین در اسناد و مدارک مالیات و دارایی، بیمه و … است و هرگونه مغایرت با رعایت قوانین را گزارش می‌کنند.

🔗 حسابرسی عملیاتی

سومین خدمتی که سازمان و یا شرکت‌ها می‌توانند از شرکت حسابرسی مشهد درخواست نمایند حسابرسی عملیاتی است. همانطور که از اسم حسابرسی عملیاتی پیدا است این افراد به بررسی قیمت‌های عملیاتی شرکت و یا سازمان پرداخته و میزان کارایی و اثر آن‌ها را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌دهند. در این نوع حسابرسان قسمت‌های مختلف سازمان و یا شرکت را بررسی نموده و به صرفه بودن آن واحد را گزارش می‌کنند. این بررسی نیاز به قاعده و قانون خاصی ندارد اما قدرت تفکر، تحلیل و تجربه حسابرس بسیار حائز اهمیت است.

🔗 حسابرسی مدیریت

بررسی تصمیمات و عملکرد مدیریتی در سازمان‌ها و شرکت‌ها به عهده حسابرسان مدیریتی است. این نوع از حسابرسی بر اساس موضوع عمل و اهداف است و از آنجا که تصمیمات مدیران ارشد در سرنوشت سازمان‌ها و شرکت‌ها بسیار تاثیر گذار است، این نوع از حسابرسی به شناخت و رفع روند‌های اشتباه و زیان آور کمک شایانی خواهد کرد.

وظایف و مسئولیت‌های حسابرس

 

  • مهم‌ترین مسئولیت حسابرس بررسی و جمع آوری اطلاعات مالی موجود در شرکت و موسسات است.
  • جمع آوری و بررسی کلیه مدارک و اسناد مالی از کلیه شعب و وابسته‌های شرکت به عهده حسابرس است.
  • تهیه گزارشات مالی و تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک.
  • اشراف کافی به استانداردها و قوانین حسابرسی.
  • تطابق اسناد و مدارک مالی با استاندارد‌ها و قضاوت در مورد آن‌ها.
  • ارتباط کاری و تعامل با مشتریان به جهت دریافت سریع‌تر و بهتر اسناد و مدارک سازمان.
  • در صورت بروز ابهام و یا مشکل، هماهنگی و برگزاری جلسه با مدیران و مرتبطان مالی.
  • بررسی کلیه صورت‌های مالی، اعم از صورت سود و زیان ، صورت وجوه نقد، صورت ترازنامه مالی و… .
  • شناخت کامل از نوع فعالیت موسسه و یا شرکت به منظور بررسی تخصصی اسناد و مدارک مالی آن.

ویژگی ها و توانمندی‌های حسابرسی

شرکت حسابرسی مشهد ، موظف است نسبت به استخدام و معرفی حسابرسان به بنگاه های اقتصادی حداکثر حساسیت را به خرج دهند. در ادامه به مهمترین ویژگی‌ها و توانمندی‌های تخصصی یک حسابرس خوب اشاره خواهیم کرد؛

  • آشنایی با اصول حسابرسی و مقررات مربوطه.
  • آشنایی با نحوه حسابرسی اعم از تولیدی، صنعتی، خدماتی و … .
  • تسلط کامل بر جزییات و قوانین حسابداری پیشرفته و آشنایی با آن.
  • مهارت در نحوه به دست آوردن قیمت تمام شده و حسابرسی مرتبط با آن.
  • اشراف به قوانین مربوط به مدیریت بودجه و نحوه نوشتن این قوانین و سایر جزییات مربوط به آن.
  • اشراف به نرم افزارهای حسابداری و مالی و نحوه استفاده از آن‌ها.
  • دارای حداقل یک مدرک تحصیلی در زمینه حسابرسی، حسابداری و یا مدیریت مالی.

تفاوت حسابدار و حسابرس 

عموما حسابداری و حسابرسی به عنوان دو شغل مشابه در نظر گرفته می شوند در حالیکه دو حوزه کاملا متفاوت هستند. مهمترین تفاوت این دو حوزه به در زمان شروع فعالیت آن ها مربوط می شود. ابتدا حسابدار مشهد شروع به فعالیت می کند و سپس وظیفه شرکت حسابرسی مشهد با رویکرد نظارتی بر فعالیت آن آغاز می شود. همچنین وظایف حسابداران عموما روزانه تعریف می شود در حالیکه وظایف حسابداران در پایان هر فصل یا سال مالی آغاز می شود.

تفاوت دیگر به تهیه و تنظیم ثبت سندهای مالی ارتباط دارد که وظیفه آن با حسابدار است ولی حسابرس وظیفه اظهارنظر و کنترل صورت های مالی ثبت شده را بر عهده دارد. در یک نتیجه گیری می توان اظهار داشت یک شرکت حسابداری باید گزارش مالی ارائه کند در حالیکه شرکت حسابرسی مشهد وظیفه بررسی صحت گزارش های حسابدار را بر عهده دارد.

قوانین حسابرسی در ایران

بر طبق قانون جمهوری اسلامی تعداد محدودی از شرکت ها نیازی به حسابرس ندارند، و شرکت های دولتی هم از جزء قوانین حسابرسی دولتی به شمار می روند. طبق ماده یکصد و چهل و چهار قانون مالیاتی کشور، شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس موظف به داشتن حسابرس های متقل هستند. در حالیکه شرکت های سهامی خاص تنها باید دارای یک بازرس قانونی باشند. متاسفانه این خلاء قانونی باعث شده است بسیاری از شرکت ها از رعایت قوانین حسابرسی را رعایت نکنند و افرادی که متخصص امور حسابرسی را نیستند را به کار بگیرند.

سخن آخر

ما در این گفتار به بررسی و بحث پیرامون خدمات شرکت حسابرسی مشهد و وظایف حسابرسان معرفی شده توسط این شرکت‌ها پرداختیم. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد خدمات موسسه های مالیاتی و هزینه مشاوره های حسابرسی می توانید با کارشناسان ما در مجموعه پیشرو حساب عصر پویا تماس برقرار کنید.