پیشرو حساب...آرامش و توسعه کسب و کار شما
جستجو
جستجو
فهرست مطالب
فرم درخواست مشاوره
خدمات ما

حسابداری شرکت خدماتی

امروزه بسیاری از شرکت‌های خدماتی در جهت مدیریت امور مالی و ارزیابی هزینه‌های خود از خدمات ویژه حسابداری شرکت خدماتی استفاده می‌کنند. این نوع شرکت ها با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌دهند حسابداری متفاوتی در برابر مشاغل دیگر دارند. از این جهت که فعالیت آ‌ن‌ها قابل لمس نبوده و در قالب یک کالا عرضه نمی‌شود. از این رو حسابداری شرکت خدماتی موضوع مهمی است که تا با زوایای مختلف آن آشنا نشوید نمی‌توانید بر ارزشمندی آن پی ببرید شرکت پیشرو حساب عصر پویا به کمک کارشناسان خود در این مقاله تلاش کرده تا شما را با حسابداری خدماتی، چرخه حسابداری در این نوع شرکت‌ها، تفاوت شرکت خدماتی با دیگر شرکت‌ها آشنا سازد.

حسابداری برای شرکت های خدماتی -پیشروحساب

قبل از آشنایی با حسابداری شرکت خدماتی و نحوه کارکرد آن لازم است بدانید این نوع شرکت ها مجموعه‌هایی هستند که به ارائه خدمات متعدد و گوناگون می‌پردازند و کالای خاصی در آن‌ها عرضه نمی‌شود این نوع شرکت‌ها با ارائه خدمات بجای فروش محصول درآمدزایی می‌کنند. در ادامه به نحوه حسابداری شرکت خدماتی و مفاهیم و اصول آن می‌پردازیم.

معرفی شرکت خدماتی

شرکت‌های خدماتی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که با ارائه خدمات به مشتریان هزینه‌ای در ازای آن دریافت می‌کنند. خروجی این نوع شرکت‌ها قابل لمس نیست به عبارت ساده‌تر این نوع شرکت‌ها کالایی تولید نمی‌کنند یا محصولی را به فروش نمی‌رسانند اما خدماتی ارائه می‌دهند که مردم راحت‌تر زندگی کنند. آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های مسافربری، بیمارستان‌ها و… نمونه‌هایی از این نوع شرکت ها می‌باشند. این امر در مورد شرکت حسابداری عمومی هم صدق می‌کند به عنوان مثال شرکت‌های حسابداری عمومی با تهیه اظهارنامه مالیاتی، انجام خدمات حسابرسی و دارایی و… از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

تفاوت شرکت خدماتی با شرکت تولیدی

افراد می‌توانند با مقدار سرمایه اولیه به تأسیس شرکت‌های خدماتی اقدام کنند و به سوددهی سریعی دست یابند. همچنین این نوع شرکت ها زیر نظر بخش خصوصی قرار گرفته‌اند. درحالی ‌که شرکت‌های تولیدی که با هدف تولید محصول در جهت مصرف و برطرف کردن نیاز مردم ایجاد می‌شوند به عبارتی در چهارچوب تولید رفاه اقتصادی را برای جامعه فراهم می‌کنند. برای ثبت شرکت‌های تولیدی نیاز است که به اداره ثبت مراجعه و از سازمان‌هایی صنایع معادن و بهداشت و… مجوزهای لازم را دریافت کنند.

حسابداری شرکت خدماتی

حسابداری شرکت خدماتی

حسابداری شرکت خدماتی از حسابداری دیگر مشاغل راحت‌تر و آسان‌تر است چرا که این نوع شرکت ها فروش کالایی نداشته و در ترازنامه، موجودی کالا و همچنین هزینه کالا را ثبت نمی‌کند. فعالیت‌هایی که حسابدار در شرکت خدماتی انجام می‌دهند شامل بررسی هم‌خوانی ستون‌های بدهکار و بستانکار دفاتر حسابداری با ستون‌های مشابه آن در تراز آزمایشی است همچنین ایجاد بدهی و یا افزایش سرمایه، گزارش هزینه خدمات در صورت سود و زیان از دیگر فعالیت‌های حسابدار می‌باشد. در ادامه به مراحل اصلی حسابداری این نوع شرکت‌ها خواهیم پرداخت.

مراحل حسابداری شرکت‌های خدماتی

حسابداری شرکت خدماتی دارای سه مرحله کاملا مجزا می‌باشد:

مرحله اول حسابداری برای شرکت خدمات

در این مرحله در یک دوره مالی مشخص اقداماتی که انجام شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. بدین معنا که همه اطلاعات رویدادهای مالی در جهت برآورد و ارزیابی داده‌های اولیه جمع آوری می‌شود. هدف از این‌کار آگاهی از مقدار سرمایه، دارای‌ها و بدهی‌ها، دفترنویسی و ساماندهی مدارک به منظور پیداکردن بدهکاری و بستانکاری و… است.

مرحله دوم حسابداری برای شرکت خدمات

ترازهای آزمایشی دفترکل و دفتر معین توسط حسابدار مجموعه تهیه شده و در یک زمان خاص گردش حساب‌ها و ستون‌های بدهکار و بستانکار را مورد سنجش قرار می‌دهد.

مرحله سوم حسابداری برای شرکت خدمات

مرحله سوم حسابداری شرکت خدماتی، در پایان هر سال مالی انجام می‌شود. از جمله فعالیت‌های حسابدار در این مرحله تهیه کاربرگ حسابداری برای نشان دادن صورت سود و زیان، تهیه ترازنامه، بستن حساب‌های سود و زیان (موقت) و … می‌توان اشاره کرد.

چرخه حسابداری شرکت خدماتی

چرخه حسابداری شرکت خدماتی در پایان یک سال مالی طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مالی و استاندارد‌های حسابداری به منظور بررسی عملکرد را دربرمی‌گیرد. چرخه حسابداری به سه بخش مجزا تقسیم می‌شود:

فعالیت‌های دوره مالی برای شرکت های خدماتی 

  • جمع‌آوری اسناد و مدارک مالی
  • تجزیه و تحلیل اسناد مالی در جهت بررسی تأثیر آن بر دارایی، بدهی و سرمایه شرکت
  • صدور سند حسابداری برای ثبت تأثیر مالی هر رویداد
  • ثبت اسناد حسابداری در دفاتر روزنامه
  • ثبت رویدادهای مالی و معاملات فصلی
  • انتقال اقلام اسناد حسابداری به دفاتر معین

فعالیت‌ها در پایان هر ماه برای موسسه های خدماتی 

حسابدار در پایان هرماه ترازهای آزمایشی دفاتر کل و معین به منظور مانده‌گیری از حساب دفتر کل یا محاسبه گردش عملیات حساب‌ها با جمع ستون‌های بدهکار و بستانکار دفتر روزنامه در دستور کار خود قرار می‌دهد.

اقدامات پایان دوره مالی برای موسسه خدماتی

  • تهیه صورت سود و زیان شرکت خدماتی
  • تهیه صورت حساب و ترازنامه مالی این نوع شرکت ها
  • ثبت تعدیلات و انتقال آن‌ها به حساب‌های کل و معین

حسابداری برای موسسه های خدماتی

صورت‌های مالی در حسابداری شرکت خدماتی

مهم‌ترین بخش گزارشات حسابداری شرکت خدماتی و همچنین حسابداری شرکت تولیدی و بازرگانی صورت‌های مالی آن‌ها می‌باشد. صورت‌های مالی شامل تمام عملیات حسابداری در پایان هر دوره مالی است. در حسابداری این نوع شرکت هاچهار نوع صورت مالی گزارش می‌شود که شامل اطلاعات، عملکرد و انعطاف‌پذیری مالی شرکت است. همچنین لازم به ذکر است که صورت‌های مالی باید مشخصه‌هایی داشته باشند که این مشخصه‌ها عبارتند از: نام واحد تجاری، عنوان، تاریخ صورت مالی و بدنه صورت مالی.

صورت سود و زیان

مهم‌ترین بخش اطلاعاتی هر شرکتی که در صورت سود و زیان ذکر می‌شود، سود ویژه آن می‌باشد. صورت سود و زیان گزارشی است در طی دوره زمانی معین یک‌ساله و یا شش ماهه از درآمدها و هزینه‌های شرکت می‌باشد.

صورت سود و زیان جامع

این صورت مالی گزارشی است از کلیه درآمدها و هزینه‌های شناسایی شده و تحقق نیافته در یک دوره مالی. مدیران شرکت‌ها با ارائه این صورت سود و زیان جامع توسط حسابدار می‌توانند نسبت به آینده مالی شرکت بهتر تصمیم‌گیری کنند.

صورت وضعیت مالی

صورت وضعیت مالی یا ترازنامه لیستی از دارائی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه صاحبان شرکت است. هر شرکت ترازنامه آن نشان دهنده معادله حسابداری آن شرکت می‌باشد.

صورت جریان‌های نقدی

صورت گردش وجه نقد مجموعه‌ای دریافتی‌ها و پرداختی‌های شرکت در طی یک سال مالی است که گزارش می‌شود. این صورت شامل گردش وجوه نقد به‌دست آمده از فعالیت‌های عملیاتی، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تأمین مالی است. به عبارت ساده‌تر صورن جریان‌های نقدی تغییرات وجوه نقد و فعالیت‌های مالی شرکت‌ها را به خوبی منعکس می‌کند.

ثبت حسابداری شرکت خدماتی

در حسابداری شرکت خدماتی به دلیل این‌که کالایی خریداری نمی‌شود و در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند هزینه دریافت می‌کنند تفاوت عمده‌ای با سایر حسابداری شرکت‌ها دارد. هزینه‌های جاری در یک شرکت خدماتی شامل خرید وسایل خدماتی، بدهی‌ها، افزایش سرمایه، خرید دارایی و… می‌شود که همه موارد ذکر شده در جهت کسب درآمد برای شرکت‌ها استفاده می‌شود. ثبت معاملات و رویدادهای مالی در حسابداری این نوع شرکت ها شامل انواع مختلفی می‌شود که عبارتند از: سرمایه‌گذاری ابتدایی-ارائه خدمات به مراجعین-دریافت وجه خدمات انجام شده آتی-پرداخت هزینه‌های شرکت-خرید دارایی و…

گزارش‌های شرکت خدماتی

مهم‌ترین بخش برنامه‌ریزی و کسب درک درست از روابط، گزارش‌دهی می‌باشد. ارائه گزارش‌های حسابداری شرکت خدماتی موجب تصمیم‌گیری بهتر مدیران سازمان‌ها در قضاوت‌ها، عملیات، سرمایه‌گذاری، هزینه‌ها، استخدام‌ها و… می‌شود. ازائه گزارش دقیق سرمایه، کمک کننده کاهش خطای انسانی است. مزایای گزارش‌های مورد نیاز در این نوع شرکت ها به شرح زیر می‌باشد:

  • اطلاع یافتن از نقاط قوت و ضعف مجموعه
  • ارزیابی میزان موفقیت
  • قابلیت تنبیه و تشویق پرسنل

سخن آخر

حسابداری شرکت خدماتی در راستای بهبود کارایی، حل چالش و.. انجام می‌شود اما از آنجایی که در دید افراد نیست و اندازه‌گیری دقیقی برای تعریف نشده بیشتر افراد معتقدند که این نوع شرکت ها اهمیت چندانی نداشته و سازمان‌های تولیدی هستند که بار فعالیت‌های اقتصادی کشور را به دوش می‌کشند. در شرکت‌های خدماتی، معاملات مالی، تهیه گزارش‌ها و صورت‌های مالی از روی اسناد و مدارک نیاز به مشاوره از کارشناسان متخصص در این حیطه می‌باشد.

مدیریت هوشمندانه و ثبت اطلاعات مالی شرکت‌ها، طبقه‌بندی و گزارش‌دهی با دقت بالا در حیطه فعالیت‌های شرکت پیشرو حساب عصر پویا با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت به عنوان موسسه مالیاتی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x